Definition av rik?

Jag tror att en substantiell del av RikaTillsammans-medlemmar kommer kunna ha det, om man väljer att fortsätta hård investering.
Men säg att jag väljer att lägga typ alla mina pengar på att köpa ett fett hus. Då minskar min sannolikhet att nå 10 miljoner dollar drastiskt, såvida inte huset ökar 7% i värde per år. Jag tror detta är den främsta anledningen till att inte fler är extremt rika vid pension – även en storsparare förstår att t ex ett hus ger mycket mer livskvalitet än att vara ultrarik när man är 75.

Här visar det sig också hur viktigt ålder är. Är man 20 år och bestämmer sig för att man vill vara dollarmångmiljonär när man går i pension är det MYCKET lättare än om man är 40.
Enligt ränta på ränta har en 20-åring 70 milj kr vid 65 om hen indexsparar 20 000 kr per månad. Knappast omöjligt.
En 40-åring däremot måste spara nära 100 000 kr för att uppnå samma resultat. Det är inte bara 5 gånger mer pengar, utan dessutom en månadsinkomst som i princip är omöjlig att uppnå som anställd.