Tänkte på det här med inflationen.
Om alla i Sverige hade haft ett “köpstopp” i en eller flera månader, hade det då fått ner inflationen?
Det hade givetvis haft många negativa konsekvenser också men ändå. Tänker själv på det när jag köper “onödiga” saker eller tex. nu när jag har beställt solceller och bokat utlandsresa.
Jag förstår och håller med om att amortering av bolån inte är riktigt samma sak som andra lån.
Det är ändå så att jag inte räknar in betalning till CSN eller billån, när jag har billån, i min sparkvot så om jag hade bolån skulle jag nog inte räkna in amortering av det i sparkvoten.
Ännu en bil fråga. Jag hade tänkt att köpa en ny bil på Hedin bil. Betalar man bilen när man beställt en ny eller betalar man när hämtar den?
Betala mindre skatt?
Nog bäst att fråga. Men troligtvis kommer fakturan efter du hämtat den.
CSN räknar jag inte heller, dom pengarna kommer jag aldrig få igen, och hade antagligen inte gjort det för bil heller iom det är ett “dåligt” lån och man inte får tillbaks pengarna där pga värdeminskning. I och med att en bil 99% av gångerna går ner i värde anser jag det vara konsumtion och skulle således aldrig låna pengar till det. Jag lånar bara pengar till saker jag tjänar/sparar pengar på, undantaget CSN.
Just i fallet bolån så kommer man med 99% säkerhet få tillbaks pengarna, det gäller ju inte för dåliga lån.
Tanken med CSN-lån är väl trots allt att man ska tjäna pengar på det via en utbildning som ger högre lön?
Kostnaden att äga är inte samma som inköpspris. Det är fascinerande att folk har råd att punga ut 700 000 kr för en bil. Men det är väl ingen som köper cash utan det är leasing som gäller eller så höjs bolånet.
Varifrån kommer det offentligas enorma pensionsskuld (på en halv -b-i-l-j-a-r-d- biljon)?
Efter att grubblat på detta i säkert tio år gjorde jag nu äntligen lite efterforskning och tror jag fattar. Före eller fram till 1998 avsatte kommuner och landsting inte all pension direkt i samband med lönen utan gick i god för framtida utbetalningar utan att nödvändigtvis fondera pengarna.
En arvsynd som vid senaste sammanställningen motsvarar mellan 457 - 37 938 kr per kommuninvånare respektive mellan 25 032 - 55 504 kr för regionerna med ett snitt på tillsammans cirka 48 000 kr. De yngsta förmånstagarna födda 1986 kommer börja få sin utbetalning senast omkring 1986+69(+)= år 2055 och livet ut till i vissa fall uppskattningsvis strax innan eller efter nästa sekelskifte. Därefter är skulden allt annat lika slutreglerad.
SKR menar att skuldbomben är hanterbar tack vara att den minskar i reala termer eftersom den växter långsammare än löneutvecklingen.
Skandia https://www.skandia.se/globalassets/pdf/press-och-media/rapporter-och-debatt/skandia-rapport-pensionsskuldrapport2021.pdf
Sveriges Kommuner och Regioner Kommuner och regioner har kontroll på pensionsskulden | SKR
Sak och Liv Skandia: Kommunal pensionsskuld är nu uppe i 486 miljarder kronor - Sak & Liv
Om jag förstått det rätt.
Har jag heller inte påstått.
För mig är dock det intressanta min kostnad för att äga och bruka bilen.
Men din fråga är alltså hur folk lyckas finansiera köpet.
Ja där är väl svaret att många inte köper utan leasar eller så lånar man pengarna.
Tycker inte det är konstigt om man köper bilen kontant för den delen, för oss är det ändå bara runt 2 års sparande.
Om man har bostad fixar är det väl ändå inget konstigt att bränna 2 års sparande på en kul grej så som elbil…
Jag tror du underskattar hur många som egentligen har det gott ställt i Sverige med höga löner, kollar man i tråden kring vad har du för lön så verkar en majoritet ha högre lön än oss…
29 000 kr i månaden i bilspar är rätt imponerande. 
Företagsleasing känns rimligt, med skydd mot höjd ränta. Privatleasing/bolån känns ju inte lika kul vid stigande ränta…
Vi har iaf inte dedikerad sparande utan har allt sparande samlat som sen används utefter behov så som ny bil.
Personligen förstår jag inte lockelsen med att ha dedikerad sparande för något överhuvudtaget…
Vi köpte kontant, delvis för vi är inte bekväma med att ta konsumtionslån. Inköpspriset motsvarade ungefär ett års sparande för oss.
Om du vill veta mer svarar jag gärna.
Jag delar din vy, betalar alltid bilar kontant. Men har inte och kommer aldrig att ha inkomsten för att kunna spara ihop till en bil för 700 000 kr på två år.
Nu räknar jag på att man är två som sparar ihop, så får halvera summan om man är ensam.
För oss ökade sparkvoten margant när vi flyttade ihop vs bo ensam.
Perfekt tråd för min fundering. Jag har en dum fråga, som tydligen är så dum och grundläggande att inte ens Google har svar på den utan det är tydligen något man ska veta.
Men jag förstår inte fullt ut och är inte säker på varför jag inte förstår heller. Min fråga handlar om moms och det där med att dra av moms och betala in moms.
Jag hör ofta att man ska köpa saker via företaget för då får man dra av moms. Men jag har då aldrig fått tillbaka nån moms, däremot har jag fått betala in mer moms. Så, varför ska jag då ens dra av momsen om jag ändå måste betala in den men vid ett senare tillfälle?
Jag förstår inte det där med när man ska betala in moms eller få tillbaka moms. Och tittar jag på skatteverket så skriver dom bara “har du betalat för lite moms så ska du betala tillbaka och har du betalat för mycket moms får du tillbaka”. Men jag hittar ingenstans om hur man vet om man har betalat för mycket eller för lite moms.
Jag hoppas ni förstår min fråga och kan förklara för mig på ett överdrivet pedagogiskt sätt hur det där fungerar.
Är man nördig om man har en likadan fysikbok på bokhyllan som Sheldon och Leonard har i sin hylla i The Big Bang Theory och har noterat det?
Du betalar moms till Skatteverket för varor och tjänster du säljer och du får tillbaka moms på sånt du köper. Normalt säljer du förmodligen för mer än du köper in, alltså du går med vinst, och då får du alltid betala in moms.
Jag som köper i Sverige men säljer mest till Norge(utan moms) får nästan alltid tillbaka momspengar från Skatteverket