Den bästa av dåliga lösningar för bil? | Budget 4.000 - 6.000 kr per månad

Jag tror vi pratar om olika saker. Jag pratar inte om att totalkostnaden skulle vara lägre. Men de löpande utgifterna blir det. :slight_smile:

Om man räknar bort alternativkostnader och värdeminskningen och bara ser till vad bilen kostar i utgifter så blir det skillnader. Min analys av TS(av det som förmedlats i tråden) är att dem behöver låga utgifter tills deras ekonomi har stabiliserats, om den faktiska kostnaden sedan blir samma när de summerar om 3-5år är en annan fråga. Och den frågan lämpar sig i mitt tycke bästa att ställa sig när man har en ekonomisk situation där det inte spelar nån roll om kostnaden landar i 4000 eller 6000 per månad i tillbakablicken.

Jag skulle gissa att @Skogstomten kom med just dem råden till er baserades på att ni inte hade behovet av att minska era löpande utgifter för bygga buffert/få marginaler i eran vardag och kund bära osäkerheten. Men det får Erik gärna flika in om kring hur han tänkte för just er.

Mitt råd var med andra ord inte baserat på att optimera totala kostnaden i relation till bilägandet när bilen väl är bytt nästa gång. TS kommer ha marginaler när/om partnern börjar få en inkomst. Det var för att få ner just de löpande utgifterna och öka på flexibiliteten mellan nu och då (en oklar då när det gäller att vara egenföretagare) :slight_smile:

4 gillningar