För mig som har office at home situation är snicksnackandet det enda jag saknar
.
Här hemma får man prata med hunden.
För mig som har office at home situation är snicksnackandet det enda jag saknar
.
Här hemma får man prata med hunden.
Du får börja terrorisera kollegorna på Teams/zoom så hunden får lugn och ro en stund.
Ja, här hemma är den enda distraktionen frugan. På kontoret är det ett större och snacksaligare gäng.
Jag vet faktiskt inte exakt hur uppföljningen görs, men själva principen är det viktiga. Det handlar om att sätta en tydlig riktning mot ett mer hållbart arbetssätt. När man ser hur mycket tid, pengar och utsläpp som sparas på digitala möten blir det svårt att motivera varför man ska resa i onödan.
Jag sitter själv i styrelsen för ett par ideella föreningar och där har vi gått över helt till digitala möten. Det har gjort att fler kan delta, även de som bor långt bort eller har familj. Vi slipper boka lokaler, resa och jaga tider som passar alla. Diskussionerna blir mer fokuserade och besluten tas snabbare. Det är svårt att se några egentliga nackdelar när tekniken fungerar.
Det visar ganska tydligt att mycket av det som tidigare sågs som ett nödvändigt fysiskt moment i arbetslivet faktiskt handlar mer om vana än om behov.
Problemet med den här tråden som vi varit inne på flera gånger här ovan är att det alltid kommer ett standardsvar att allt alltid är bättre med att jobba hemma - vilket uppenbart inte är. T ex distraktioner, att man störs av sina kollegor är förmodligen ett mindre problem som kan lösas genom t ex bättre utformning av kontoret. Att sitta hemma och bli distraherad att massa privata grejer som man absolut inte skall syssla med på arbetstid är betydligt värre.
Hela tråden präglas av en naivitet av att alla klarar av att agera professionellt när man sitter hemma - vilket gång på gång visat sig inte stämma.
Nej, läs inläggen längre upp i tråden.
Det där resonemanget haltar betänkligt. Distraktioner finns överallt, men skillnaden är att hemma kan man faktiskt påverka sin arbetsmiljö. På kontor tvingas man stå ut med kollegors samtal, ringsignaler, möten i öppna landskap och konstant bakgrundsbrus. Det är ett större hinder för fokus än att någon kanske startar diskmaskinen mellan två möten.
Att hävda att folk inte klarar av att agera professionellt hemifrån är både nedlåtande och verklighetsfrånvänt. De flesta yrkesgrupper har under flera år visat att de inte bara klarar det utan levererar bättre resultat. Distansarbete bygger på tillit och eget ansvar, vilket stärker snarare än försvagar professionalismen.
Om man menar att arbetet inte fungerar när människor får frihet, då är det ledarskapet och kulturen som behöver ses över, inte distansarbetet.
Men jösses, det är precis det här @anon53488163 förösker påtala. Det går inte lyfta kritik mot hemarbete för det enda svaret som kommer är ”hemarbete är bra för att det är bra”. Det blir ingen nyanserad diskussion.
Allt kan heller inte vara ledarskapets fel medan hemarbetande medarbetare är ofelbara. Det är orimligt att påstå det.
Det låter mer som att det är du som är anställd på fel företag eller har issues med att ha folk omkring dig. Sådant går att lösa genom att byta arbetsplats samt jobba med sin egen personliga utveckling.
Det låter mer som att du är verklighetsfrånvänd och utgår från att alla arbetsplatsers kontor per automatik skulle vara uselt utformade och att alla kollegor per automatik skulle vara störande och inte respektera andra.
Jag har 100 % frihet i mitt jobb men jobbar ändå 90 % av tiden på något av våra kontor eller hos våra kunder. Så jag ser inte kopplingen mellan frihet och att jobba hemifrån. Två olika saker.
Det är förstås bra att du trivs på kontoret, men poängen är inte att alla kontor är usla eller att alla kollegor stör. Poängen är att arbetsmiljön skiljer sig mycket mellan branscher och arbetsplatser. För vissa fungerar kontoret utmärkt, för andra är det en miljö fylld av avbrott, ljud och ineffektivitet.
Frihet handlar inte bara om var man får arbeta utan om att kunna välja den miljö där man presterar bäst. Hemarbete är inte en flykt från kollegor utan ett sätt att ta ansvar för sin tid, sitt fokus och sin produktivitet. Många företag har insett att en flexibel modell gynnar både medarbetare och verksamhet.
Det är inte personlig utveckling att tvinga sig att trivas i en miljö som inte fungerar. Det är snarare ett tecken på mognad att känna sig själv och välja det upplägg där man gör mest nytta för både sig själv och arbetsgivaren.
