Den svenska statsskulden växer kraftigt

Hej, missförstånd här tror jag.

Själv tolkar jag inte en citering som att man nödvändigtvis är emot varandra. Dvs om jag citerar dig och säger X, så betyder inte det automatiskt att jag menar att du sa tvärtom. Istället citerar jag dig oftast för att du ska veta att jag läst ditt inlägg och byggt vidare på dina funderingar. För att försöka få till fortsatt dialog/nyansering. Förstår du skillnaden?

Det fanns en fungerande energiförsörjning i södra delen av landet fram till 2021 – Ringhals kärnkraftverk.

7 gillningar

Ja, alla förstår det var inte bra att de stängde av Ringhal och nu flera aktörer svänger och vill bygga nya modulära aktörer i Skåne. Vi hoppas :crossed_fingers:t2:

3 gillningar

Helt apropå lite diagram över detta:

För att inte tala om millennieskiftet när Barsebäck fanns.

2 gillningar

Intressant att Finland ligger så högt upp här?

Frankrike har ju gigantiska problem med sin skuldsättning också, där en mindre andel av befolkningen arbetar varje år men ingen vill höja pensionsåldern, trots att medellivslängden ökat markant senaste decennierna.

Lite mer kött på benen angående finska statsskulden här:

Statens skuldförvaltning – Fakta om statsskulden Statens skuldförvaltning – Fakta om statsskulden

Hur ser det ut med total skuld per capita? Offentlig (stat och kommun) + privat (hushåll och företag). Att göra offentliga skulder privata och sedan öka den offentliga ökar ju bara den totala skuldsättningen. Och därmed risken.

Jag har för mig att den privata skuldsättningen är ganska hög i Sverige. Mycket för att vår bostadsmarknad är relativt oreglerad vilket maxar hushållens skulder. Fördelen är väl att det ger en ganska hög produktivitet och levnadsstandard. I grunden bygger ju allt på tillit och ärlighet. Så länge alla sköter sina åtaganden kan man väl ha oändligt hög skuld? Problemet är ju om vi börjar räkna dåligt eller om pengar går till olönsamma satsningar (semesterresor och dåliga hus privat eller kulturprojekt och utgifter som inte betalar sig marknadsmässigt i offentlig sektor) :thinking:

Ja, en del av strategin vad gäller saneringen av statsfinanserna på 90-talet var att staten drog sig ur stora delar av finansieringen av bostadssektorn.

1 gillning

Rätt, jag glömde Barsebäck. Hur naiva vi har varit som avvecklade kärnkraften, och nu pratar vi om investeringar för att återfå en fungerande energiförsörjning i södra delen av landet.

6 gillningar

Hur kan det vara dåligt när kärnkraftsverkssaneringsarbetarna och kärnkraftsverksbyggnadsarbetarna får en massa sysselsättning, för att inte tala om alla byråkrater som utreder och handlägger? Det måste ju vara jättebra för ekonomin!

2 gillningar

Låg statsskuld behöver dock inte vara ett tecken på hälsosam ekonomi.

Länderna med lägst statsskuld:

Ja, Sverige ligger på plats 3 i EU.

Man behöver dock också titta på skuldsättning relativt inkomst. En hög skuld innebär en hög betalningsförmåga. Det är inte en slump att man hittar Europas fattigaste länder i botten av listan och de rikaste i toppen.

Alla länder i EU som ligger i topp 5 i privat skuldsättning ligger också i topp 10 i inkomst per capita.

3 gillningar

Är det verkligen så? Det är svårt att glömma paniken hos folk när styrräntan nådde 4 %. De hade nog inte klagat om de haft så goda marginaler som du påstår.

1 gillning

Hade folk verkligen panik? Jag kan inte minnas att jag varken läste eller hörde något som kan beskrivas som panik. Ett visst klagande absolut, men folk drog in på andra utgifter istället. Kreditförlusterna även när räntorna toppade var extremt låga.

7 gillningar

Det kanske bara var en försmak? Hur hade det sett ut om räntorna nått 70-talets nivåer (till följd av förbud mot energi istället för brist), samtidigt som både privata och offentliga institutioner har hög skuldsättning.

Plötsligt blir kanske skuldsättningen relativt inkomsten väldigt hög? Särskilt i nominella termer eftersom inflation säkert förändrar alla siffror i det läget.

Det är nog inget att vara jätteorolig för i år eller nästa. Möjligtvis om framtida offentliga företrädare börjar låna för att ge bort eller investera i tveksamma ändamål. Eller om det visar sig att de redan gjort massiva felsatsningar som plötsligt börjar kosta mer.

1 gillning

Känner mig utanför så säger Oskarshamn 1 och 2 med.

4 gillningar

Jag är mer orolig för Frankrikes problem i närtid. Inte högst skuld från sett ur andel av BNP men som EUs näst största ekonomi kommer de inte kunna göra en sparplan a la Greklands utan att hela Europa påverkas kraftigt negativt. Covid i kombo med höga världsfärdkostnader/höga pensioner och ovilja politiskt att ta tag i problemen ligger bakom, har jag läst och hört: https://youtu.be/2Mu2EJwnOBE?si=217FH4ZnMFss3eRV

3 gillningar

Svenska statsskulden ser jag inte som så oroande just nu, så länge politikerna håller sig inom hanterbara gränser. Att försvaret kostar är inte så konstigt med tanke på alla orimliga nerskärningar som gjort tidigare.
Jag är mer orolig för lånekarusellen i Stockholms kommun och miljösatsningar. De verkar flyga helt under media radarn. Stockholm betalar också andra kommuner i landet via utjämningssystemet, så fortsätter det här kommer det påverka.
Eller olönsamma miljösatsningar som NorthVolt och Stegra och annat som inte längre får granskas av media. Mörkläggningen där är total, helt utan insyn.
Politiker har gjort dumheter förr, vem minns inte Maud Olofsson som pantsatte landet Sverige till Tyskland.
Man får hoppas det finns modiga anställda som vågar läcka till media och journalister som gräver, de behövs.

3 gillningar

Vad menar du? Det kommer nyhetsartiklar dagligen om Stegra o co.

Så vet inte vilka nyhetssidor du inte sett eller läst. Men självklart rapporteras det om det som har högt nyhetsvärde, så lär fortsätta granskas.

1 gillning