Det räcker inte att spara 20% av din nettolön idag för unga

Jag är nog ett ganska bra exempel på de unga som har möjligheten att köpa ngt i gbg. Har en 5årig ingenjörsutbildning och flyttade med sambo till andrahandslägenhet i GBG 2016. Gick då in på en lön på 32000. Alltså rätt hög för en ung person.
2017 köpte vi en trea (tänkte att vi skulle bo länge i den). 3200 000kr, 40k/m2. den sålde vi 2021 för 3.5MSEK så inte enorm skillnad mot idag. 5 km från centrum men inom spårvagnsnätet. Maxbelånad, så kontantinsats=480 000.

Hade ca 100 000 som mina föräldrar sparat till mig, 100 000 kr som jag sparat själv och lånade sen 100 000 från mina föräldrar. Så jag hade väl en total buffert på 60k efter köpet, där en del gick till inredning :wink:
Sambon lånade också 100 000 kr från föräldrarna. Jag hade själv sparat ihop de 100 000kr på ett år då vi levde snålt och kunde stoppa undan typ 8k/månad. Sen kunde vi betala tillbaka föräldrarna efter ca 2 år men vi bodde tryggt och slapp leta andrahandskontrakt.

Min upplevelse var att våra vänner som bodde i liknande områden hade gjort typ samma resa. Hög utbildning, relativt hög ingångslön, möjlighet att låna lite från föräldrar för att få hävstång.

1 gillning

Var bor du nu?

Nja, varför det?

Medelpris på villa verkar ligga på ca 4 MSEK.
Med max 85% belåning talar vi om 3.4 MSEK. Det kräver ett hushåll med månadsinkomst på 56k. Dvs 2 pers med 28k var.

En kontantinsats på 600k borde dom väl klara att spara ihop. Det är 300k per pers.

Vad här är det “omöjliga”?

Tänker du då att produktionskostnaden på något sätt kommer falla så att det går att sälja till lägre pris?

Om inte nyproduktionen faller i pris har jag svårt att se att bostadspriserna kommer falla.

Skulle någon budgivare på ett befintligt hus i nyskick hoppa av vid 4 MSEK och istället köpa nyproduktion för 8 MSEK?
Det måste väl ändå ses som extremt långsökt.

Det rimliga är väl istället att budgivningen rullar på till ca 8 MSEK och att någon då stannar och köper nyproduktionen.

Det är nyproduktion som styr priset på successionsmarknaden eftersom alternativet är att köpa nyproduktion.
Undantag är regioner där ingen nyproduktion görs. Där är det istället kostnaden för hantverkarna som gör renoveringsjobb som styr. Och det förändras ganska likartat.

Den som tänker sig fallande priser bör beskriva varför timpenningen för bygg och hantverkare skulle minska. Jag ser ju inte det hända.

1 gillning

Du tror att det är lönerna för hantverkare och byggjobbare som sätter priserna på nybyggnation? :slight_smile:

Då har vi ju inga problem med bostadsmarknaden, det är bara att handla.

Precis! Hittills har det varit ett vinnande koncept :wink:

Att spara ihop till kontantinsats påminner om att gå ner i vikt och därefter bli vältränad; Det kräver disciplin, är jobbigt och sällan särskilt kul… förrän på slutet.

En person med medianinkomst ska naturligtvis kunna köpa en villa på egen hand, särskilt i ett av världens mest glesbefolkade länder.

1 gillning

Tvärr varit såhär många år. Räntorna har i princip sjunkit hela tiden de sista 30 åren och bostadspriser har stigit. Sverige fick ingen krasch 2007/8 när usa och många delar av Europa fick problem. Så, 30 år med stigande priser, förutom sista åren. Priserna är hysteriska ingen tvekan om saken. Dessutom, ingen tycks ifrågasätta “riktiga” priser på både villor, Brf’r och hyror. Den “fria Marknaden” har iallafall inte klarat av att producera till billiga priser, ser ju alla.

(Dessutom, Lägre räntor → lägre kostnader för bygg → lägre priser. Glöm det för byggmarknaden)

Det ser ut som att en sådan person kan köpa en villa kontant i någon glesbefolkad del av landet efter att ha sparat halva lönen i ett år eller så? https://www.hemnet.se/bostader?by=price&housing_form_groups[]=houses&order=asc&preferred_sorting=true

“ska naturligtvis”???
Hur ser din beräkning ut där?
Hade varit bra om du visat hur den ser ut.

Vet inte var medianinkomst ligger riktigt. Säg 28k brutto.
Netto per år kanske vi talar om 270k.

Snittpris för en villa ligger på ca 4000 k.
Så det är ca 15 netto årslöner.
Sparar man allt, utan att köpa mat eller boende eller något annat så tar det då ca 15 år att spara ihop.
Eller 30 år om man sparar halva lönen.

Så det går ju. Men tar ett tag.

