Deklaration 2026

Japp, du måste deklarera dem även om det inte blev nån vinst. Jag tror att du kommer att ha en halvt ifylld K4 när du loggar in hos Skatteverket.

Säkert dum fråga, men jag sålde några aktier som gått med nästan 100% förlust i slutet av förra året, för att få lite mindre skatt att betala för ISKn. Trodde i min enfald att detta skulle komma med automatiskt i deklarationen, så jag godkände den rakt av i vanlig ordning. Nu har jag fått ett meddelande av Avanza att Skatteverket öppnar upp deklarationen nästa vecka och att jag kan få K4-blankett ifylld automatiskt för försäljning 2025. Måste jag be att få göra om deklarationen, eller kan jag komplettera med K4 fastän jag redan fått mitt beslut för 2025?

Du kan komplettera fram till sista dagen för deklarationen.

Du kan till och med komplettera i upp till fem år efteråt. Om du undanhållit skatt och Skatteverket kommer på dig först så åker du på straffskatt. Men du får inget straff för att du undanhållit en förlust.

1 gillning

Tack för snabbt svar! Tycker ändå det ser ut på Skatteverkets hemsida som att man måste begära omprövning om man redan deklarerat, men det kanske bara är ett knapptryck bort när man väl kan logga in igen.

Huh, det kanske är att man måste lämna in på papper? Jag har aldrig ändrat deklarationen på nätet. När jag gjorde det åkte jag med pappersdeklarationen i ilfart till Skatteverkets brevlåda sista dagen.

1 gillning

Första dag för att deklarera är 17 mars, så du gjorde nog något annat när du tyckte dig lämna in deklarationen med en knapptryckning. Att det inte går att ändra deklarationen innan det går att lämna in den första versionen är i mitt tycke inte så konstigt.

2 gillningar

Ja jäklar vilken dålig koll jag har… :slight_smile: Lite pinsamt faktiskt. Fick min deklaration digitalt och fick för mig att detta var det som jag hade godkänt. Blev sedan förvirrad enligt ovan…. Vissa påstår att det inte finns några dumma frågor, men kanske var detta den första! :slight_smile:

4 gillningar

Skatteverket brukar faktiskt tjuvstarta lite. Jag antar att de släpper in en mindre mängd deklaranter i förtid för att testa systemet inför det officiella kosläppet.

Jag har precis tagit mig in med Freja, deklarerat och fått kvittens, nu på sena eftermiddagen i dag 16 mars. Gjorde samma sak förra året.

Jag blev tyvärr skyldig ytterligare 17 lakan, vilket dock var någorlunda väntat.

1 gillning

De brukar alltid tjuvstarta dagen innan ja. Också lämnat in deklarationen.

1 gillning

Jag och frun har deklarerat idag.

Jag noterade också att det var öppet igår då jag skulle kolla några siffror i samband med ändringar jag och sonen gör, relaterat till hans bolån.

1 gillning

Deklarerar alltid dagen innan det öppnar officiellt för att slippa trycket. Rätt skönt

Brukar vänta en vecka, så himla bråttom är det ju inte..

3 gillningar

God morgon, efter reseavdraget blev restskatten 6 657 kr. Jag har inga lån och därför glor restskatten hög har jag förstått. Blev bara 6:000 nu från de 12 från början.

Och förra året var det 17:000 innan reseavdraget och 12 efter, detta år känns ju som billig rabatt :joy:

Rätt segt på skatteverket.se nu. Tror jag ska låta dem vara ifred ett tag tills horden av deklarationsentusiaster lugnat sig. :sweat_smile:

1 gillning

Varför stressa med det här? Själva väntar vi till slutet av april, har aldrig upplevt någon seghet då…

2 gillningar

Bra att göra bort enkla saker så fort som möjligt så man kan släppa det. En lång todo-list tär på energinivå.

2 gillningar

Det ser lugnt ut på Skatteverkets hemsida nu med trafiken men är det bara hos mig inskickad deklaration ej syns? Får kvittens men det står att den fortfarande inte är inskickad. Segt…

Fungerade fint för mig.

Precis den bekräftelsen jag saknar. Konstigt varje gång jag skriver under får jag en kvittens men sedan står det fortfarande din deklaration är inte inskickad.