Den stora trĂ„den om husdjur 🐕

Vi har tvÄ Main Coon, mycket pÀls och mycket katt. Den Àldre Àr 18 mÄnader och vÀger snart 10kg.

6 gillningar

Skulle kunna Àta vÄr hund till frukost :joy:

1 gillning

Har tvÄ bortskÀmda katter! Vi började som fodervÀrdar till den ena, och har nu tagit över henne och blivit fodervÀrdar till en av hennes ungar.
StĂ„r för “drift” och veterinĂ€rkostnader som inte rör avel för fodervĂ€rdskatten. Uppfödaren stĂ„r för försĂ€kring, veterinĂ€r som rör avel och eventuella utstĂ€llningsavgifter.

Har inte rĂ€knat exakt pĂ„ vad vi lĂ€gger per mĂ„nad, men sĂ€kert runt 700-800kr. FörsĂ€kring, foder, strö, kattklubb, leksaker, vaccinationer
 :smile_cat:

1 gillning

Haft akvarium i omgÄngar och Àven damm med guldfiskar, men ligger lÄgt just nu. Intresse och orken tog slut nÀr jag försökte mig pÄ saltvattenakvarium

Vad gÀller dammperioden kan jag nÀmna att vi fick sjukt med yngel som gavs bort till höger och vÀnster samt den lokala zoobutiken. Kanske kan vara nÄt att starta upp igen Ä fÄ lite avkastning genom försÀljning?!

Vill passa pÄ att tacka för alla bilder och historier ni berikar oss med. Husdjur gör verkligen att det Àr gott att leva!

2 gillningar

NÀr jag fÄr tid ska jag skaffa hund. Kanske en stÄende fÄgelhund. Typ vorsteh, weimaraner, ungersk wizla. Jaga pÄ hösten, köra drag pÄ vintern och cykla/promenera med pÄ sommaren. Dom krÀver ju en del motion.

2 gillningar

Det Àr i egentlig mening en varghybrid. Den tjeckoslovakiska armén korsade 1955 schÀfer med karpatisk varg, vilket Àr en mindre bergslevande art till skillnad frÄn den större skogslevande art vi har i Sverige. Detta för att fÄ fram en ras som kunde dra nytta av bÄde hundens och vargens egenskaper för att sjÀlvstÀndigt patrullera landets grÀnser mot illegala invandrare (annorlunda tider nÀr jÀrnridÄn rÄdde). Experimentet avslutades 1965 och man anvÀnde istÀllet de individer som avlats fram för att skapa en ny brukshundsras, rasen godkÀndes i Tjeckoslovakien 1982 och internationellt 1999.

I motsats till vad mÄnga tror fÄr man faktiskt lagligt ha varghybrider i Sverige, rent teoretiskt fÄr man till och med ha renrasiga vargar. Lagen sÀger att det mÄste ha gÄtt minst fem generationer sedan ett vilt djur senast förts in i avelslinjen, inget annat (om exempelvis procentuell andel varg). Rasen Àr alltsÄ fullt godkÀnd och laglig att ha i Sverige, sin status som varghybrid till trots. Det finns ocksÄ en annan godkÀnd varghybridras som heter Saarlos Wolfhond. VÄr CsV Àr enligt avelsdokumenten cirka 32% varg.

Det Ă€r ju vissa skillnader mot en vanlig hund. De Ă€r exempelvis mer territoriella, krĂ€ver lite annorlunda metoder/tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt i samband med uppfostran och stĂ€vjan av oönskade beteenden, har svĂ„rare för att vara ensamma, lite annorlunda fysiologiska förutsĂ€ttningar (omöjliga att trötta ut fysiskt, kan hoppa som katter, etc) och i deras vĂ€rld finns bara tvĂ„ typer av lek – jakt och kamp. Det fungerar exempelvis aldrig eller sĂ€llan att kasta pinne/boll med en CsV. Dessutom Ă€r de vĂ€rdelösa att ha som jakthundar.

