Die With Zero: kan det stämma att jag bara behöver investera 4 000 kr i månad?

Det är geometrisk siffra som är rätt.
USA ca 0,5% bättre årligen än Sverige senaste 150åren enligt den tabellen.
“Världen” 1,4% sämre än USA.
Man undrar hur världen räknas ut här.
USA är numera ca 70% i världen index

Det går att finna inflations data från 1800-talet hos SCB till nu. Tankade hem ett excelark. Kollade snittet 1870 till nu. Det låg på 2,85% inflation i snitt årligen dvs om man drar av det från 9% får man ca 6 % årlig tillväxt med inflationen avdragen vilket stämmer bra…

Jag vet inte om jag räknar eller tänker rätt på denna för undrar också. Men jag räknar såhär:
Stockholmsbörsen sedan 1870-2023:

• Årsmedelavkastning: ca 9 % (CAGR).
  • 76 % av alla år slutade plus.
  • Avkastning (genomsnitt): 10.93 %
  • Avkastning (median): 9.66 %.

Inflation:

Cumulative inflation1955-2023 1,638.48%
Avg. annual inflation 1955-2023 4.29%

Enkelt i mitt huvud blir det alltså;
10.93% - 4.29 % = 6.64% ökning efter inflation.
Sen räknar jag 1% på kostnaden på ISK med avgiften från Lysa så ca 5.64% efter inflation och avgift.

Tänker jag fel?

Sen vet jag att inflationsmålet är 2% men förra och förrförra året sket de ju sig och lär förmodligen skita sig framöver också pga omvärldshändelser så om det varit 4% i snitt sedan 50-talet borde det vara en bra måttstock framöver.
Sen om det blir 7% efter inflation och avgifter i ökning istället för de 5% som jag räknar med pga ovanstående siffror så tackar jag och bugar, men inflationen hittills har ju varit högre än de 2% som målet är.

Jag skulle inte räkna med en pensionsålder på 65 med pengar från staten. Både miniåldern och riktåldern höjs kontinuerligt.
Jag är lite äldre än du och har sett pensionssystemet ändras. Innan dess levde det tidigare pensionssystemet (ATP) inte ens 30 år (?) innan det började talas om att reformeras. Nu har det gått 20 år med nuvarande system och det börjar smusslas om att vi inte har råd… med de 35 år du har kvar till 35 kommer det hinna ändras ytterligare, och knappast till fin fördel.

1 gillning

Man bör väl räkna multiplikativt, inte additivt? Då får man 110.93% / 104.29% = 106,37%.

1 gillning

På min gata finns det 2 medicinare i pensionsåldern som aldrig behövt röra den ena lönen… normalvilla, normalbil etc.
Vi har liknande levnadsstandard och det är inte några som helst problem att dra runt det på netto 58k tillsammans. Två mellanmjölksakademiker med 8 år kvar till pension och det är väl ungefär nåt sånt som en spec i allmänmedicin får ut…