Distansarbete - en ekonomisk och miljömässig vinst vi inte har råd att avstå ifrån!

Bra att vi är överens om att minskat inrikesflyg i sig inte är en verklig miljövinst, eftersom kapaciteten flyttas dit efterfrågan finns

bullret

Den effekten finns nog, men är marginell i sammanhanget. Trafikbuller från pendling är en väldigt liten komponent i det totala urbana bullret

slitaget på vägarna

Det som sliter mest på vägarna är tunga transporter, inte små personbilar på väg till kontoret. Pendlingstrafiken har minimal påverkan på vägs­litage i jämförelse

Kontor drar dessutom mycket energi för uppvärmning, belysning och ventilation

Kontorsfastigheter har i regel centraliserad värme, ventilation och belysning som inte minskar linjärt med antalet personer på plats. Att 20 % färre är där betyder alltså inte 20 % lägre energianvändning, systemen körs ändå, ofta med fasta flöden

När fler arbetar hemma används den energi som redan går åt i hushållen mer effektivt.

I praktiken är det tvärtom. När fler jobbar hemifrån ökar hushållens dagtidsförbrukning för uppvärmning, belysning och elektronik. Ett kontor med många personer i samma öppna landskap är mycket mer energieffektivt än enskilda uppvärmda hem.

Samhället tjänar också på att lokala områden stärks när fler äter, handlar och rör sig nära hemmet.

Det är nog mest anekdotiskt. Jag äter lunchlåda på kontoret och handlar lokalt efter jobbet ändå.

Om man däremot börjar ta bilen för att luncha ute eller göra småärenden under dagen hemma, så blir det snarare en miljöförlust

2 gillningar

Tror du det är många som sänker värmen i sina hem medans de är på jobbet?

2 gillningar

Finns det ens någon här som ärligt kan säga att de skulle byta åsikt om var det är bäst att jobba om det visade sig att kontorsarbete/hemarbete hade önskad klimatpåverkan? Eller är hela den diskussionen bara ett villospår?

3 gillningar

https://www.pnas.org/doi/full/10.1073/pnas.2304099120

Inte jag iallafall.

Många argument mot kontorsarbete handlar om dålig utformning av kontoret och störiga kollegor.

Jag har eget rum på ett delat kontor med många trevliga personer att fika och luncha med.

Det är en viktig del i min arbetsro att gå dit och jag skulle inte byta bort det mot lägre utsläpp.

1 gillning

Ja. Jag har flera kollegor som vid distansarbete (vi är “hybrid”) sätter på egna el-element nu i oktober när brf’en inte än satt på elementen.

Lägg till alla lampor som annars är släckta också.

Ja, extra lampor tända hemma hela dagen motsvarar ju typ att få bilen ut parkeringsrutan så det är ju en stor bov i det hela…

Då kan vi nog börja räkna på hissar och annat kul med på kontoren.

Låter galet att behöva ha på extra element på det sättet, men ok, det finns säkert folk som gör det. Att det görs en begränsad period kommer fortfarande inte vara mer än transporter.

1 gillning

Det stämmer att en del använder lite mer el hemma, men den totala energiförbrukningen ökar betydligt mer när fler arbetar på kontor. Varje extra person som sitter där innebär fler datorer, skärmar, mobilladdare och kaffemaskiner som drar ström. Ventilation och belysning måste gå för fullt, dessutom tillkommer värmen i hela byggnaden.

När man räknar in pendlingen till och från arbetet med bil, buss eller flyg blir miljöpåverkan ännu större. Hemarbete innebär därför en tydlig energibesparing och mindre utsläpp totalt sett. Det är helt enkelt smartare att värma upp ett hem där man ändå vistas än att driva stora kontorsytor som annars står halvfulla.

Jag har inget emot inrikesflyg, men tycker ändå det är ett konstigt resonemang, att minskad efterfrågan inte skulle leda till färre flygtimmar. Gäller detta alla former av varor eller bara flyg? Är flyg en speciell typ av vara som har en outtömlig efterfrågan till ett konstant pris?

Nyfiken, vad har du i pendlingsavstånd/tid?

Personligen hade jag “gjort jobbet på jobbet” (som Magdalena Andersson utryckte det) fem dagar i veckan om jag haft ett eget rum och gångavstånd till kontoret.

Släcka lamp-debatten trodde jag dog ut när vi fick LED överallt, men tydligen så ältar vissa fortfarande detta.

2 gillningar

En grupp jag tycker det talas för lite om är de som använder jobbet för sitt enda sociala utlopp. Vi har alla olika behov av socialt umgänge men det finns en grupp som älskar att vara på kontoret, prata med kollegor mm och sedan åker hem till vad jag förmodar någon form av oönskad ensamhet.

Ibland känns det som att kontoren finns till för dessa människor, lite som sociala inrättningar subventionerade av andra som helst inte vill var där.

