Den stora tråden för ”dumma frågor”

Hej @Vire , välkommen!

Den finns där fortfarande.

Du måste vara inloggad och gå till “Hitta fond/värdepapper” i appen. Sök via sökfältet. På webben kan det heta Fondtorget, eller gjorde det tidigare.

Finns annars som andra mest köpta fonden i deras “mest köpta fonder lista”.

Tack så mycket!

Fick en kreditkoll häromdagen när jag skulle köpa växter med faktura. Såg då att inkomst av kapital syns på den för de senaste åren.

Blev nyfiken, går det se det själv någonstans och längre tillbaka än 2022?

Vore kul att ha en tidslinje med hur inkomsten från kapitalet förhoppningsvis växer över tid.

Klicka in på inlämnade deklarationer på Skatteverket. Där går det tillbaka till 2019 i alla fall.

1 gillning

Tack! Ska kika där! :blush:

Varför finns inte danska MAERSK med i några index? Typ DNB Norden Indeks?

Asså, om jag installerar en betalapp.på min iPhone .. hur säger man då upp abonnemanget ?

Räcker det med att ta bort ikonen o sedan betalar jag inte längre from när ?

Mycket pinsamt ..

1 gillning

Gå in i appstore, sen klicka på din ikon i övre högra hörnet. Där finns alla abonnemang listade. :blush:

Vet inte om detta är en fråga som ska här eller någon annanstans, men har inte fattat varför en Sverige fond föredras framför en Norden fond. Får man inte bättre riskspridning med en nordenfond? Eventuellt fördela de %-andelen till sverigefonden i indeksfonder för Norge, Danmark och Sverige?

Den geografiska riskspridningen ökar med en fond i Norden istället för Sverige. Samtidigt innebär Norden lägre geografisk riskspridning än om man ökar spridningen till Europa och övriga världen.

Att Sverige ofta föredras, i kombination med till exempel globalfond, tror jag ska ses i ljuset av homebias och med homebias avses oftast landet man bor och lever i. Huruvida homebias i sig är positivt eller inte råder det delade meningar om. Det finns en tråd som har samlat många vanliga argument för och emot om du skulle vara intresserad.

2 gillningar

I min 100% aktier portfölj har jag utdelande ETFer. Vid varje utdelning så köper jag en återinvesterande världsETF. Det är väldigt motiverande att titta på köpsumman och veta att det är gratis pengar som kommit in passivt.

Och sedan när man tittar på utvecklingen och ser hur de gratis pengarna vuxit :money_mouth_face:

2 gillningar

Jag har precis börjat spara i globala indexfonder (DnB global indeks) och europeisk index (Storebrand Europa A SEK). Fördelningen är 65/35 då jag ville minska exponering mot USA. Oavsett- det jag undrar över är vilka tidpunkter på dygnet det rapporteras in börsrörelser på mitt konto? De är ju globala, men jag antar de köps och säljs på en börs som har vissa öppettider? Blev lite förvånad igår tex när inget hände på kontot under hela dagen, men sedan nån gång runt 21-22 så trillade det in +8k? Ibland så har jag sett att det är rörelser även tidigt på förmiddagen. Så min fråga är väl bara- är det dygnet runt det sker börsrörelser på kontot (har Montrose)?

Jag är en av de drabbade av just denna dataläcka. Men kan någon förklara varför?

Jag har aldrig varit medlem i Vision.

Inte jag heller men hade också fått meddelande från Vision på Kivra :thinking:

1 gillning

Det står i artikeln. Någon/några har använt ett formulär på visions hemsida och matat in personnummer på måfå och vid “träff” fått tag på personuppgifterna.

1 gillning

Aha.

Hur jävla korkat system har Vision? Varför inte bara koppla ihop med bank-id?

Trött jag blir.

Går tydligen anmäla Vision för bristande hantering av personuppgifter.

Jag har mejlat Vision, men lär nog ta veckor eller månader att få ett svar.

Men här är myndigheten man kan anmäla till.

Vore rimligt att göra ändringar hos alla Spar-kopplade sidor, så detta inte sker igen.

Edit
Nu funkar det. Vet inte hur det löste sig, men inlägg från igår kom upp idag.

Har stött på ett problem med min Iphone 12 mini, jag kan inte längre dela eller lägga upp bilder sen i lördags.

Varken Instagram, Tradera, Facebook, Messenger, Chatgpt eller Gmail funkar att ladda upp bilder till.

Vad kan vara fel?

Har IOS 18.7.1 installerad, har 8 GB ledigt utrymme på mobilen.

Får heller inga felmeddelanden.

Har du gjort en ”hård” omstart av mobilen? Fixar många olika saker.

1 gillning

Jag gjorde en igår och en idag. Kanske att dagens omstart fixade det, eller så var det något annat fel.

Men nu verkar det funka igen, kunde lägga upp bilder på Tradera i alla fall. :smiling_face_with_three_hearts:

1 gillning