Den stora tråden för ”dumma frågor”

Inte riktigt… men SJ (de jävlarna) har nyligen ändrat reglerna, för allt blev väl för bra för oss som åkte ofta. Nu går jag inte före i telefonkön längre och får samma bonuspoäng som pöbeln. Aldrig får man vara riktigt nöjd. :wink:

Så, någonstans räknade iaf någon ut att de varit för generösa tidigare. Det lär ju vara baserat i siffror, så ja, de delar väl på vinsten från de som utnyttjar krediten lite extra.

Jag blev så förgrymmad över mysteriet att jag började rota runt på internet, och nu tror jag att jag nästan förstår:

När man använder ett betal- eller kreditkort går transaktionen till det företag som svarar för s.k. kortinlösen åt handlaren. Inlösaren kollar läget med min bank och ser sedan till att mina pengar går till handlaren, mot en avgift. Dessutom utgår något som kallas mellanbanksavgift, som min bank tar ut för att mitt kort används ( i realiteten ett överenskommet sätt att fördela kostnaderna för transaktionerna). Avgifterna varierar mellan olika inlösare. Eftersom COOP dessuttom använder en skräddarsydd lösning för sina egna kundkort med Payex kostar det vanliga kundkortet utan MC lite mera för COOP. Hos SJ använder jag mitt vanliga Mastercard från Handelsbanken när jag betalar.
De svenska storbankerna tar ut lite olika stora avgifter för transaktioner, i allmänhet några tiondels procent av beloppet. Mellanbanksavgifterna är reglerade av EU. Ofta behöver företaget som köper tjänsten förhandla avgifterna med banken. Kunderna betalar för det i form av höjda priser, förstås. Om då COOP eller SJ kan göra en deal med en kortutgivare och -inlösare som erbjuder lägre avgifter än de svenska storbankerna, så tjänar de på det om jag väljer att betala maten respektive tågbiljetten med de egna MC-korten istället för med mitt MC från Handelsbanken, eller med COOP-kortet med den dyrare Payex-kopplingen. Klart de sedan har råd att ge mig några extra kundklubbspoäng för det. Om jag använder SJs kort någon annanstans så får den butiken stå för avgiften, det drabbar inte SJ.
Kedjorna gör alltså allt för att jag ska skaffa just deras kort för att få ner sina avgifter.
Tänk vilka bra svar man får på det här forumet! :sweat_smile::grin:

10 gillningar

Nyckeln är stabila bolag med god utdelningstillväxt över lång tid. Se dividend kings etc.

2 gillningar

Här på forumet rekommenderas snarare indexfonder än utdelningsaktier

1 gillning

Hur lågt kan man skambuda på ett hus (relativt nybyggt)? -15% från utrop, är det alldeles för mycket? Utropspriset tar nog redan hänsyn till en liten nedgång om ca 6-7% redan.

Företag som delar ut mycket generellt växer inte lika bra som de som antagligen rekommenderas i dessa lägen. Du för kolla närmare på hur företaget omvandlar kapital de investerar.

1 gillning

Jag tänker att det är säljaren uppgift att tänka på. Sedan kan dom ju komma med ett motförslag om dom inte accepterar. Jag kanske tänker galet, men så resonerar jag. Men det är såklart mitt perspektiv utifrån utan någon som helst insats i det hela. Du känner antagligen annorlunda!

1 gillning

Jag har i pappas dödsbo hittat aktiebrev på papper…
Sen typ -87 (ericsson och nokia)…

Dom står i pappas namn… men jag vet inte hur sånt hanteras. Har dom något värde kvar?
Eller hur funkar det?

1 gillning

När jag köpte lägenheten i vintras blev mäklaren ordentligt upprörd när vi “bara” erbjöd utgångspriset på förhandsvisningen, tiderna ändras fort…

4 gillningar

Kolla upp hur det ser ut på pantbrevsfronten. Bjud sedan lite drygt det… Framställ dig själv som en köpare som enkelt kan gå till avslut. Inget att sälja osv. (Om det nu är så.) Får ni ett motbud så är ni igång!

2 gillningar

Haha, fyfan… Vet inte, men jag tycker ofta det känns som en ganska sliskig bransch :stuck_out_tongue:

1 gillning

Inga pantbrev :slight_smile:

Håller med!

1 gillning

Jag beklagar. Har ingen aning om hur man gör med det där förtjänar en helt egen tråd! Verkligen inte en “dum fråga” :slight_smile:

Varför kan inte “någon” bara bestämma när Halloween firandet i Sverige ska ske?
Varje år är det likadant, folk vet inte när de ska fira.
För i år gäller följande:
Antingen helgen 29-30 oktober
eller måndagen den 31:a oktober
eller fredagen den 4:e november

Barn kan och möjligen kommer att ringa på dörren under 4 olika dagar/kvällar.

Jag kan inte ha godis hemma så länge innan det är uppätet!

14 gillningar

Vet inte om källan är trovärdig men det jag hittade :innocent:

Kom ihåg att aldrig sälja gamla aktiebrev, om du hittar några i en låda på vinden eller liknande. Förutom att de kan vara värda en hel del pengar, så är även “värdelösa” certifikat ett uppskattat samlarobjekt. I likhet med frimärkssamlingar eller myntsamlingar är aktiecertifikatets värde beroende av dess skick och ålder. Om du har gamla aktiebevis kan du göra följande:

• Kontakta din aktiemäklare för att leta upp aktiebrevets ID-nummer
  • Ta reda på om bolaget fortfarande är börsnoterat
  • Ring aktiebrevets överlåtelseombud (ombudet bör stå på certifikatet)
3 gillningar

Om nån unge ringer på vid nåt annat tillfälle än ovanstående datum, så får du bara skratta lätt och säga: ”Nu är du allt ute på fel dag din stackare, men jag kanske har en clementin här nånstans…”.
Kan vi komma överens det? Det borde lära dem ganska snabbt tänker jag? :wink::innocent:

2 gillningar

Halloween, om man nu envist ska fira denna amerikanska kommersiella fjanthögtid, ska firas amerikanskt, dvs på kvällen den 31 oktober.

Alla som säger nå’t annat har fel! :sweat_smile:

(Värst är när 31/10 krockar med vår allhelgonahelg. Då får jag frispel på skiten.)

p.s. Jag tycker att det i mina trakter utkristalliserats till att endast de som går all in med pumpor i trädgården är lovligt byte för ungar i lakan och butterickständer.

3 gillningar

Ja, det är kutym i mina nejder också - har man pumpur och ffa ‘tända pumpor’ så är det GO-signalen till kidsen.

(Inga pumpor här inte… Betyder det att jag är en surpuppa? :jack_o_lantern:)

1 gillning

Nej, det ses enbart som ett sundhetstecken.

/doktor anti

4 gillningar