Kolla valfritt avsnitt av lyxfällan. Det brukar börja med ett blancolån till någon dumhet sen växer skulderna. Det är synd om dessa människor som inte verkar inse vad dom gör.
Tur ändå man växte upp knapert så man fattar pengars värde.
Sen finns det dom som blir utsatta för ekonomiskt våld också såklart. Dom är det mer synd om.
För att det gynnar samhället med färre skuldsatta. Jag har tex inga problem med att köpa vin endast på systembolaget om jag vet att det har en dämpande effekt på missbruk, jämfört med att ha det mer tillgängligt. Ibland får man ta en för laget.
Samma anledning som jag inte borde ha ett maskingevär trots att jag är ganska pacifistisk. Det kostar oss dessutom indirekt att folk sabbar sina liv. Bättre att man inte kan låna till allt och inget hux flux.
Jag tror att de är de som vill köra Mercedes och ha iPhone 200 även om de har inte råd och kunde lika bra köra en Kia som kostar 3 gånger mindre. Människor som tar allt för givet. Lyxfällan människor som tror att utseendet är allt. Generation Instagram.
Låter rimligt. Har du räknat på det? “Gratislån” brukar ju vara över begränsad tid och begränsat belopp. Säg max 50000, 30 dagar. Om snittavkastningen på börsen är 7% per år blir det 0,56% på en månad. Förutsatt att börsen inte dyker just då så har du sparat 280 spänn.
Nej, fy fan. Det är inte värt det. Bättre att hålla ett rejält avstånd till allt det där. Skulle nästan platsa i tråden “Det snålaste ni varit med om”
Tack för att du delar med dig. Måste varit f-skatt då, eller?
Jag tror lyxfällan är väldigt representativt för den gruppen jag skulle kalla problematiskt skuldsatta. Jag har långt mycket mer lån än de flesta som dyker upp på lyxfällan men då är mina lån rimliga (hus, csn) istället för lån att köpa en ny bil. Jag är dessutom höginkomsttagare. Det är uppenbarligen alldeles för lätt att få lån i Sverige. Just billån misstänker jag också är anledningen till att unga killar med invandrarbakgrund är överrepresenterade. Det är inte rimligt att köra en ny tysk v8a som är köpt med lån
Jobbar med just denna målgrupp, jag har således ingen fakta bakom detta utan endast ca ett decennie av erfarenhet av att träffa olika människor i svåra sitser.
Nummer ett på listan skulle jag säga är missbrukare med kriminelllivstil dvs står helt utanför samhället och tjänar sina pengar på olika sätt av kriminella handlingar.
Deras skulder brukar vara allt ifrån Lån till skadestånd och obetalda räkningar.
Sen har du “Vanliga” missbrukare. Går antigen på ekonomiskt bistånd eller lågbetalt jobb.
Har oftast jobbat ihop skulder över lång tid.
Mycket obetalda räkningar och en del “snabba” lån som över tid blir ofantligt stora.
Spelmissbrukaren
En av det svåraste missbruken ur många synsett men speciellt ur ekonismikt då spelmissbrukaren ofta inte drar sig från att låna/lura alla dom kan för att komma åt på pengar för att försöka vinna tillbaka sina försluter
En ny “person” i skuld träsket som blir allt större är extrem konsumeraren, oftast kvinnor med jobb som shoppar på avbetalning och tillslut börjar skuldberget växa.
Människor som “tvingast” ta lån av en kontrolerande partner. Dessa har jag inte träffat många av men tror mörkertalet är stort. Nästan uteslutande kvinnor.
Männsikor med intellektuella funktionsnedsättningar antingen diagnoserade eller inte blir ofta lurade att ta lån åt andra eller ställa sig på företag som byggt upp skulder.
Finns en bunt fler men dessa är de stora grupperna jag stött på (kan glömt någon)
Jo, men problemet nu verkar ju vara att skulderna ökar något enormt. Är det ”bara” att räntan ökat något och i övrigt är allt som vanligt eller har det hänt något annat mer fundamentalt?
Att det finns olika problemkategorier som typiskt sett har mer skulder än du eller jag är inget konstigt men vad är det som har hänt ”här och nu” som förklarar utvecklingen?