Det var oerhört klantigt att spara till barnen i deras egna namn!

Var barnen över 18 när ni gjorde den flytten till de andra kontot? Som jag förstår det får barn under 18 inte “ge gåvor” till exempelvis sina föräldrar? Rätt eller fel, vet jag inte, eller om det går komma runt det på något sätt?

Mina var under 18. Så jag pratade först med banken. Då var det tvärnit. Men efter ett samråd med barnen så gjorde vi ett gemensamt beslut att flytta pengarna till deras privata konton. Där efter går det att flytta pengarna vart ni vill.

1 gillning

Brottas lite med tanke på att kapitalet idag ger ökad vinst men jag kanske tänker lite snävt? Hade du tagit ut fonderna (därmed skatten) och flyttat dem till konto för att sedan återinvestera dem då (till barnen i förlängningen naturligtvis)? Tolkar jag rätt? :slight_smile:

Kan ge min erfarenhet av en liknande situation (omräknat till dåtida belopp). När jag fick tillgång till “alla mina pengar” så hände inte så mycket. Jag hade arbetat sedan jag var 15 och van att tjäna pengar.

Jag är autistisk och har ADHD och det senare påverkar ju impulskontrollen en del. Pengarna hade räckt till en bostadsrätt där jag bodde och jag hade kunnat sålt och köpt en ny bostadsrätt vid varje flytt och därmed fått en lägre boendekostnad över en tidsperiod på kanske 10 år. I stället brände jag pengarna på hembioutrustning, det skavde dock alltid i mig och jag kunde aldrig njuta av den. Slutade med att jag sålde till förlust.

Jag sparade dock ihop pengarna igen. Fick för mig att satsa på “börsen” och köpte Telia vid noteringen och Ericsson (Ericsson lyckades jag nästan pricka in ATH) och det gick ju så där.

Jag knegade dock på och sett till den allmänna prisutvecklingen så har jag fortfarande kvar pengarna på ett sparkonto omräknat till dagens penningsvärde.

Sensmoralen? Mina föräldrar är inte duktiga sparare, det är något jag fick lära mig själv. Jag har dock varit duktig på att jobba och att jag började jobba tidigt uppmuntrades av min familj.

Kan du lära dina barn att budgetera, att jobba och få en bra inkomst, värdet av att ha en buffert, spara långsiktigt (och tråkigt) och att göra kloka val av bostad så kommer det att ha en betydligt större inverkan på deras framtid än det sparande de får tillgång till när klockan slår midnatt till deras 18-års dag.

Det bästa i mitt fall hade varit att jag hade fått stöttning att köpa min egen bostad. Det kom att dröja 15 år innan jag gjorde det.

Nu är jag dock mångmiljonär och en astråkig Lysa-sparare. Vändpunkten för mig var att jag började följa Clas Hemberg och även böckerna “Bygg din egen pengamaskin” och “Så kan alla svenskar bli miljonärer” som blev grundstenarna i mitt nya ekonomiska liv. RT har sedan hjälpt mig på andra sätt.

2 gillningar

Oj, jag ser att jag tog med ett annat inlägg felaktigt ovanför mitt inlägg.

Det var inte jag som gjorde denna “flytt”, utan en annan användare. Jag ser dock att du fått svar från denne.

Ja, den skattemässiga delen löste jag såklart.

1 gillning

Ps: I ditt fall hade jag givetvis investerat pengarna på lämpligt sätt igen fast i egen regi. Meningen är väl ändå att det sparandet ska gynna ens barn i slutänden.

1 gillning