Dessa människor kommer inte aktivt jobba för eller emot distansarbete men då de är konflikträdda använder chefer som gillar arbete på plats dem som poänger i sin argumentation ”Skyll inte på livspussel, kolla på Håkan som varit här prick kl 08 oavsett väder 20 år i streck”

5 gillningar

Ska man dra långdragna argument skulle jag vilja påstå att inbrotten minskar ju fler som arbetar hemma, ännu en besparing.

3 gillningar

Jag har 15 minuter på cykel och eget rum, så det är perfekt.

Jag hade inte velat pendla långt och sitta i öppet kontorslandskap, då hade jag hellre suttit hemma och snabbtänkt fört fram några miljöskäl som argument för att slippa kontoret :slight_smile:

1 gillning

Behövs nog inte lägga någon större energi på det. AI verkar ju kunna fixa även detta och repetera samma argument i evighet…

2 gillningar

Det ligger mycket i det du skriver. Vissa har jobbet som sitt främsta sociala sammanhang och det behöver respekteras. Det är dock inte ett argument mot distansarbete utan snarare ett argument för valfrihet.

Håkan som trivs på kontoret ska självklart få fortsätta vara där men det ska inte ske på bekostnad av dem som presterar bättre, mår bättre och lever mer hållbart genom att arbeta hemifrån. Distansarbete frigör tid, minskar stress och ger bättre balans mellan arbete och privatliv.

Arbetsgivaren sparar dessutom pengar och miljön vinner på minskad kontorsyta, lägre energiförbrukning och färre transporter. Det går alltså att både ge Håkan sin gemenskap och låta andra arbeta effektivt på distans. Den moderna arbetsplatsen bör stödja båda alternativen utan att fastna i gamla vanor.

Detta är en anledning till att de vill ha oss kvar på kontoret.
Sunk cost fallacy. Företagen har satsat stora belopp på lokaler som står tomma. Det innebär att de gjort dålig investering och det vill de inte erkänna för sig själv eller aktieägarna.

Sen så vill samma företag kanske kunna sälja sina lokaler i framtiden eller låna mot dem, och det går ju inte och sälja högt om det inte ligger i en levande stad/ attraktivt område.

Detta är iaf min erfarenhet.

2 gillningar

Bedrövligt att företagsledningen resonerar så stelbent. En klok ledning hade förstås sett över möjligheterna att minska lokalhyrorna och på så sätt kamma in mer intäkter tack vare fler hemarbetare. Samtidigt hade företaget kunna stoltsera med att de även är miljövänliga, vilket definitivt ökar kundnöjdheten.

Ur arbetsgivarperspektiv är distansarbete bra för både plånbok och miljö.

Då finns det ju massa pengar att tjäna för folk som dig genom att köpa upp de där bolagen och lägga ner kontoren och se vinsten skjuta i höjden!

2 gillningar

Den dagen jag har så mycket pengar att jag kan bli majoritetsägare i bolag, då jvlar ska jag befria er från pendling!

3 gillningar

Som arbetsgivare kan jag besvara frågor om lokaler. Givetvis betalar vi för ett centralt kontor, för att vara attraktiva som arbetsgivare, men trots det så tror jag att ni överskattar hur stor del av kostnadsmassan som går till lokaler… det blir ca 2-3 K per anställd om vi flyttar helt remote - pengar som isf ska gå till att hyra lokaler när vi ska träffas, till att hyra något fast konferensrum till de som behöver hålla fysiska kundmöten, till att hyra några fasta skrivbord för de som faktiskt inte kan jobba hemifrån (småbarn + lägenhet tex)… den här löneförhöjningen som ni hoppas på handlar om kaffepengar i fickan efter statlig skatt - på bekostnad av en hel del bekvämligheter.

1 gillning

Du förutsätter att det är dålig arbetsmiljö på kontor och utmärkt hemma, baserat på dina erfarenheter. Min erfarenhet säger att en hemarbetande inte har sina barn på fritids efter skolan lika länge som en kontorsarbetande, detta i genomsnitt då. Beroende på hur man bor så kan man då få en störning av hemmakontoret som för mig är större än av kollegor.

I de flesta fall argumenteras också för att det ändå behövs någon form av kontor där man ibland kan träffas, och har vi det och några väljer att arbeta där uppstår även då en intressant reaktion som jag noterat. Övriga som arbetar på plats kommer helt riktigt ibland och har frågor mm, men normalt sett så räcker det att peka på sin telefon, eller kort säga att jag behöver sitta själv till X så väntar man. De som stör mest är de som normalt inte är på plats men kommer in, då har de samlat på sig en massa frågor som måste lösas här och nu, samt att de även behöver uppdatera sig och andra om allt som passerat sedan förra gången och det måste man passa på att göra när de “ändå är här”.