Deklaration 2026

Det verkar som tröghet i systemet tog en stund innan det syntes på mina sidor. Därefter ytterligare en stund innan den syntes som inskickad i inkomstdeklaration 1. Det verkar vara två e-tjänster till skillnad från tidigare år. En för att endast godkänna och en för att göra ändringar.

Jag har skickat in den och fått den markerad som inskickad. Sen en stund senare står det att den inte är inskickad. Gjort om det två gånger nu med samma resultat….

1 gillning

Scroller man längre ned finns det en knapp där det står vill du göra ändringar klicka här,
Tryck där så kommer man till gamla deklarations sidan. Står det inskickat där ska det vara safe.
Tror det är något strul med nya tjänsten som inte synkar korrekt.

1 gillning

Jag har under kategorin “Försäljning av värdepapper - A. Marknadsnoterade aktier, aktieindexobligationer, aktieoptioner m.m” en post “TRUSTBUDDY I KONKURS”, vilken kommer från Avanza. Men Trustbuddy gick i konkurs för över 10 år sedan. Varför dyker detta upp nu? Vad för omkostnadsbelopp är det som gäller då? När jag använder Avanzas K4-underlag-tjänst så får jag omkostnadsbeloppet ifyllt som 0.

Råkade ut för nåt liknande för många år sedan. Hade en liten skoj-post i ett mindre förhoppningsföretag som kursade men det tog en herrans massa år innan konkursen var helt klar och utredd. Vad jag minns fick jag inte ens något meddelande om det men läste någon notis om det och året efter deklarerade jag aktien med anskaffningsvärde och noll kr som försäljningskurs. Det gick igenom utan att jag hörde något mer om det.

2 gillningar

Så var det även för mig. Vänta en timme och logga in igen så bör det ha ändrats till inskickad.

1 gillning

Drygt 10 tillbaka till oss båda. Jämkar inga lån. Totalt i stort sett fullt grönt avdrag för installation av solceller och batteri till oss båda. Plus fönsterputs på hushållsnära tjänster. Inga överraskningar öht. :slight_smile:

Gratislåns-resonemanget stämmer rent matematiskt, men det förutsätter att man faktiskt använder de pengarna produktivt under mellantiden – annars är det mest en känsla av kontroll.

Det som däremot är underskattat: om du har kvarskatt från ISK och andra ränteavdrag, kan du ibland kvitta dem mot varandra i deklarationen och faktiskt hamna på plus. ISK-schablonskatten dras som kapitalinkomst, och ränteutgifter på bolån kvittas direkt mot kapitalinkomster. Många missar att de i praktiken betalar netto väldigt lite.

Då var kvarskatten inbetald :slight_smile:

2 gillningar

33,87% det är roligt att betala skatt eller hur det sas :sweat_smile:

1 gillning

Du bor iaf inte i Dorotea kommun.

Dorotea 35,65

2 gillningar

Ni får flytta hit.

Har sänkts till 28,93 i år.

1 gillning

Vad är er erfarenhet av ändringar kontra tidpunkt för utbetalning av utbetalning av skatteåterbäring? Grundregeln säger att om man gör ändringar så får man utbetalning först i juni, men är det helt uteslutet att man kan få det redan i april även vid mindre ändringar?

Jag ändrade fördelningen av ränteavdraget. Då blev det juni för frugans återbäring.

Jag gjorde ändringar förra året och fick pengarna utbetalda tidigt i maj. Till saken hör att jag alltid deklarerar dag ett.

1 gillning