Mycket mĂ„na om samt lojala och tillgivna mot sin flock/familj. Fungerar helt underbart med vĂ„ra smĂ„barn i alla fall, och ger sig inte pĂ„ exempelvis möbler och heminredning. De personer som upptrĂ€der ens det minsta hotfullt (i ton eller kroppssprĂ„k) mot nĂ„gon i flocken fĂ„r vĂ€ldigt snabbt en “uppmaning att omvĂ€rdera sitt livsvĂ€rde” om man kan uttrycka det sĂ„.

De Àr generellt sett vÀldigt friska och lever dessutom förhÄllandevis lÀnge, trots sin storlek sÄ Àr medelÄldern runt 15 Är vilket fÄr anses som ganska hög. VÄr CsV:s farmor levde exempelvis tills hon var 19 Är gammal.

Vi hade tidigare tvĂ„ CsV men valde att omplacera den ena nĂ€r vĂ„r yngste föddes dĂ„ det helt enkelt blev för mycket, men det var mycket intressant att se deras inbördes samspel - man förstĂ„r hur tjeckoslovakerna tĂ€nkte nĂ€r de ville införliva flockinstinkten i rasen
 Har genom Ă„ren sett mĂ„nga som diskuterar om en hund skulle ha en chans mot en varg i kamp pĂ„ liv och död, och efter att ha sett bara hur vĂ„ra CsV leker kamp sĂ„ tror jag vĂ€ldigt mĂ„nga Ă€r ute och seglar i sina funderingar pĂ„ den punkten.

De Àr extremt starka, det krÀvdes sex fullvuxna mÀn för att hÄlla fast vÄr CsV (en tik pÄ cirka 22 kg) nÀr hon skulle fÄ en spruta vid ett tillfÀlle, och till och med dÄ var det svÄrt. Könsdimorfismen inom rasen Àr stor, en hane kan vara nÀstan dubbelt sÄ stor mÀtt i mankhöjd och vÀga tre gÄnger sÄ mycket.

Det Àr helt enkelt en bÄde vÀldigt intressant och ganska utmanande ras att Àga. Kort sagt skulle jag vilja pÄstÄ att det Àr en underbar vÀn och familjemedlem men vore en fruktansvÀrd ovÀn eller fiende.

5 gillningar

DĂ„ kanske de inte Ă€r lĂ€ge Ă„ köra skydd me den
 Figuranterna vill inte stĂ€lla upp me den kampviljan

SpÀnnande ras

1 gillning

Tack för den fina texten. LÀstes med behÄllning av alla i familjen. Blev vÀldigt inspirerad men ocksÄ nyfiken pÄ hur mycket tid och engagemang en sÄdan hund krÀver?

Vad skiljer i kampviljan med andra hundar, dvs hur ser man att det Àr annorlunda?

2 gillningar

Jag har nog den dyraste hunden i forumet.

Eller Àr det fler som köpt hus till sin hund? :grimacing::shushing_face::grin:

Rexi Àr en omplacering som jag tog över frÄn hans tidigare Àgare efter att ha varit hundvakt. Han var dÄ 1 Är, mager och oerhört understimulerad. Vad varken jag eller den förra Àgaren visste var att han var en blandning mellan tvÄ skarpa bruksraser och har kassa gener.

NÀr han blev vuxen utvecklade han svÄra problembeteenden. Troligen hade de flesta avlivat honom, men det var inte ett alternativ för mig/oss.

För att han skulle slippa bo med bonusbarnen och med för mycket stök köpte vi en vinterbonad sommarstuga. För att han skulle slippa dagis byggde vi en rejÀl hundgÄrd. Det har gÄtt drygt 4 Är sedan jag tog över honom och han lever Àn.

Utöver det har jag nog lagt ca 30 - 40 000 pÄ kurser etc.

Kan tillÀgga att jag bestÀmt mig för att Àven byta jobb för hans skull om det inte skulle fungera men det har inte behövts. Jag har t o m fÄtt tillÄtelse av chefen att jobba lite hemma för Rexis skull!

