Moms är en skatt för privatpersoner. Företag betalar inte moms sinsemellan inom Sverige. Det är därför alla priser på alla tjänster mellan företag alltid är ex moms, för momsen spelar ingen som helst roll.
Det finns i get som heter “Dra av moms”. Moms är helt enkelt en icke existerande kostnad för företag.
Jo, men kontentan är att företag inte betalar moms.
Om mitt företag säljer något till ditt företag för 1000 ex moms (1250 ink moms)
Så kommer detta sluta med att mitt företag betalar in 250kr till SKV och SKV betalar ditt företag 250kr.
Alltså ett nollsummespel mellan företag.
Säljer man däremot till en privatperson för 1250 ink moms så kommer man betala in 250kr till SKV som inget företag får tillbaks - Alltså är moms en skatt för privatpersoner.
Om jag har typ Xact Högutdelande på AF-konto, så måste jag ju deklarera när jag säljer. Måste jag själv deklarera utdelning också, eller dras 30% skatt och jag behöver inte tänka på det mer sen?
Enligt någon på Swedbank: Brytpunkten för statlig inkomstskatt höjs till 613 900 kronor (knappt 51 200 kronor per månad jämfört med drygt 46 200 kronor 2022). Länk här.
Det som du tjänar utöver den gränsen betalar du 20% skatt på.
Eller vänta tills nästa års skattetabell publiceras någon gång i november-december.
Min dumma fråga:
Vad är det för vits med att äga andelar i en ETF?
Jag köpte andelar i en aktie-ETF med inriktning mot värdebolag. “Bra stabilitet” tänkte jag, men även under rekordåret 2021 ökade den ganska litet, och sedan när de höjde fondavgiften från 0,1% till 0,3% började jag tycka att det är en skitfond.
Någon däremot?
Du måste själv se till att utdelningen är med på deklarationen. Jag tror att de flesta banker rapporterar in till Skatteverket, så att utdelningen redan finns med förtryckt på blanketten, men gör den inte det måste du fylla i själv.
Hur kommer det sig att företag som ger ut betalkort, typ COOP, ICA, SJ, alla bensinbolag m.fl. är så glada i Mastercard? Jag får “erbjudanden” om och om igen att skaffa kundklubbskort med Mastercard från alla jag är kund hos, hela tiden, det är så förbannat tjatigt. Varför är de så ivriga att man ska skaffa Mastercard? Vad tjänar de på att jag gör det?
Aha, nej jag menar varför försöker de locka sina kunder att skaffa ett kreditkort typ Mastercard eller Visa, så till den milda grad att de ger fler bonuspoäng och en massa fördelar? Vad är fördelen för dem?
Edit: Oavsett om man har kredit eller inte på det vanliga kundkortet
Dom tjänar både på kortavgifter som butikerna får betala när du använder det och på eventuella räntor som du får betala om du inte betalar hela det använda beloppet när fakturan kommer.
Nu pratar väl du om kortutgivaren? @Ankavanka pratade väl om butiker och företag vars logga sitter på kortet s a s? De tenderar isf att ha egna poängsystem och knyta kunder till sitt märke. Om de sedan har nå’n deal med kortföretaget är ju också rimligt, inte minst i form av samarbetsrabatter.
Men jag killgissar mycket nu. Nå’nstans ska väl även butiken få en ren ekonomisk inkomst också?
Naiv som jag är undrar jag varför så många som siktar på FI eller att leva på utdelningar alltid håller på o kablar ut o rekommenderar aktier med dålig direktavkastning på runt procenten… Är jag dum som inte förstår? Varför inte satsa på stora stabila bolag som delar ut runt 4-6 procent? Men inte FI:arna, nej mellan 0.5-1.5% verkar vara den heliga gralen…?
Ja, jag antar att de måste ha någon deal med kortutgivaren. Det måste vara en jäklugt bra deal eftersom de gör så mycket reklam för korten. Ja vet inte hur många email jag har fått från SJ som ber mig skaffa deras Mastercard. Jag lovas att tjäna en massa priopoäng på det, som jag kan använda för att åka tåg med. Samma med COOP, de skickar pappersbrev varannan månad med samma erbjudande. Med deras Mastercard kan jag tydligen tjäna in poängen snabbare. Poäng som jag ju sen kan omvandla till pengacheckar i butiken. Varför blir SJ och COOP jätteglada om jag utnyttjar deras rabattsystem och tar deras pengar bara jag gör det med Mastercard…? Jag får det inte att gå ihop. Jag handlar ju inte mera på COOP med ett Mastercard än jag gör med mitt vanliga kundkort. Och jag åker inte mera tåg med SJ MC. Är det någon som fattar detta?