Vet inte om detta är en fråga som ska här eller någon annanstans, men har inte fattat varför en Sverige fond föredras framför en Norden fond. Får man inte bättre riskspridning med en nordenfond? Eventuellt fördela de %-andelen till sverigefonden i indeksfonder för Norge, Danmark och Sverige?
Den geografiska riskspridningen ökar med en fond i Norden istället för Sverige. Samtidigt innebär Norden lägre geografisk riskspridning än om man ökar spridningen till Europa och övriga världen.
Att Sverige ofta föredras, i kombination med till exempel globalfond, tror jag ska ses i ljuset av homebias och med homebias avses oftast landet man bor och lever i. Huruvida homebias i sig är positivt eller inte råder det delade meningar om. Det finns en tråd som har samlat många vanliga argument för och emot om du skulle vara intresserad.
I min 100% aktier portfölj har jag utdelande ETFer. Vid varje utdelning så köper jag en återinvesterande världsETF. Det är väldigt motiverande att titta på köpsumman och veta att det är gratis pengar som kommit in passivt.
Och sedan när man tittar på utvecklingen och ser hur de gratis pengarna vuxit
Jag har precis börjat spara i globala indexfonder (DnB global indeks) och europeisk index (Storebrand Europa A SEK). Fördelningen är 65/35 då jag ville minska exponering mot USA. Oavsett- det jag undrar över är vilka tidpunkter på dygnet det rapporteras in börsrörelser på mitt konto? De är ju globala, men jag antar de köps och säljs på en börs som har vissa öppettider? Blev lite förvånad igår tex när inget hände på kontot under hela dagen, men sedan nån gång runt 21-22 så trillade det in +8k? Ibland så har jag sett att det är rörelser även tidigt på förmiddagen. Så min fråga är väl bara- är det dygnet runt det sker börsrörelser på kontot (har Montrose)?
Det står i artikeln. Någon/några har använt ett formulär på visions hemsida och matat in personnummer på måfå och vid “träff” fått tag på personuppgifterna.