MÄnga tycker att jag gör felprioriteringar som vÀljer att inte avliva honom och bo med bonusbarnen varannan vecka, men för mig Àr det en helt sjÀlvklar prioritering. Insett att man helt enkelt kan knyta an till en hund som en förÀlder gör till ett barn och accepterat det. Glad för varje dag Rexi fÄr leva och Àr beredd pÄ att det kommer att ta slut. Mycket lyckligare nu trots allt. De uppoffringarna som tÀr mest Àr att jag blir sÄ lÄst och socialt begrÀnsad.

Sen jag började följa RT som pÄminner mig om att man ska lÀgga tid och energi pÄ det som betyder nÄgot kÀnner jag mig Àn tryggare i det.

Dessutom börjat drömma om en parallellyrkesbana med hundtema och skaffat mig ett antal högskolepoÀng inom etologi. Tackar RT för det med! :heart:

Rent ekonomiskt lÀgger jag nog 1 - 3000 per mÄnad för mat, utrustning, kurser, fÀstingmedicin. RÀknar man med driftskostnader av sommarstugan och rÀntor Àr vi nog uppe pÄ 10 000 :shushing_face:

100 % vÀrt det!

(För den som undrar letar vi boende som ska funka med hela familjen. Tills dess Àr det sambon som fÄr bo varannan vecka hos mig och varannan med barnen.)

17 gillningar

Tjusig hund, förstÄr att du vill lÀgga pengar pÄ honom! :slight_smile:

Vi har ocksÄ en omplaceringhund. NÀr vi köpte han sÄ var han bÄde fysikt och psykiskt misshandlat, utsatt för svÀlt, instÀngd flera dygn i badrum och inte varit utomhus pÄ flera veckor. Nu Àr han otroligt lojal och kÀrleksfull mot oss men han Àr mycket skeptisk till annat folk han ej kÀnner. Vi valde att flytta frÄn stan till mindre by/ort utanför istÀllet och frÄn lÀgenhet till parhus för att han skulle fÄ bÀttre förutsÀttningar till ett lugnt och stressfritt liv.

SÄ jag förstÄr dig helt och hÄllet! Vissa uppoffringar kan vara vÀrda nÀr det gÀller ens Àlskade husdjur :heart:

6 gillningar

Tack för att du delar med dig @lilladoktorn, tycker att det Àr otroligt fint av dig. :heart::heart:

4 gillningar

Nja, det Àr inte sÄ att de har sÀrskilt mycket kampvilja, det Àr snarare sÄ att nÀr de ska leka sÄ Àr det endast kamp (slagsmÄlslek) och jakt (jaga andra/varandra) som stÄr pÄ menyn. De tycks helt enkelt inte se meningen i nÄgot som de inte kan applicera i verkliga livet, alternativt har de inte förstÄtt att det finns mer att vÀlja pÄ Àn vad vargar i skogen/bergen har.

Tror dock ÀndÄ inte att det Àr en ras lÀmpad för skydd. De Àr generellt ganska skygga mot frÀmlingar, Ànnu mer sÄ om det Àr folksamlingar, och kan reagera negativt pÄ om nÄgon exempelvis gestikulerar vÀldigt mycket nÀr vederbörande pratar.

De Ă€r som sagt vĂ€ldigt territoriella i den bemĂ€rkelsen att de har svĂ„rt att tolerera frĂ€mlingar i sitt revir - reviret i deras ögon bestĂ„r av det egna hemmet och tomten samt det omrĂ„de som “ringas in” av de dagliga promenaderna.

MĂ€nniskor vi stöter pĂ„ i reviret Ă€r generellt inga som helst problem, inte ens om jag/vi pratar med dem, sĂ„ lĂ€nge de inte avviker pĂ„ nĂ„got sĂ€tt (exempelvis genom att gĂ„ med stavar). Andra hundar vi stöter pĂ„ i reviret Ă€r inkrĂ€ktare som ska skrĂ€mmas ivĂ€g med hjĂ€lp av utfall, morranden, rest ragg och blottande av tĂ€nder. Övriga djur vi stöter pĂ„ rĂ€knas som byten och ska jagas.

