Vad tänker ni kring räntorna nu?

Jag har tidigare alltid haft rörliga räntor på mina bolån, men valde att binda när räntorna blev väldigt låga för några år sedan (3 år för permanentboendet, 5 år för fritidshuset). När räntorna började sticka uppåt, valde jag att binda om 3-årslånen något halvår innan dom löpte ut och har på det sättet undvikit den värsta toppen. Nu löper de ombunda lånen ut i juni och det på fritidshuset i oktober.

Min tanke var egentligen att låta allt gå rörligt, samtidigt så har den bundna strategin tjänat mig väl de senaste åren.

De långa räntorna verkar vara på väg uppåt och jag gissar att ska man binda ska man binda nu-nu, annars är väl det eventuella fönstret förbi.

Vad tänker ni kring räntorna? Vet att detta är lite spåkule-fråga, men ni är många kloka härinne! Hit me :slight_smile:

Om man lyssnar lite verkar man tycka. “Usch vad osäkert läge”.
Minst dåliga gissning verkar vara tror jag att dom ligger kvar där dom är nu kanske ett par år. Risk för att dom går upp finns nog… Större än att dom går ner så det märks tror jag.
Jag har sett en kort period ( 90-tal ) när 5 år bundet erbjöds till 16 % och alternativet var 24% och på väg upp för dom rörliga lånen. Känner två personer/familjer som band på 16% 5 år eftersom det funkade. >24% funkade inte…
Vi hade tur och slirade över dom smällarna med 5 år budet på vettigare nivåer.
Lite likt uppvaknandet till “shit happened” när jag 2022 erbjöds teckna 3 år förnyelse av bundet elavtal med EON till 11 ggr högre kWh pris än perioden innan. 5 SEK/kWh. Tog vi inte…

1 gillning

Klokt resonerat! Det låter som att din strategi har fungerat riktigt bra hittills. Just nu är det verkligen svårt att förutse, men att binda nu kan nog vara smart om långräntorna fortsätter uppåt. Själv funderar jag också på vad som är bäst – rörligt eller binda. Blir spännande att se vad som händer framöver!

1 gillning

Att de är för låga. :popcorn: :fire: :sunglasses:

p.s. Jag rådgav sonen att fortsätta med rörligt.

1 gillning

Utveckla gärna! :slight_smile:

Det är det där med att sitta fast - myntet har ju två sidor som bekant… Det låter som att du är i motsvarande situation.

Jag skämtar mest om nivån. Därav popcorn och eld… När det gäller rörligt så verkar ju du ha lyckats tajma på rätt sätt, men jag anser att rörligt och ett vettigt sparande man själv styr över som kan agera krockkudde om det drar iväg, ger mer frihet.

2 gillningar

Räntorna är definitivt för låga i dessa tider, när många länder börjar ta stora lån eller börjar göra sig av med de närmaste årens finansiella “manöverutrymme”.

Det finns en stor efterfrågan på att låna pengar just nu.

Många håller nog med dig om detta, speciellt om man tittar på rörelserna på räntemarknaden (se t ex Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank? - Nr 3140 av Kanske) eller aktuella prognoser (se t ex Den höga inflationen, inflationstrycket och riksbankens/Feds agerande - Nr 5341 av Kanske).

Hur du än gör så är det bra att hålla koll på brytningsmöjligheter (se t ex Vilken bolåneräntesats har ni och hos vilken bank? - Nr 3102 av Kanske) och aktuell ränteskillnad mellan bundet och rörligt (se t ex Värt att betala ränteskillnaden? - Nr 20 av Kanske). Och vara medveten om att räntesatserna från din bank kan vara annorlunda i morgon.

Lycka till!

1 gillning

Snyggt jobbat! :partying_face: det är väl vi som borde fråga dig! :slightly_smiling_face: berätta hur du gör så gör jag likadant.

Jag tror det kan vara försent att binda till bra ränta. Däremot verkar bankerna kunna erbjuda bra rabatter på rörligt. Konjunkturen skulle nog behöva lägre räntor. Om inflationen sjunker kanske det blir fler sänkningar. Band själv räntan men till samma ränta som rörligt.

1 gillning

Själva kör vi rörligt, fick en avvikelse på 1.15 hos Swedbank kommande 2 åren vilket vi är nöjda med. Ligger på 3.1% just.

Vi har bara ca 2 miljoner i lån så även om räntan blir 6% är det inte hela världen det heller.

1 gillning

Du är väl kanske lånefri?

Ja och nej. Jag är medlåntagare till min äldste sons bolån, men det togs innan han hade fast tjänst och nu har han gärna pappsen kvar i pappren som stöd vid förhandling av ränterabatt och liknande.

Men när det gäller räntenivån tror jag varken privatpersoner eller företag gagnas i långa loppet av de science fiction-räntor vi hade för några år sedan. En sundare räntenivå är där vi ligger nu ungefär, eller strax över.

Skulle snarare se sänkt ränta med krav på amortering. Då upplevs inte lånen som billigare.
Banken skräck är ju låga räntor där folk amorterar. Därför "erbjuder " de amorteringfritt för att vara snälla.
Sen pandemin så har vi tydligen betalt över 700.000.000.000 i räntor vilket jag inte tycker är ok. Framförallt när privata banker skapar pengarna vid lånetillfället. Det som inte skapas just då är precis räntan.
Samhället behöver inte mer lån men det ekonomiska systemet kräver allt mer.
Tror inte sänkta räntor hjälper på kort tid då mängden arbetslösa etc är många idag. De får oftast inte låna.
Många hyreslägenheter är tomma pga höga kostnader. Det hjälper inte att bygga en massa nya för att underhålla byggsektorn.
Sen kan man undra varför högre matpriser ska höja räntekostnaden när folk har allt mindre i plånboken. Ingen logik alls.
God kväll

Det beror på vart man tror räntorna är på väg till för nivåer och vad man själv tror man har råd med.
Jag band själv alla mina räntor vid årsskiftet på under 3%, för jag tror inte räntecirkusen är över. Jag vill heller inte sitta och betala uppemot 6%, vilket jag tror inte är alls en osannolik nivå vi hamnar på igen de närmsta åren.
Jag tror intebheller att räntorna sjunker betydligt… 0% -räntorna på 10-talet kommer vi nog aldrig få se igen.
Jag minns när räntorna gick under 3% för 20 år sedan. Då ansågs det som osannokikt lågt och hellt ohållbart (kanske var det faktiskt precis så med facit i hand).

2 gillningar

Tack för tips!

Tack :-). En kombination av magkänsla, tur och att jag var lite om mig och kring mig, tror jag. Kanske också att en stark planerings/optimeringsådra bidrog.

Jag har bestämt mig för att ge min nuvarande bank en chans att ge förslag i alla fall, låt oss se. Hade lite plan på att gå helt rörligt för att kunna byta bank, men tror Danske (som jag har) varit hyggligt bra på bolåneräntor.

Du kan ju ha gjort precis rätt - det vet vi om ett tag :slight_smile:

1 gillning

Så är det ju.
Jag är lite sjäv inne på samma spår - dvs, bestämma mig för om jag tycker runt 3% är en schysst ränta och landa i det för att sen ‘glömma’ av det och inte kolla på det på tre år.