Dina matvanor när du blir rikare

Intressant fråga, får jag kontra med då.

Det här blir väldigt löst kring vad jag kommer på, men i huvudsak så handlar det ju om att inte slänga saker man köpt samt att planera och tänka kreativt där det går.

• Köp inte mer än du behöver, även om det är bra pris för det dubbla. Detta gäller extra mycket saker som inte går att frysa, som grönsaker.

• Skala bara det som behöver skalas. Potatis, morötter, rödbetor osv tillhör normalt inte den kategorin. Skrubba istället, ät skalet för där sitter vitaminerna (som min lågstadielärare tjatade om :slight_smile: ).

• Är hushållet mindre (som mitt), dela bröd och frys in. Ta fram efterhand som det går åt.

• Samma sak gäller storpack animaliskt. Dela och frys in samt ta fram när det är dags.

• Gå genom frysen då och då, sortera efter mattyp och datum och använd det som behöver användas.

• Riv alla ostskalkar och frys in.

• Tärna äpplen och frys in - löjligt gott som sommargodis när det är svinvarmt.

• Skala och dela trista bananer. Funkar fint till milkshake och smoothies senare och ingen is behövs heller.

• Broccolistammar, purjolökblast etc är också användbart i t ex grytor.

• Isbergssallad mm - går inte hela åt så skala hellre och använd den utifrån istället för att skära en snittyta genom hela.

• Pasta, ris och potatis som blir över: Sätt i kylen, ät till annat inom de närmaste dagarna (beroende på matvara och årstid). Jag har aldrig fattat varför många slänger detta automatiskt.

I senaste veckans kompostpåse ser jag avokadoskal (kärnorna väntar på att få gro), teblad, äggskal, kärnhus från paprika och två mindre köttben. Den blir nog bara halvfull till torsdag då det är tömning.

p.s. Jag är inte kaffedrickare. Jag vet att alla de där bryggkaffefiltren tar plats hos många också.