Utanför reviret Àr det dock inga problem med vare sig mÀnniskor, hundar eller andra djur. Vi Äker relativt ofta, med god behÄllning, till nÄgon hundgÄrd i stan dÀr de leker förtrÀffligt med andra hundar (och Àger dem i bÄde kamp och jakt).

Återigen, de har inte mycket till kampvilja, dĂ€remot försvarar de flocken och reviret med alla till buds stĂ„ende medel. Om inte reviret eller flocken hotas Ă€r de snarare vĂ€ldigt beskedliga och som sagt lite skygga av sig.

3 gillningar

AngĂ„ende kampviljan sĂ„ se gĂ€rna mitt föregĂ„ende svar till @JPT. Om du dĂ€remot menar “kampstil” sĂ„ Ă€r det stora skillnader. Den bĂ€sta jĂ€mförelsen jag kan göra Ă€r att det ser ut lite grand som jag skulle kunna tĂ€nka mig att ett slagsmĂ„l mellan en medelmĂ„ttig boxare och en avancerad capoeirista skulle göra. CsV förefaller tĂ€nka mer taktiskt och tredimensionellt jĂ€mfört med andra raser. Det Ă€r lite svĂ„rt att förklara.

Medan de absolut flesta andra hundar, i alla fall i de kamplekar vi sett, gÀrna endast anvÀnder tÀnderna/kÀften och gÄr direkt efter halsen sÄ försöker CsV hitta andra öppningar. De cirklar gÀrna runt och/eller lockar den andra hunden till att jaga dem för att trötta ut dem, de lÀgger sig och lurpassar likt katter i buskage, högt grÀs eller bakom trÀd (eller gömmer sig bakom andra individer som inte deltar i kampen), de attackerar gÀrna frÄn sidan, bakifrÄn eller allra helst uppifrÄn och ger sig gÀrna pÄ motstÄndarens tassar och ben. De anvÀnder sig vÀldigt mycket av finter, inklusive att lura andra hundar att springa in i fasta objekt i samband med jakt.

De drar vÀldigt mycket nytta av sin uthÄllighet, smidighet och att de Àr jÀkligt snabba, i hundgÄrdarna Àr de alltid ganska överlÀgset snabbast förutom nÀr vi stöter pÄ en greyhound. De har dock löpt ifrÄn bÄde whippets och greyhoundkorsningar. Ett annat trick de ofta anvÀnder - om möjligheten finns - Àr att hoppa upp pÄ objekt som andra hundar oftast inte har en chans att ta sig upp pÄ (CsV hoppar som sagt lite som katter). DÀrifrÄn kan de sedan exempelvis hÄna/utmana den andra hunden och fÄ den att trötta sig ut sig eller attackera ovanifrÄn.

Det finns hur mycket som helst att skriva egentligen
 Det Ă€r dock inte bara fördelar med rasen.

Exempelvis sĂ„ krĂ€ver de mycket motion (för vĂ„r del 1œ-2œ timme varje dag oavsett vĂ€der) och Ă€ven om de inte Ă€r mer svĂ„rlĂ€rda Ă€n andra raser - snarare tvĂ€rtom - sĂ„ krĂ€ver all inlĂ€rning motivation och de Ă€r generellt svĂ„rmotiverade. De Ă€r vĂ€ldigt “effektiva” i allt de gör, och förstĂ„r de inte syftet eller vad de tjĂ€nar pĂ„ en viss övning sĂ„ kommer de vĂ€gra göra den. Man fĂ„r se till att anvĂ€nda mer kroppssprĂ„k och minspel i samband med uppfostran och upplĂ€rning istĂ€llet för kommandon vilket kanske kan kĂ€nnas frĂ€mmande för oss mĂ€nniskor.

