Är detta jag tycker är knepigt i Stockholmsområdet. Är väldigt svårt att göra just detta när man räknar med dagens prisnivåer (eller de priser säljarna vill ha) med räntorna och övriga omkostnader.
Vad är rimligt sparkvot i övrigt?
Är detta jag tycker är knepigt i Stockholmsområdet. Är väldigt svårt att göra just detta när man räknar med dagens prisnivåer (eller de priser säljarna vill ha) med räntorna och övriga omkostnader.
Vad är rimligt sparkvot i övrigt?
30 % sparkvot är jag jättenöjd med. Mer än så är trevligt. Mindre än så kan vara okej. Nu amorterar jag 2 %, jag hade lätt kunnat tänka mig amortera 3 % ett tag på bekostnad av lägre sparkvot. Man får göra nån slags avvägning själv men jag har haft turen att inte behövt ha lägre sparkvot på ett tag.
Utöver nämnda: nya vitvaror, stäng av apparater som slentrianmässigt står på.
Förutsätter saker såsom lågenergibelysning, avslagen golvvärme.
Så du räknar inte amortering till sparkvot?
Det råder ju delade meningar här om man ska räkna amortering till sparkvot eller inte…
Jag tillhör skaran som definitivt räknar in amortering i sparkvot.
Ok, I sammanhanget “ha tillräckligt goda marginaler varje månad” så är det ju en väldig skillnad eftersom jag lätt kan pausa Avanza-dragningarna men inte mina amorteringar.
Självklart är det så 
Jag lånade över 5x, tyckte det var rimligt då.
Sen vet jag folk som inte kan hantera sina pengar och inte borde få låna mer än 2x.
Jag har också en fråga om minpension.se.
Säg att det står att jag ska få 25000 kr i pension när jag pensionär.
Förutsätter det att jag har samma lön som idag, tills jag blir pensionär?
Vad händer om jag får en ökad lön? Löneökningen kan ju bero på inflation eller prestation, har det någon betydelse för prognosen?
Vad betyder ”T” i biltermer? Ford focus kombi 1.8 T flexifuel 125hk?
Brukar stå för Turbo.
Vet ej om alla bilföretag följer normen
Har du 200 miljoner kan du ju alltid belåna på innehav i din depå. Enklare än att ta lån på bostad. Har du väl fått en kreditlimit att hålla dig inom kan du sen välja om du utnyttjar den eller inte. Räntan räknas på nettokrediten så om du som exempel belånar för 20 miljoner av dina 200 milijoner så får du 10% extra hävstång. Vill du inte utnyttja belåningen under en period kan du sälja av så du har motsvarande 20 miljoner i likvida medel på depån och du behöver inte längre betala ränta på lånet.
dvs det är justerat för inflation och omräknat till dagens penningvärde, men förväntad höjd real lön får man mata in själv för att se vad som händer
Ja Turbo.
Idag har nästan all bilar med förbränningsmotor turbo. Så bilar utan T kan också ha turbo.
Hur har folk råd att köpa elbilar som Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 eller Kia EV6?
Företagsleasing
Vad betyder 1.0 när det gäller bilar?tex Ford focus kombi 1.8 T
Att betala på sina lån räknar jag absolut inte in i sparkvoten!
Antar att du generellt syftar på elbilar? Svaret är att det ofta blir billigare än en motsvarande ny bil med förbränningsmotor när man gjort en TCO kalkyl.
Men bilar oavsett drivmedel kostar mycket.
Som sagt, alla är olika! ![]()
Men det blir väldigt skevt att inte räkna in det, jag amorterar 5% på mitt lån för stunden och stoppar desto mindre på börsen. Så att min sparkvot skulle vara 10% istället för 40% bara för att jag för stunden väljer att amortera absurt mycket går ju inte riktigt ihop heller. Hade jag växlat om och amorterat mindre hade ju min sparkvot isåfall varit 35%.
Sen har jag ju dock förstått att folk som köper sina bostäder för att bo där livet ut och inte som temporärt boende / investering anser att det är en kostnad att amortera snarare än en utgift och av den anledningen inte räknar det till sparkvot, vilket jag förvisso kan acceptera, för då kommer man aldrig få tillbaks pengarna själv. Jag har för avsikt att sälja min BR inom 5 år och kommer då få tillbaks varenda öre jag amoterat, alltså ska det räknas till sparkvot i mitt fall.