Wake up call!
Det är inte konstigt att många svenskar lever hand ur mun. Ha lite respekt (det gäller ALLA)
Glöm inte att ju högre häst man sitter på desto hårdare slår man i backen när man ramlar av!
Wake up call!
Det är inte konstigt att många svenskar lever hand ur mun. Ha lite respekt (det gäller ALLA)
Glöm inte att ju högre häst man sitter på desto hårdare slår man i backen när man ramlar av!
Min ärliga fråga till dig blev nerflaggad men jag fick ju ett svar och antar att andra som är medelålders++ köpte sitt boende då bopriserna var humana och därför klarar sig bra på sina inkomster.
Så är det nog. De köpte för halva priset mot idag och har amoterat av en hel del redan och därför slår inte räntorna lika hårt.
Är tacksam för alla “Wake up calls” men speciellt de som gör mig förvånad.
De flesta på mitt jobb bor nog i hyresrätt skulle jag tro. Några få bor nog i villor/radhus de köpt för länge sen. Många skulle nog karaktärisera de som typisk “arbetarklass” som gnetat på hela sitt liv på det här sättet. De flesta bilarna på personalparkeringen skulle jag säga kostar 40000-150000kr förutom de få som har privatleasing som kör nyare bilar. Matlåda är standard 1A här om vi säger så.
Det vet jag inget om men är fortfarande förbluffad över de låga lönerna med tanke att många inslag på forumet handlar om villor för 8-10 och till och med 15 miljoner kronor. Hur i h-e går det ihop, vem köper dem? Är det kanske dags för ett prisfall på 30-40% som under 90-tals krisen för att få lite balans.
Gissar friskt här, men det är nog oftast inte de som har de låga lönerna som köper de dyra bostäderna. Finns ju också många med mycket på banken (och/eller i bostaden) utan att ha jättehög lön.
Det är väl självklart men jag har svårt att se hur medellöntagaren ska kunna köpa medelhuset. Ingen tvekan om att priserna på bostäder kommer att falla.
Nåja, det beror väl på räntor och löner framåt. Men 2pers med medellön får ut ca. 60k efter skatt. Medelhuset kostar 3,5mkr. Räntekostnad med maxlån (85%) är runt 8k/mån. Det tycker inte jag låter helt ohanterbart.
Då är det alltså inga problem på bostadsmarknaden. Medelinkomsttagaren köper medelhuset, de som tjänar mindre köper billigare och de som tjänar mer köper de dyrare husen och allt är frid och fröjd.
Samtidigt har vi bäddat för den här situationen under minst 20 års tid. Nästan ingen klagade när priserna steg ohållbart mycket i förhållande till löner och övriga omständigheter eftersom de blev ”rikare” på att bo. Sedan när det dags för barnen att ge sig ut på bostadsmarknaden kommer baksmällan.
Det är ingen rättighet att få köpa sitt boende, de som är mindre bemedlade får väl ändra sin tillvaro, ta dubbla arbeten, arbeta över och lägga undan. Tyvärr, men alla behöver inte bo centralt.
Sen behöver inte alla flytta hemifrån vid 18, som var en regel förut i Sverige, bo hemma, studera/ arbeta och spara i hög. Så småningom har man råd att köpa.
Exakt så!
Kanon, vi har lösningen på ett icke existerande problem.
Han på Veidekke…tror du menar Lennart Weiss?
Vad är det som säger att det är de som tjänar under medellönen som köper villor för 8-10 MSEK?
Det är ju så det är. De som har medellön köper billigare villor, om de öht köper en villa.
Det finns en jättetydlig korrelation mellan inkomst och bostadslånets storlek.
Medellön 2*33000 =66000 = 46000 netto efter skatt.
Medelhuset kostar ca 2,5MSEK, och då dras snittet upp av Stockholm och Götebort.
Räntekostnad = 1,85*0,05 = 90000/år.
Amotering 3% = 55000 , totala utgifter 145000 = 12000/månad.
Det lär räcka och bli över till renovering, elräkning och tacomys på fredagen.
De allra flesta har mindre pengar att röra sig med pga inflationsdrivna kostnader och ökade räntekostnader för bostadslån. Samtidigt har sparandet fortsatt ligga hög.
Här är teorin att många , framför allt de med högre inkomster och lån byggt buffert under pandemin med hemester osv.
Väldigt många har fått signfikant snävare marignaler men det går runt ändå.
De som har köpt med hög skuldsättning senaste åren , framför allt 2020-2022 sitter betydligt snävare till.
För de allra flesta handlar det om att hänga med i svängarna tills lönerna hunnit ikapp och räntan gått ner något. Om det innebär att priserna backar till pre pandemi så är det kanske inte så illa.
Men det är inte Judgment day, ännu…
Att priserna börjar stabilisera sig är ju ett tecken på att folk kan räkna och gör kalkyler på vad det kostar. Det krävs förändringar som påverkar dessa kalkyer för att priserna skall falla mer.
Även om marknaden är mindre och det är färre, troligen de med mer pengar som köper nu än för 2 år sedan.
Jag killinterpolerar:
Detta redovisar också Finansinspektion i tex denna studien:
Se från sid 36. Noterbart är att det är främst singelhushållen som sitter tajt till.
Har ingen aning om vilka som köper 8-10 miljonersvillor. Kanske är det så att löneklyftorna är stora.
Vissa säger att medelhuset kostar 3,5 miljoner men det spelar ingen roll. Om medelinkomsttagaren har råd med medelhuset så är väl allt frid och fröjd. Prisnivån på bostäder är då okay, liksom räntenivån.
Ja, de allra flesta har råd med medelhus på medellön eller däromkring, det som hänt är att man har inte lika mycket överskott varje månad. Alltså mindre semester och mindre renovering osv osv.
Det ligger run 2,5-3,5, snittet dras upp av Stockholmspriserna (och i viss mån Göteborg)
Kan vara en idee att titta på medianen istället…
Det finns många tjänstefolk(med akademikerbakgrund) som har löner runt 45-65000 och ett familjepar där har också fått löneförhöjningar och skattesänkningar på flera tusen per månad under inflationsboomen. Det dämpar smällen så man har råd med villor för 5MSEK+.
Och de som köper dyra villor har en bostadsbubbla bakom sig som de tjänat på.
Det är de som står och skall in IDAG utan kapital som får det tufft. Därför kanske det är bra att priserna sjunker, men fortfarande blir räntekostnaderna en stor del av inkomsten för dem så frågan är hur kul det är? Då måste priserna falla mycket mer.
Alltså sjunker levnadsstandarden för medelinkomsttagren.
De har råd med 5+ miljonersvillor men sannolikt inte 8-10 miljonersvillor.
De är alltså dessa som köper 8-10 miljonersvillorna och dyrare.
För dessa krävs alltså ett prisfall för att de ska få en chans, kanske även räntesänkningar.