Jag är mer fundersam varför inte exempelvis analyserna på DI inte åker dit för marknadsmanuplation.
Här kommer en fråga som kanske får mothugg men jag ställer den ändå
Om nu forskningen pekar på det (på lång sikt) hart när är omöjligt i att tajma marknaden och välja ut aktier, hur kommer det sig att de som arbetar med aktiv förvaltning (på t ex banker och fondbolag) inte sällan har gått utbildningar hur gör just detta? Jag undrar vad de lär sig på dessa utbildning, typ detta är hur man tajma marknaden och välja ut rätt bolag men egentligen funkar det inte. Det viktigaste är att övertyga kunderna om det och kunna ta ut dyra avgifter. Om så är fallet, skulle det då inte räcka med att en två-veckors kurs i hur man bäst övertygar kunder?
Jag undrar också varför så många småsparare (i olika aktieforum) ägnar mycket tid åt att tajma marknaden/hitta rätt aktier? Beror det på att de helt enkelt inte köper det forskningen säger? Att det finns andra teorier som jag inte känner till som pekar på det möjliga att faktiskt göra det tidigare sagda? Jag menar, många av dessa småsparare i diverse aktieforum är väldigt aktiva och pålästa, så det kan knappast ha undgått dem de teorier som “vi indexfonds-kramare” baserar vår investeringsstrategi på. 
Är nog lite som att hålla till på de otaliga spelsajterna. Alla vet ju att spelarna alltid förlorar men man hoppas ändå på miljonvinsten fast man har oddsen emot sig
Detta är den perfekta tråden för mig idag.
Skulle resa utomlands idag med en väninna en vecka till solen, utan man och barn, få allt serverat, sova så länge man vill, få sand mellan tårna, läsa en bra bok under en parasoll med en paraplydrink vid sidan om.
Så blir det dock inte.
Mitt pass är giltigt i 5,5 månader och det fattas två veckor. Närmare bestämt 13 dagar för att få resa iväg.
Det blev tvärstopp på Kastrup. Fanns ingen möjlighet att fixa provisoriskt pass.
Väninnan åkte iväg själv och jag är på väg hem igen. Chocken har släppt, nu är det en sur känsla av skam över att jag inte kollade upp detta i förväg.
Så min dumma fråga är: hur dum får man vara?
Skjut mig!
Nu ska jag hem och lägga mig i fosterställning.
I en vecka. 
En del av det är väl att det kanske inte är hart när omöjligt att skapa någon procents alpha gentemot index, men att den procenten mest troligt hamnar i förvaltarens ficka pga högre avgift.
Hah, komikern Branne Pavlovic har en hata harang om precis det där så vill du skratta åt någon som haft det lika jobbigt så kolla hans senaste special på Youtube! (Tror det var i den han skämtade om det)
Hur menar du nu? Vi lever i ett fritt land med yttrandefrihet. DI, Affärsvälden och alla andra måste givetvis kunna framför sina åsikter. Vill du ha det som i Nordkorea?
Vi skall vara oerhört tacksamma för de mänskliga rättigheter som vi har.
Du hittar den här.
Neeeej
Åh jag känner med dig, jag har en gång lyckats ta ett gammalt pass istället för ett giltigt på en resa. Så fruktansvärt surt!
Amen va f*n - gud så drygt.
Och så urbota idiotiskt. Varför i helvete har pass giltigt-tom-datum om de datumen egentligen är 6 månader INNAN giltigt-tom-datumet…
Blir så sne.
Varför i helsefyr får man ens köpa biljett då - för anger passnummer gör man ju, då borde de ju lika gärna skriva måste vara giltigt minst 6 månader efter ut/hemresedatum…
Lider med dig.
🥹
Har att göra med hur länge du får stanna i ett land efter du kommit in. Passet får inte gå ut medan du är där.
Utan att vara jurist, men i ett försök att ge ett nyanserat svar -
- DI tjänar inte på prisändringarna
- DI har inte sådan stor inverkan att andra faktorer inte spelar roll för prissättningen (som företagets lönsamhet etc).
- DI kommer inte med falska uppgifter i avsikt att ändra intrycket av ett företag, utan gör en bedömning baserad på siffror som företaget själv publicerar kombinerat med egen åsikt.
Tack. Jag kan bara instämma i dina svordomar.
Jag har som tur är ganska lätt med acceptans till saker som inte blev som de skulle i livet. Får vända det till en rolig historia att berätta länge fram.
Typ: kom inte iväg på resa, pressade i ett solarium i en vecka och blev brunare än väninnan som åkte iväg.
Jo. Jag vet.
Men en veckas semester i ett land där passet har 5,5 månaders giltighet kvar… handlar ju inte om att det ‘inte får gå ut medan du är där’, åtminstone inte om man fullföljer sina planer. Och att vara lite välvillig i tron att Kasam nog bara skulle på en veckas charter, typ, och inte avsåg att lämna hus och hem bakom sig och ‘bosätta sig’ där, känns ju inte orimligt.
Att kapa ett halvårs giltighet på detta vis är ju hål i huvudet och resursslöseri ärligt talat. För då kan man ju inte använda passet sista halvåret till det som pass rimligtvis finns till för - att visa din landstillhörighet när du lämnar ditt land.
Bra där!
Jag försöker göra detsamma - förbannad som satan i en stund och sen får det vara nock.
Njut semesterveckan hemma helt enkelt. ![]()
Lite lagom halvsurt sådär…men nu har du ju chans att göra något helt annat. Ta en tur till nån halvt bortglömd ort och checka läget lite. Hitta ett bra matställe i en annan halvt bortglömd ort och sen rullar det på och det har blivit en kul semester trots allt (eller nåt i den stilen…)!
Kör jag pump and drop via facebookgrupper är det olagligt men görs det via journalistiskatidsskrifter är det lagligt. För mig är det svårt att förstå skillnaden mellan vad som är lagligt för privatpersoner och journalister/experter.
Finns en intressant tråd från @janbolmeson kring detta,
Det här låter så tokigt att jag inte får grepp om det.
Är ett Pass obrukbart 6 månader innan det har gått ut? 
Om man ska resa till vissa länder utanför schengenområdet så måste passet ha en giltighetstid på 6 månader eller mer. Detta så att resande inte riskerar att bli strandsatta i länder utan ett pass och där det är svårt att få hjälp av hemlandet och ambassader.
Nej. Inom Schengenområdet fungerar det hela giltighetstiden. Du kan även resa med nationellt ID-kort istället för pass inom Schengen.
Om man reser utanför Schengen så är det lämpligt att kolla vad som gäller just dit du ska. Inte menat som en diss – bara ett tips ![]()
Det är en oerhörd skillnad om du själv äger aktier och försöker prata upp värdet med felaktigt information.
Om exempelvis Swedbank ger en analys med en riktkurs och inte agerar på marknaden genom att sälja så är detta helt OK. Har Swedbank angett en hög riktkurs, sä lär de väl köpa i stället.
Di, Aktiespararen och andra affärstidningar har strikta regler för sina medarbetare.