I en BRF, om en ordförande i styrelsen ska sälja sin lägenhet och lämna föreningen. När är det brukligt att informera om detta och sedan lämna ordförandeposten?
Ha, ja det låter i och för sig rimligt!
Och tack för att du kollade med AI åt mig! Nu när jag har jämfört olika high yield-fonder med hyfsat lik avkastning och liknande riskmått slås jag ändå av hur stor skillnad de kommer fram till i värsta stress-scenariot. Case Högräntefond -50%, Storebrand HY -30%, Lannebo HY -20%, Simplicity HY -10% (ungefärliga siffror). Rätt stor skillnad, och imponerande om en fond i värsta stresstestet bara beräknas gå ner 10%. Nu kan jag inte alla detaljerna om fonderna precis, utan har läst på lite övergripande, men det är för mig inte alls uppenbart varför det skulle vara så stor skillnad på dem. Simplicity dessutom bättre avkastning i det positiva scenariot, så den ökade risken i de andra verkar ju inte heller löna sig i dessa scenarier ![]()
Stort tack för länken nedan! Jag kommer läsa det framöver, får sätta av en lite längre stund till det ![]()
![]()
@Rimma Angående ändring från 2 till 3 på PRIIP-skalan, så har även Simplicity nyligen ändrats från 3 till 2. Tydligen hade jag mejlat dem och frågat om det för ett tag sen, fick svar precis. Så inte bara Lannebo i alla fall!
Vet inte om det finns andra oskrivna regler, men när jag skulle lämna föreningen som styrelseledamot informerade jag övriga styrelsen om det vid det styrelsemöte vi hade närmast efter att vi skrivit på papperen för det nya boendet. Sedan lämnade jag styrelsen några månader senare i samband med att vi överlät vår andel.
Kändes kanske lite konstigt att sitta kvar och fatta beslut om långsiktiga saker när man vet att man ska lämna snart. Men å andra sidan är man på vissa sätt mer opartisk än innan.
Det finns väl en vice ordförande, rimligt att ägna tiden innan flytt till en smidig överlämning till den personen om man är ordförande.
Det kan du göra men då lämnar du din dator helt öppen mot nätet och angrepp. rekommenderas ej.
Tror denna fråga passar här.
Varför står det på vissa användares inlägg längst ner
Fake teamplate ?
Landade i samma timing. Meddelade efter papperna var påskrivna för nya boendet. Höstens projekt och annat långsiktigt har mer samarbete när jag annars hade ångat på själv i mångt och mycket.
Tack för hjälpen ![]()
Hej!
Har fått ett mail om att min arbetsgivare funderar på att byta vårt pensionssparande från Länsförsäkringar till Tydliga. I dagsläget har jag valt att placera i LF Global index och Tillväxtmarknads index. Och är nöjd med det.
Vårt företag har inte något kollektivavtal.
Jag vet ingenting om Tydliga och hur det fungerar att ha tjänstepension via dem.
Är det någon här som vet något mer om Tydliga? Eller som kanske t.o.m har tjänstepension via dem?
Mvh
Har tidigare sett/hört nånstans på RikaTillsammans att man kan förvara fysiskt guld hemma då det täcks som lösöre i hemförsäkringen. Hittar dock inte infon längre och i introt till tråden sanningen om guld som investering står det att det behöver förvaras i valv nånstans (dock ej läst så mycket i tråden). Nån som vet hur det ligger till med hemförsäkring och möjligtvis har länk ang detta?
Det bästa är nog att fråga ditt eget försäkringsbolag vad som gäller då jag kan tänka mig att det kan skilja sig mellan försäkringsbolag.
Det kan jag absolut! Ska kanske börja där. Men kan också tänka mig att byta försäkringsbolag till något där det ingår i lösöret, om det inte redan skulle ingå, så om nån redan känner till nåt tar jag gärna emot tips.
Uppdatering: Hittade svar i denna tråd
Vilka försäkringsbolag täcker fysiskt guld hemma? - Spara och investera / Guld, silver och råvaror - RikaTillsammans Forumet Vilka försäkringsbolag täcker fysiskt guld hemma? - Nr 26 av Kent_Hansson - Guld, silver och råvaror - RikaTillsammans Forumet
Gällande avdragsrätt för renoveringar
Enligt skatteverket kan man dra av kostander för renoveringar som skett 5år sedan, Hur räknas dessa 5 år? ex. om man köpt en lägenhet under 2020 och gjort renoveringar, När måste man sälja senast för att få göra avdrag?
5 år efter renoveringen, spelar ingen roll om du bott där i 10 år.
Jag förstår att det är 5 år men NÄR måste man sälja senast. har man tex renoverat april 2020 är det april 2025 som gäller eller är det hela december 2025 dvs hela 2025 ut?
Varför jag är osäker är att läste någonstans att skatteverket räknar med renoveringsåret dvs i själva verket så måste man senast sälja år 2024 i exemplet ovan.
-
varför har media pratat om “den starka” kronan under sommaren och att nu blir det billigt att åka utomlands? Visst, kronan har stärkts men är den verkligen stark, historiskt sett?
-
om det nu finns forskning på att indexfonder är det som fungerar bäst, varför har (små)sparare andra strategier, även s k “sparprofiler” som berättar om sin strategi som den bästa?
-
den är ju starkare sett till USD och de senaste 2-3 åren. Man pratar i relativa termer.
-
för att vi (inkl. jag själv) alltid tror att vi kan göra saker bättre. Dessutom måste profiler som kanske har lön/intäkter från artiklar, böcker eller arbetsgivare inom finans yttra sig då det är en del av deras jobb. De måste ge tips eller visa att de är bättre för att sälja
Angående punkt 2 är ju detta något som sker överallt, inte bara inom privatekonomi. Du hittar massor av profiler online så skriver om kost, träning, och hälsa, som ständigt ska krångla till det med nya trender. Ibland är det bara helt påhittade saker och ibland saker som helt går emot forskning.
Folk vill krångla till det, tänker jag mig. Man hittar ett intresseområde och vill inte att det ska vara för enkelt - man vill ju ha på med sin nya hobby. Och influencers och andra är där, redo för att tjäna pengar på det.
Hej! Mitt första inlägg här. Tack för ett fantastiskt bra forum, jag har lärt mig massor av att läsa här.
Jag har för mig att jag läst nånstans att Länsförsäkringar global index går att investera i hos Nordea men jag kan inte hitta den. Har dom slutat erbjuda den eller går den att hitta där på något sätt?
Och om den finns, är det samma avgift där som hos Nordnet?