Den stora tråden för ”dumma frågor”

Ska sätta en lapp på dörren alla dagar utom 31:a: “Fel dag, inget godis till er” :grin:

3 gillningar

Haha, plocka fram fönsterskrapan, för du kommer få tvätta bort ägg den kommande veckan! :joy:

1 gillning

Hoppsan, inga pantbrev? Då får du pruta ännu mer!! Blir ju en merkostnad för köparen!
Lägg dig 20% under! Köparens marknad!

Köpte annat hus för 10 år sedan. Tredje visningen och säljarna hade hittat nya boenden. Lade inget direkt skambud men hamnade klart under utgångspriset. Alla blev nöjda och glada! (Utom mäklaren som gick på provision…)

1 gillning

Har otrevligt minne när jag var ung lånade jag ca motsvarande nära en 1/2 årslön till bilköp. Sen hittade jag en OK begagnad bil för en mindre del av den summan. Resten köpte vi diverse prylar till vårt nyinredda hem för . Summan försvann läskigt snabbt och återbetalning på 5 år med rejäl ränta var inte rolig. Har sen dess (ca 30+ år sedan) bara kört “spara först och köpa sen” metoden på objekt som minskar i värde över tid vilket känns bra. Dvs Kommer aldrig låna till någon bil eller liknande lösöre . Leasing har jag också aversion emot . Massiv fast utgift jag inte tycker är rimlig.

2 gillningar

Storlek/volymen på kolvarna i motorn. Så 1,0 brukar man säga är en ”1 liters motor”

1 gillning

Förutsatt att man som företagare får dra av full moms.

Vissa saker får man bara dra halv moms på och finns en hel del företag/verksamheter som inte får/kan dra av moms alls.

1 gillning

Hos nästan alla bilhandlare betalar du först när du ska hämta bilen (Dock kan man sällan betala fysiskt på plats.)

1 gillning

Bit ihop, det är tufft, men någon måste göra det… :wink:
Skojar bara, klart att ungarna ska komma den 31a, allt annat är bara förvirrat…

Jag har alltid betalat med bankkort på plats vid bilköp.

Det man däremot behöver komma ihåg är att ringa banken i förväg och be om lov att köpa bilen. Sen banken ger en tillåtelse så öppnar de upp kortet för bilköp.

Ibland måste man älska myndighets Sverige med att banken avgör om man får betala för bilen eller inte.

Jag har en fråga som kanske @Skogstomten eller någon annan bilkunnig kan svara på:

När jag senast lämnade bilen på service ringde jag runt till några verkstäder för att få offerter. Alla pratade om ett pristak på ungefär 3 000 som innebar att det är den lägsta kostnaden de tar för att ens undersöka felet men att den kostnaden sedan ingår i den totala reparationskostnaden.

Min fråga är: varför kallar de det för pristak när det i själva verket är ett prisgolv?

2 gillningar

Förr betalade man med postväxel, då bilhandlaren varken ville ha betalt i kontanter eller med kreditkort.

Att betala med kort är väl ingen mänsklig rättighet. Försöker du dessutom betala med ett kreditkort i stället för ett bankkort lär bilfirman säga nej. Bilfirman vill inte betela en procentuell avgift till Visa eller Mastercard.

Nej, men det är irriterande med banker som hela tiden behandlar mig som jag är en grov kriminell person.

Några exempel i mitt liv,

Ville betala av bolånet, grattis då blir det 90 min samtal med oss innan du får vår tillåtelse. Man ska även berätta till oss om din lön, fondval, motivation osv.

Ville köpa en bil, grattis du får blir det 60 min samtal med oss innan du får vår tillåtelse. Man ska även ge ungefär samma berättelse som ovan.

Fick pengar från utlandet då kräver banken en förklaring samt dokument kring detta. Oj de förstår inte språket i min dokumentation då behöver JAG betala för en auktoriserad översättare.

Det som gör känslan ännu värre är att det i Sverige är i princip omöjligt att leva ett liv utan ett bankkonto.

(Men nu har vi gått långt ifrån ämnet).

3 gillningar

Idag är det nog väldigt få ”av de stora bilhandlarna” som tar kort eller kontant vid bilköp. De handlarna säljer i och för sig också väldigt sällan bilar för <50000kr.

De nya hårdare penningtvättlagarna och administrativa/kostnadsmässiga aspekter av att hantera dessa är det som lett fram till förändringen.

1 gillning

Har alltid lyckas köpa bil med bankkort men sist var det för 2 år sedan så kanske ändras sen dess :man_shrugging:.

Iof fick jag förslag på banköverföring i förväg men det är något som jag personligen aldrig skulle gå med på då jag inte gillar att ta risker när vi pratar om några hundratusen.

Förresten är kostnaden för en bankgaranti (som man bör kvräva vid banköverföring) i samma område som kortavgiften vid kortköp.

Så hur betalar man nu för tiden? Swish?

Tror att jag hivade fram kreditkortet senast jag köpte bil, men det var några år sedan.

12/11 ska vi hämta våran nya bil som vi beställde i april. :grinning: Vi kommer att göra en banköverföring till bilfirman, deras önskemål.

Jag drog kortet på bilbolaget förra våren när jag köpte bilen, 220k. Inget krångel men det kändes speciellt :joy:

Jag skulle betala med kort vid ett köp. Då såg säljaren att det var ett kreditkort. (Dit jag fört över pengar.) Det slutade med att jag åkte hem med bilen och fick med mig en faktura att betala. Inte helt enkelt dock att få tillbaka de pengarna jag satt in kopplat till kortet…:laughing:

1 gillning

Jag förstår företaget fullt ut. Om bilhandlaren skall betala exempelvis 0,5-1 procent i avgift blir det en hel pengar i sjön om bilen kostar några hundratusen kronor.