Jag nÀmnde tidigare exempelvis att de Àr vÀrdelösa jakthundar. Detta Àr inte pÄ grund av att de Àr dÄliga pÄ att spÄra och förfölja ett byte, dÀr Àr de snarare fenomenala. En jÀgare skulle dock bli mycket frustrerad nÀr de upptÀcker att CsV - likt vargen - ocksÄ rÀknar med att nedkÀmpa och Àta bytet nÀr de vÀl fÄtt tag pÄ det, och Àn mer sÄ nÀr de inser att detta Àr ett beteende som Àr pÄ grÀnsen till omöjligt att trÀna bort.

4 gillningar

Fantastiskt vad du beskriver bra! Verkar vara en otroligt hÀftig hund! :grinning:

3 gillningar

HÄller helt med, men gud vilken prestationsÄngest jag skulle ha med en sÄdan. :see_no_evil:

2 gillningar

Ja det lÄter onekligen som att det krÀver en hel del frÄn Àgaren i form av engagemang, fokus, tid, visst mod ocksÄ, och pondus.

Alla hundar krĂ€ver ju sĂ„klart detta ocksĂ„ men kanske i olika grader
 Misslyckas man med trĂ€ningen med stora och starka hundar sĂ„ kan ju mycket trĂ„kiga saker hĂ€nda. En mindre hund Ă€r lĂ€ttare att försvara sig emot trots att sĂ„dant inte vore okej förstĂ„s men du förstĂ„r sĂ€kert hur jag menar :joy:

1 gillning

#passivinkomst :dollar::muscle:

1 gillning

Det Ă€r en vĂ€ldigt hĂ€ftig (varg-)hund! Har tidigare haft bĂ„de en dobermann och en schĂ€fer/border-collie men detta kan jag lova Ă€r helt annorlunda. Det kĂ€nns mer som ett urdjur eller vad man ska sĂ€ga, och det kĂ€nns ocksĂ„ som att man pĂ„ nĂ„got sĂ€tt Ă€r “nĂ€rmare den vilda naturen”.

Vi (i bemÀrkelsen hundekipage) fÄr rÀtt mycket uppmÀrksamhet var vi Àn beger oss, sÄ det verkar ju som att rasen Àven vÀcker intresse hos andra.

Jag tycker dock det Àr en ganska lÀtthanterlig ras, jag upplevde exempelvis dobermannen som mer krÀvande, bara man har koll pÄ vissa av de grejer som utmÀrker den. Om man har en mer dominant individ (som vÄr andra CsV som vi omplacerade) sÄ fÄr man vara beredd pÄ att bli utmanad i sitt flockledarskap titt som tÀtt, men sÄ lÀnge man Àr noggrann och konsekvent med flockens inbördes rangordning sÄ tycker jag inte att det Àr sÄ farligt alls.

Det gÀller dock att vara lite pÄ sin vakt, inte sÄ mycket avseende hunden i sig men desto mer pÄ sin omgivning. Folk som vill hÀlsa och kanske inte har koll pÄ hur man hÀlsar pÄ en sÄdan hÀr individ kan potentiellt leda till trÄkigheter, liksom om nÄgon random person ute tilltalar mig lite barskt om jag Àr ute med hunden. Generellt sett Àr det inga problem alls att hÀlsa pÄ henne, om man gör det pÄ rÀtt sÀtt. Att helt sonika gÄ fram och klappa henne pÄ huvudet Àr dock inte alls att rekommendera.

Sen ska man kanske Ă€ndĂ„ poĂ€ngtera att detta inte Ă€r en ras för en som Ă€r nybörjare som hundĂ€gare, och man bör nog lĂ€sa in sig lite pĂ„ bĂ„de rasen i allmĂ€nhet och “vargpsykologi” i synnerhet. Den krĂ€ver ocksĂ„ en hel del tid, dels för promenader och dĂ„ det inte gĂ„r att trötta ut den fysiskt sĂ„ fĂ„r man sikta pĂ„ att trötta ut den mentalt. Man bör Ă€ven avsĂ€tta tid för övrig sorts umgĂ€nge dĂ„ lite skojkamp och kelande Ă€r viktigt för att befĂ€sta flocksamhörigheten.

