Den stora tråden för ”dumma frågor”

Tokigt är det mildaste uttrycket i sammanhanget.

Önskar jag kunde fått det tipset igår, då hade jag haft chansen att fixa ett provisoriskt pass.

Det blev en dyrköpt läxa, både ekonomiskt och emotionellt. Flera tusen i sjön och en käftsmäll som heter duga. Förstår nu till fullo vad ångest innebär.

Men, men, det finns inget ont som inte har något gott med sig. Även om jag inte kan se det goda ännu :joy:
Nu har jag i alla fall tagit en lång powerwalk och försökt skaka det av mig. Solen sken och hånade mig något.

5 gillningar

Tar det absolut inte som en diss, tvärtom, klart och rakt svar från både dig och Ackan, precis som jag vill ha det.
Ska sprida informationen bland mina vänner. Stort tack! 10/10

Det här låter ju som något man bara drömt mardrömmar om. Ouch. :pensive:

Jag kan inte annat än att tycka lite synd om väninnan med, en vecka själv låter inte lika kul som en vecka med sällskap.

Men det inte det som forskningstudien säger, utan den säger att aktiekursen stiger till rätt nivå under tiden från man gett tips/bestäms förändringer tills detta kommuniceras ut som är en mellantid på nån vecka.

För mig är det ganska självklart att det är nån som utnyttjar systemet för egen vinning på småspararnasbekostnad.

Ärligt talat så tycker jag mer synd om henne än om mig själv.
Det går ingen nöd på mig, är hemma i min trygghet med familjen, tänt brasan och mannen lagar middag.

Hon däremot är helt ensam i ett okänt land med okända människor. Kommer få sova själv och äta middag själv en hel vecka. Även om vädret är betydligt bättre där än hemma så hade jag inte velat byta med henne.

Men jag stöttar hennes beslut att åka själv, har mest dåligt samvete att jag utsätter henne för den här fadäsen.

1 gillning

Ja det är det om man reser till lite ”konstiga ” länder som Turkiet och liknande ! :wink:

1 gillning

Själv har jag varit med om något liknande men vi skulle åka bil till Kroatien resa nästa fredag då jag upptäckte lördagen innan att mitt pass gick ut :joy:. Det var tur på den tiden att man kunde boka in tiden direkt på måndag hos Polisen och passet var klar redan på torsdag. Då var det bara åka iväg som vanligt nästa dag på fredag :grin::sunglasses:. Det var bättre förr i den här fallet :partying_face::grin: .

1 gillning

Gäller detta verkligen svenska förhållanden?

Själv har jag ju bara verkligheten att hålla mig till. Jag ser inga sådana tendenser när Affärsvärlden gör sina analyser. Är en analys positiv stiger aktiekursen efter analysen och inte före.

Läs väldigt gärna kapitlet Vem kan du lita på i boken Min vinnande väg Bli rik på aktier av Arne Kavastu Talving.

Skulle till Österrike och åka skidor på 70-talet, upptäckte att passet gick ut samma dag som vi satte oss i bilen, justerade själv två 1:or till 2:or, sen var det bara att tuta och köra. Kunde ha blivit en lite annorlunda semester än jag tänkt mig, ung å djärv. :skier:

5 gillningar

Jag har bara läst amerikanska studier kring detta så osäker om det är samma mönster i Sverige

Okej, ja i USA kan jag tänka mig att en del fuffens försiggår…

Svenska marknaden är nog för liten för att någon skulle komma undan med det.

Haha, ja passen såg lite annorlunda ut på den tiden. Har fortfarande kvar mitt första pass från 80-talet där informationen är skriven med kulspetspenna.

Har glömt mitt pass i Finland en gång när jag skulle flyga från Sverige till ett land som man behöver pass till. Som tur var märkte jag det i tid så det löstes med att svärmor skickade passet med rekommenderat brev till Sverige.

2 gillningar

Wow, det var andra tider det :joy:

Jag undrar om jag verkligen har förstått detta med inflation.

Som jag förstått det så jämför man månadsvis, d v s om inflationen i okt 2022 är 11 % så är priserna 11% högre än 2021. Har jag rätt än så länge?

Om inflationen är 0% i nov 2022, innebär detta vi har samma priser som nov 2021? Skulle det då inte innebära en prissänkning från oktober, givet att vi har haft stigande priser hela 2022?

Jag har en fråga angående bostadspriser och inflation.

Har sett i forumet att en del pratar om att värdestegring på köpta bostäder inte har varit någon självklarhet innan 90-talet om man justerar för inflation. Detta stämmer naturligtvis med hänsyn till graferna som presenteras.

Dock ökar man väl sitt egna kapital med värdestegringen ändå på grund av hävstången?

Vi säger hypotetiskt utan hänsyn till nuvarande regelverk att man köper en villa för 1mkr och har en kontantinsats på 100tkr (belåningsgrad 90%). Ett år efter försäljningen har inflationen varit 10%. Men bostaden kan då (förenklat) säljas för 1,1mkr. Dvs du har ökat ditt egna kapital med 100 tkr.

På dina 100tkr som du använde i kontantinsats har köpkraften minskat med 10% (en förlust på ungefär motsvarande 10tkr). Även de 100 tkr som din villa ökat i värde har förlorat 10% i köpkraft. Dessa tillsammans motsvarar alltså ungefär en förlust på 20tkr i köpkraft på grund av inflation.

Totalt sett har du alltså ökat ditt kapital med 100 tkr och sedan förlorat 20 tkr i köpkraft till en summa av 80 tkr. Stämmer detta?

Rätt. Du har fattat hävstångsprincipen.

Under några år har vi haft den extrema varianten stt bopriserna i många matchat börsen, varför utfallet på satsade pengar blivit enorm.

Men även med ett scenario, typ värdestegring med 4 procent per år på villan samtidigt som börsen stiger 7 procent blir ju utfallet bra, såvida man inte tvingas sälja vid fel tidpunkt.

1 gillning

Hej! Här kommer två frågor från mig som jag behöver hjälp med :slight_smile:

fråga 1: Hej!

Jag har ett ISK konto på Avanza och jag är lite sugen på att köpa 1 aktie i Louis Vuitton Om Aktien | Avanza

Jag har försökt läsa hur skatten fungerar med ISK och utländska aktier men jag förstår tyvärr ingenting.

Behöver jag göra något själv överhuvudtaget när jag har ISK kontot om jag köper den här aktien?

Jag vill gärna köpa aktien men om jag själv måste hålla på med skatt och uträkning så avstår jag tyvärr.

Fråga 2: Påverkas mitt totala innehåll på Mitt ISK mera om jag har 2 aktier istället för 1 aktie? Till exempel att jag köper 1 aktie i Louis Vuitton, istället för 2 aktier. Frågan är så dum att jag knappt kan skriva den…

Jag kom på en ny dum fråga här…

Fråga 3: Är det dumt att bara ha 1 aktie? Är det liksom värt att ha 1 aktie?
Jag hörde en intervju med Avanza där de sa att om man skulle ha aktier så var 50:000 liksom ett minimum och det gör mig osäker.

Du kan ha en aktie du köpt för 100:-, det går bra.
Men frågan är varför?
Om du har hundratusentals kr i fonder och köper en aktie för 100 kr så är frågan vad man vill uppnå med det.
Är det en investering? Om kursen går upp med 50% så tjänar du 50kr. Är det värt besväret ens?

Är syftet att lära dig spara i aktier och “känna efter” så kan det mycket väl vara en bra ide att köpa enstaka aktier för små summor.

1 gillning