Distansarbete - en ekonomisk och miljömässig vinst vi inte har råd att avstå ifrån!

Även om man kan tro det ska räcka med ett telefonsamtal föredrar jag Teams för man vet aldrig när någon vill dela skärm, copy/paste information eller rentav överlåta spakarna.

Jag håller med dig här. Lättare att prata med någon över skärm än per telefon. Fördelen med Teams är att det går att föra samtalet per telefon, vilket gör att den adress du befinner dig på spelar mindre roll så länge det är någorlunda täckning.

Pararbete är en fröjd på delad skärm, ännu mer så om man är tre.

1 gillning

Under pandemin såg vi svart på vitt vad som händer när stora delar av arbetskraften ställer om sitt beteende. Resandet minskade, hemarbetet slog igenom brett och miljöeffekterna blev omedelbart synliga. Om vi vill ha permanenta effekter måste vi bygga in de här beteendeförändringarna i samhället. Fler bör kunna jobba hemifrån som standard, resor i jobbet kan ersättas med digitala möten och vi kan stärka den lokala handeln i bostadsområden. Restauranger, kaféer och mataffärer gynnas när folk faktiskt finns på plats dagtid, i stället för att hela köpkraften koncentreras till stadskärnor och externa köpcentrum. Det här är inte bara en miljövinst utan också en ekonomisk och social vinst för samhället.

Jag har goda nyheter: Det är redan möjligt för din arbetsgivare (och i förlängningen dig) att göra just detta. Det råder delade meningar om huruvida de upplevda fördelarna faktiskt överväger de upplevda nackdelarna med diverse upplägg, men låt inte det hindra er!

Hur tänker du själv att vi ska lösa klimatkrisen då? Under pandemin såg vi med egna ögon vad minskat resande innebar. Till och med delfiner simmade i Venedigs kanaler. Om hemarbete kan ge mindre pendling och resor känns det rätt dumt att inte ta tillvara på den effekten.

3 gillningar

Var det pga hemarbete eller att väldigt mycket handel avstannade totalt? Tror det hade mer med att vi hamnade i en lågkonjunktur och inte för folk jobbade hemma.

1 gillning

Sluta sprida skrönor - det simmade inga delfiner i Venedig under coronapandemin

1 gillning

Du har helt rätt, det där med delfinerna i Venedig var en myt och jag borde ha kollat upp det bättre. Däremot är poängen fortfarande tydlig. Under pandemin såg vi hur luftkvaliteten förbättrades, bullret minskade och många upptäckte att digitala möten kunde ersätta en stor del av resandet. Det är inte svårt att förstå vilken effekt det skulle ha om fler kunde jobba hemifrån som norm. Mindre pendling betyder färre köer, lägre utsläpp och mindre slitage på vägarna. Det gynnar både miljön och samhället i stort även om det inte dök upp några delfiner i kanalerna i Venedig.

Jag anser inte att dessa saker står i motsats till varandra. Lösningen på klimatkrisen kommer inte att vara distansarbete. De som kan arbeta helt på distans verkar inte sällan välja att resa med flyg mellan Chiang Mai, San Francisco och Lissabon för att arbeta. Så varifrån vi arbetar kommer inte ens att vara en mätbar komponent i lösningen, tror jag. Det hänger för mig inte samman med lösningen på klimatkrisen mer än vad t.ex. hur många som spelar fotboll gör. Vid en första anblick kanske det vore bra om ingen spelade fotboll (färre flygresor till turneringar och skjutsningar till träning och tävling, färre gräsklippare, mer yta över till träd osv) men det är en absurd och ineffektiv metod för att nå målet.

Jag tror helt enkelt att vi kan både arbeta varifrån vi vill, fortsätta spela fotboll samt lösa klimatkrisen. Eller så kan vi inte lösa klimatkrisen men de två förstnämnda sakerna är i så fall inte inblandade i orsaken till det.

1 gillning

Covid registrerade knappt på CO2 utsläpp trots att vi nästan dödade världsekonomin.

Fast det stämmer inte att ”vi nästan dödade världsekonomin”:

3 gillningar

Vi betalade priset med helt galen inflation.

För att uppnå:

Intressant, trots clickbait-titel:

2 gillningar

Forskning visar att 99 procent av företagen med kontorskrav har sett ett fall i medarbetarengagemang. Separat data visar att nästan hälften av företagen med kontorskrav upplevt högre personalomsättning än väntat. Dessutom kämpar 29 procent av företag som kräver kontorsarbete med rekrytering.

Ett tapp i medarbetarengagemang är ju inget konstigt vid nedskärningar, men jag tror ändå man grovt underskattar vad tappet i engagemang gör med ett företag på sikt.

Vet bara av egen erfarenhet att i många produktutvecklingsroller skulle man kunna dra ner insatsen rejält under en längre period utan att det märks direkt. Arbetet är så pass självstyrt och flytande att det i praktiken är individen som sätter ribban. Förr eller senare skulle det märkas i form av försenade projekt, sämre kvalitet och missnöjda kunder, men då är det fortfarande svårt att spåra det tillbaka till enskilda individer. Till slut har man en organisation som inte längre kan leverera bra produkter och ingen aning om vad som är fel.

2 gillningar

Jag pratade med en chef på en större arbetsplats idag under en idrottsaktivitet med barnen och tyckte det han berättade var väldigt klokt. De har infört en intern miljöpolicy som säger att högst 20 procent av alla nationella möten får ske som fysiska tjänsteresor medan minst 80 procent ska hållas digitalt. Det har inte bara minskat deras klimatavtryck rejält utan även sänkt kostnader och gjort planeringen enklare. Många upptäckte dessutom att de blir mer effektiva när de slipper resa kors och tvärs för möten som ofta kunde klaras av på en timme digitalt. Det visar att distansarbete och digitala möten inte bara handlar om bekvämlighet utan faktiskt är en konkret klimatåtgärd som fungerar i praktiken.

2 gillningar

Tror aldrig jag hört om folk som åkt på möten som tjänsteresa om inte dessa kräver att man är på plats. Så tycker det låter som ingen ändring alls, annars är min bransch långt före andra.

2 gillningar

Samma här, en sådan mötespolicy hade vi de sista 15 åren jag jobbade.

1 gillning

Det är väl en självklarhet att man tar möten digitalt om det inte finns ett specifikt syfte med att ses IRL - men vad har det med hemarbete att göra? Bara för att man inte skall resa kors och tvärs i onödan för möten är det ju fortsatt bättre att hålla sig på sin ordinarie arbetsplats och ta mötena därifrån än att sitta hemma med alla distraktioner det innebär.

Vore även intressant att veta hur man följer upp 20-procentsregeln. Gör alla en rapportering någonstans efter varje möte om det var på plats eller digitalt? Låter som meningslös administration.

1 gillning

Jag har insett att vi har olika syn på distansarbete vs på-plats. Fint så.

Men jag tror att många (iaf jag) i tråden menar att en stor fördel att arbeta hemma är att slippa distraktioner på arbetsplatsen (snicksnackarna, öppet landskap etc).

Som flera påpekar är det meningslöst att pendla till arbetsplatsen om man ändå sitter i digitala möten.

3 gillningar