KostnadsmÀssigt Àr det inte jÀtteblodigt tycker jag. Cirka 650 kr/mÄnad för spannmÄlsfritt kvalitetsfoder, ytterligare 2-300 kr/mÄn för tuggben/godis/kött och kanske 550 för försÀkring. Sedan tillkommer lite vaccinationer och vetrinÀrundersökningar i förebyggande syfte som periodiserat kanske landar pÄ runt en hundralapp i mÄnaden, om ens det. LÀtt vÀrt det enligt mig!

I motsats till vad man kan tro sÄ Àr den otroligt tillgiven, fungerar mycket bra med smÄbarn dÄ den Àven har en Àngels tÄlamod. Extremt kelsjuk ocksÄ, och inte mycket gÄr upp mot en Àkta vargkram*! En mycket bÀttre vakthund för hushÄll och familj tror jag ocksÄ Àr svÄr att hitta.

'* Vargkram innebĂ€r att hunden tar ett löst bett i ens hand/arm, och beroende pĂ„ hur och var detta “bett” sker kan man faktiskt utlĂ€sa hur omtyckt och respekterad man Ă€r. Det Ă€r den yttersta formen av ömhetsbevis bland vargar, och det kan ibland se ut som (och kĂ€nnas som) ett slags massage.

5 gillningar

FörstÄr inte varför man ska ha prestationsÄngest?!

Det gÄr att berÀtta mycket mer om rasen som jag tycker Àr vÀldigt hÀftigt, exempelvis hur pass uppmÀrksamma de Àr pÄ sin omgivning. Som exempel kan nÀmnas att vi skaffade vÄr första CsV (den vi nu har kvar) i slutet pÄ sommaren 2016, och dÀrefter hade vi ett slinga vi vanligen gick pÄ morgon- och kvÀllspromenad. En gÄng strax efter Ärsskiftet nÀr vi var pÄ kvÀllspromenad stelnade hon plötsligt till och stirrade upp i luften. Först fattade vi inte varför, men vi insÄg efter ett tag att detta var pÄ grund av att det var första gÄngen det eldades i kaminen i ett hus lÀngre ned pÄ gatan som vi gick förbi. En vanlig hund tror jag inte ens hade lagt mÀrke till det.

En annan lite ovanlig sak Àr att de verkar kunna urskilja bilder pÄ ett annorlunda sÀtt Àn andra hundar. HÀr kan nÀmnas att de uppskattar att titta pÄ TV, dÄ helst naturprogram i allmÀnhet och varg-/hundprogram i synnerhet. De kan Àven kÀnna igen oss flockmedlemmar pÄ bild, som till exempel nÀr jag varit ute i Europa pÄ tjÀnsteresa ett tag och en av dem lÀgger huvudet lÀngtande pÄ bordet för att titta pÄ en bild pÄ mig pÄ en kaffemugg.

HÀr tittar de pÄ en youtubefilm om vargar pÄ fruns laptop.

HÀr Àr jag saknad nÀr jag varit borta en vecka pÄ tjÀnsteresa i Europa.

12 gillningar

Underbart att höra att det finns fler som faktiskt vĂ€ljer att göra större uppoffringar för sina pĂ€lsklingar! Vet att det finns Ă€nnu fler men det Ă€r ju Ă€ven vĂ€ldigt mycket omplaceringar pga att man skaffar barn, byter jobb etc och inte kan ge familjemedlemmen “vad den behöver”. SĂ€kert bĂ€st för vovven mĂ„nga gĂ„nger men trĂ„kigt att inte mĂ€nniskor kĂ€nner mer ansvar för de liv de tagit i sina hĂ€nder.

4 gillningar