Låter som att du är inne på att det kan vara så att det finns för- OCH nackdelar BÅDE med hemmatkontor och vanliga arbetsplatser? Beroende på förutsättningar i det enskilda fallet? Kan det stämma?
Menar du att du tycker att kontorsarbete också är “ett sätt att ta ansvar”? För i så fall kan du förenkla ekvationen och helt enkelt påstå att “Arbete är ett sätt att ta ansvar”. Säger ingenting.
Eller menar du att du tycker att personer som jobbar hemifrån tar mer ansvar?
Vilket aldrig kommer göras på de flesta arbetsplatser, det är för dyrt. Det som istället byggs är aktivitetsbaserade kontor vilket är helvetet på jorden.
Nu slänger du in en helt subjektiv och ogrundad värdering. Varför är distraktioner hemma värre än på ett kontor? Låter mer som att din analys är färgad av dina åsikter.
Det är precis här det skaver för mig. Jag förväntas ta fullt ansvar för mina resultat och hur jag spenderar min tid, det är ingen som kontrollerar det, men inte var jag spenderar min tid.
Men jag misstänker att vi pratar förbi varandra här just för att kontorsarbete ser så väldigt olika ut, framförallt när det gäller eget ansvar och professionalism. Det kanske är skillnad på ett kontorsyrke där man förväntas driva allt själv oavsett fysisk plats och andra mer rent administrativa yrken.
Ja, absolut finns det både fördelar och nackdelar med olika arbetssätt, men det är just därför valfriheten är så viktig. Vi människor har olika behov, hemförhållanden och arbetsuppgifter. Därför bör arbetsgivaren skapa ramar som gör att individen själv kan välja det alternativ som ger bäst resultat.
När man tillåter distansarbete sparar arbetsgivaren ofta stora driftskostnader i form av lokaler, el, städning och resor. Samtidigt minskar miljöpåverkan markant genom färre pendlingsresor, mindre slitage på vägar och lägre energiförbrukning på kontoret.
För individen kan distansarbete innebära bättre fokus, mindre stress och en mer hållbar vardag där tid inte går förlorad i bilköer eller trånga tåg. Det leder ofta till högre produktivitet och nöjdare medarbetare, vilket i sin tur gynnar arbetsgivaren.
Ett modernt arbetsliv bör bygga på tillit och ansvar, inte detaljstyrning. När man litar på att människor själva kan bedöma var de arbetar bäst, då skapar man en organisation som både presterar bättre och mår bättre.
Vilken bra och givande diskussion, vad kom ni fram till?![]()
Arbetskygga, folkskygga och introverter tycker distans är bättre än skivat bröd.
Mellanchefer, småpåvar, snicksnackare och extroverter vill att alla alltid ska vara på plats.
Sen finns det ‘beror på’.
Jag tror effekten är mer abstrakt än konkret. Flygen går ju ändå, ofta halvtomma, och flygbolagen flyttar bara kapaciteten dit efterfrågan finns. Minskas t.ex. inrikesresandet brukar flygbolagen bara flytta kapaciteten till utrikeslinjer. Flygbolaget tjänar inte pengar när flygplanet står stilla.
Det stämmer att flygbolag kan flytta kapacitet, men miljövinsten av hemarbete handlar inte bara om flyg. Den största effekten kommer från minskad vardagspendling med bil, buss och tåg. Varje mil som inte körs minskar utsläppen, bullret och slitaget på vägarna.
Kontor drar dessutom mycket energi för uppvärmning, belysning och ventilation. När fler arbetar hemma används den energi som redan går åt i hushållen mer effektivt. Färre som pendlar betyder även mindre trafikstockningar och tomgångskörning, vilket ytterligare minskar utsläppen.
Samhället tjänar också på att lokala områden stärks när fler äter, handlar och rör sig nära hemmet. Det minskar behovet av nya kontorsbyggnader och långa transporter. Hemarbete är därmed en av de mest konkreta åtgärderna för att minska klimatpåverkan i vardagen.
10 stycken ![]()
Skall vända på mitt eget resonemang här lite…
I mitt arbetsliv har jag sett MÅNGA som gör så lite dom bara kan på jobbet o jag tvivlar skarpt på att dom skulle vara bättre hemma…men.
Jag irriterar mig HÅRT på kollegor som tar 2tim längre rast än mig varje dag (o skriver samma timmar) o sen pratar MINST en timma privat i mobilen om dagen, , ,
Men för mig är det bättre om dom maskar hemma…då slipper jag se det o irritera mig på det.
Blir dock lite irriterad på minst två på jobbet som använder hemarbete som möjlighet att slippa betala för barnpassning