Däremot det där “ska naturligtvis” verkar helt frikopplat från verkligheten.

1 gillning

Om du ser hur man skall kunna bygga bostäder och sälja billigare så tycker jag du genast skall starta ett företag och göra det.

Förstår inte varför så många knorrar över höga bostadspriser men inte startar företag och bygger och säljer billigt. Det är ju det första man borde göra om man anser priserna vara för höga.

1 gillning

Allt är ju relativt. Väljer man storstan så kommer det att kosta mycket och man får räkna med att spara för att få ihop det. Men i slutändan så gäller det ju att skaffa partner för att det ska gå ihop. Min första lägenhet kostade 25 000 kr kontant för 13 år sedan för 25 kvadrat och hade måndagsavgift på 1200kr (1400 inkl parkering). Nu har vi köpt hus i en mindre stad för 1,8 milj med 2000 kvadratmeter tomt. Och med lyxen att gå till jobbet. Men man gör ingen bostadskarriär.

Det känns dock mer och mer som att stora boenden i centrala delar är för dom rika eller dom som bytt upp sig efter många år. Som ung får man räkna med att spara och ha mindre lägenhet under lång tid.

Haha, har släkt som kör, räcker med dom!
HYSTERISKA priser!
Hur förklarar du detta då?
Lägre räntor → lägre kostnader för bygg → lägre priser.
Varför gäller det inte bygg?

Nja, det är markpriserna som styr runt städerna. Huset i sig ligger väl på ca 3msek + tomtkostnaden.

1 gillning

Jag pratar inte om hur det ser ut idag, utan hur det ska och borde vara - ett gott liv för medborgarna. Sedan fattas den politiska viljan till detta eftersom många felaktigt tror sig tjäna på sakernas tillstånd.

35-37k eller något i den stilen. Men det är inte så viktigt egentligen eftersom det är för hela landet. En person som lever och verkar i ett område ska med medianinkomsten i området kunna köpa en villa i samma område. Annars är något skevt.

Inom rimlig tid naturligtvis, om man ex. bor i en villa tillsammans med sin partner och väljer att separera. Då ska man utan bekymmer kunna köpa en liknande villa i närområdet så att barnen kan gå kvar i samma skola etc.

Levererar dom billiga bostäder då?
Om inte kan du ju fråga dom varför dom inte gör det. Har du gjort det?

Jo, det gör det väl.

Jag köpte pergo laminatgolv för ca 30 år sedan. Och tittar jag på priserna nu så har de fallit med ca 20% i relation till lön sedan dess. (Lön i allmänhet. Inte min lön).

Så visst blir det billigare. Sedan stiger ju råvaror och skatter och löner. Så det är ju bra jobbat att få ned priserna.

Men så köper kanske inte folk laminatgolv så ofta nu. Utan vill ha dyrare trägolv. Och då blir det lite dyrare.

Sedan kanske inte folk vill ha 2-glasfönster utan 3-glas med energiglas. Och då blir det dyrare.

Sedan kanske folk inte vill ha ett billigt dörrlås som förr, utan ett elektriskt. Och då blir det mycket dyrare.

Osv.
Vet inte varför folk inte förstår detta. Nyproducerade hus nu är inte samma som ett från 57. Men det verkar många tro.

Varför blandar du in tro. Vad har det med saken att göra.
Varför kan du inte hålla dig till mätdata. Vad säger den?

Jag efterfrågade dina beräkningar. Det lär du väl ha. Som visar vad olika personer bör och ska ha i ersättning. Varför kan du inte leverera de?

För övrigt är detta lätt att ordna för dig. Du bara köper upp bostäder och så säljer du till ensamstående för priser som du tycker bör gälla.

För det är väl inte så att du menar att någon annan skall stå för förlusterna?

Nej, nej, nej. Inte ens medellöner når det.
Än mindre medianlön.

Sedan skrev du medianinkomst och den är klart lägre än medianlön. Jag tror 28 k kommer stämma hyggligt.

De utgör inte en så stor del av totalkostnaden att de förklarar prisökningen vi har sett senaste åren.

Det borde man förstå.

Och för flerbostadshus finns det gott om data här:

En observation…utan reflektion

Det är rätt många trådar nu som innehåller diskussioner om bostadspriser, räntor, boendekostnad mm.

Tex:
-Det räcker inte att spara 20% av din nettolön idag för unga
-När betalas uppskov?
-Är det hållbart att 42% av hushållensinkomst går till bostad
-Det är inte ekonomiskt att köpa bostadsrätt
-SBAB Undersökning: Varannan vuxen får ekonomisk hjälp av sina föräldrar
-Boprisfallet är nära eller bara skrämskott?
Mfl.

Och tonläget börjar bli i lite falsett i en del av dem

6 gillningar

Vad har ersättning med saken att göra? Du svarar på något du kokat ihop själv. Släpp sargen och kom in i matchen.