Diskussion kring forumet, moderatorer och moderering

Ok. Här kommer några tankar.

Just nu är jag inte på ett riktigt bra ställe att jag har samma kapacitet att moderera och hålla koll på saker och diskussioner i forumet. När jag väl tar mig hit 1-2 gånger om dagen så är det första jag har typ 15 flaggningar som jag ska ta hänsyn till vilket inte heller direkt gör det jättekul.

Min önskan och ambition med forumet finns uttryckt här:

Jag har fått feedback på att det är för fluffigt och att jag kanske behöver utveckla det till tydligare / hårdare regler. Men jag upplever att de till viss del redan finns här.

Jag har inget emot att man har olika åsikter. Tvärtom är det något som jag vill uppmuntra. Problemet är att det på senare tid - eftersom jag t.ex. inte är här och kan hugga diskussionerna tiderna - är att det har gått från “thoughtful disagreement” till att bli debatt och efterslängar.

När jag numer raderar inlägg (förr trodde jag att dölja var samma sak) så är det i 99 fall av 100 inte på grund av åsikten (dvs. VAD som sägs) utan till följd av att tonen och formuleringen är tråkig (dvs. HUR det sägs).

Ett stort problem är att ingen av oss - mig inkluderad - är att vi skriver om förutsättningarna eller grunden kring varför vi argumenterar som vi gör. Det gör att det blir mycket prata och väldigt lite lyssna.

För att ta ett konkret exempel. Jag är för indexfonder, det har ingen missat. Däremot skriver jag väldigt sällan t.ex. att förutsättningarna för att en indexfondlösning ska vara bra är:

• Du är OK med att det är tråkigt och intellektuellt ostimulerande
  • Du är OK med att du aldrig kommer att vinna ett enskilt år
  • Du behöver inte lägga någon tid, intresse, engagemang etc.
  • Prioritet är att tjäna mesta möjliga pengar till lägsta risk
  • etc.

Om man däremot har förutsättningarna:

• Jag älskar sparande och det är min stora hobby
  • Jag vill få emotionella kickar av mitt sparande
  • Jag vill vara aktiv och följa bolag och testa min vy mot marknaderna

då är indexfonder kassa - vilket jag tror vi kan vara överens om allihop. Men om man INTE definierar sina förutsättningar så blir det bara en diskussion för och emot utan att det blir en thoughtful disagreement.

PS. Så här fungerar flaggningen i detalj - det är en kombination av antalet flaggor och din förtroendenivå i forumet. .

10 gillningar