Distansarbete - en ekonomisk och miljömässig vinst vi inte har råd att avstå ifrån!

Skönt man har elbil så jag även fortsättningsvis kan köra till jobbet och slippa knöla med distansarbete.

3 gillningar

Härligt med ironi utan emoijs.

1 gillning

Kanske för det inte är ironi. Är helt värdelöst för mig att jobba distans även om det går hjälpligt.

3 gillningar

Nu är jag verkligen inte expert på bränslen och deras produktion- och distrubitionskedjor, men artklar som denna får mig att ana att vi inte kan spara flygbränsle genom att köra mindre bil:

Själv tänker jag börja cykla igen när månadens kollektivtrafikbiljett löper ut, till vårt företag där vi systematiskt odlat en kultur och anställt folk som vill komma in till kontoret för att skapa positiv gruppdynamik och jobba tillsammans. Vi är ändä ganska frikostiga med att låta folk jobba på distans, ibland händer det att någon drar utomlands över några månader. I vår verksamhet märks det dock tydligt att vi tappar momentum och produktivitet när folk är för lite på kontoret, då nära samarbete och tight kommunikation är kritiskt. Men detta har vi mest löst genom att sålla bort folk med fel inställning, snarare än övervakning och stenhårda policys…

1 gillning

Jag gillar att vara hemma på semestern, så jag fortsätter med att sköta mitt jobb på jobbet. Nu är det snart V8-säsong dessutom, ska bli nice!

Tycker det är bättre att skippa flygresorna om man nu ska spara på bränsle.

2 gillningar

Spara fossilt bränsle och av miljöskäl genom mer distansarbete för att kunna resa mer utomlands? :thinking: ( :sweat_smile:)

En Airbus A340-300 med 222 passagerare som flyger tur och retur Arlanda – Thailand förbrukar 169 294 liter flygplansbränsle. Per passagerare är det 768 liter.

En tur-och-retur-flygresa till Thailand förbrukar nästan hela årsbudgeten koldioxid för en person boende i Skandinavien, närmare 2 ton koldioxid – och det om man enbart räknar bränsleförbränningen. Räknar man in höghöjdeffekten är Thailandresans klimatavtryck två till fyra gånger större.

En sådan resa motsvarar ungefär 3-4 års bilkörning för oss fram och tillbaka till jobbet varje dag i bränsleförbrukning. Och nu har vi snart en elbil med laddning hemma via solpaneler.

Absolut bäst i nuläget hade naturligtvis varit att dra ner på rena nöjesresor. Både av bränsle och miljöskäl!

3 gillningar

Siffrorna om långdistansflyg stämmer i grova drag. En tur och retur till Thailand ger omkring 1,5 till 2 ton koldioxid per person, ungefär en hållbar årsbudget och med höghöjdseffekter blir klimatpåverkan ännu större. Samtidigt lär de flesta i sommar resa till betydligt närmare destinationer än Thailand, där flyget står för en mindre del av årsutsläppen. I ett läge med en begynnande bränslekris och skakig energimarknad blir det därför ännu viktigare att minska onödigt resande i vardagen och där är ökat hemarbete en av de mest effektiva åtgärderna vi redan kan använda

Då är det väl bra om vi gör slut på bränslet genom bilåkande så att det inte finns något kvar åt flyget? :thinking:

(Skämt åsido dessa två bränslen är sannolikt inte utbytbara)

2 gillningar

Alla arbeten är inte passande för distansarbete. Jag förstår även att vissa jobb utförs bättre på plats. Vad är det för arbetsuppgifter som gör distansarbete värdelöst och knöligt för dig?

Behöva jobba via vpn som gör allt lätt hackigt.

Sakna tillgång till all dokumentation.

Möjligheten att ha x antal ritningar uppslagna så man slipper tabba runt mellan fönster.

Enkelt kunna ta med ett dokument och diskutera om vi ska göra så här eller så där.

Möjligheten att skriva ut och därmed kunna få färdigt underlagen som ska lämnas vidare.

Blir även svårt att stödja andra avdelningar när problem uppstår som måste lösas. Där de ska förklara vad som hänt och man ska ta fram lösningar och vad för dokumentation de behöver ha med för att felsöka problemet.

Låter onekligen som dina arbetsuppgifter inte är lämpade för distans. Förmodar att du är mer effektiv nu än under Covid. Förstår att du är nöjd att ha elbil.

Ja, distans passar inte alla arbetsuppgifter och personligheter.

5 gillningar

Ingen skillnad var på plats då med men blev petad i näsan 2 gånger i veckan.

Varför blev du det? Har inte hört talas om det förut.

Covid test utfördes på all personal som behövde vara på plats för att minska smittspridningen.

En period vad det två gånger i veckan av vårdpersonal på plats innan man fick komma in, en annan period hemma test varje morgon.

1 gillning

Undrar om det var vanligt.

1 gillning

Nej, tror inte det. Om du läst i tråden så ser du ju massor av argument där distans passar och inte passar.

Du svarade för övrigt inte på mitt argument då jag (och andra) åker till en arbetsplats för att sitta i teams-möten hela dagarna. Anser du att mitt arbete bör vara på plats?

1 gillning

Jag hade ett uppdrag under covid i en säkerhetsklassad tjänst där man var på plats. Vi testades också regelbundet under en kort period. Misstänker dock att det var ovanligt.

Trots att du skriver att “ingen av er”, så menar jag att vi är många som angivet olika skäl i tråden till att vissa arbetsgivare vill att sina anställda ska vara mer på plats. Med all respekt, jag orkar faktiskt inte upprepa allt igen - du får läsa tråden.

Helt ok om du aldrig vill effektivisera din arbetsplats/miljö - men vi är några andra som vill det. Ta exemplet som du inte har åsikt om (teams-möten hela dagarna med externa kontor).

Till skillnad från dig så menar jag att vissa arbeten passar inte för distans och vissa passar alldeles utmärkt. Om du återigen frågar varför AG vill få in anställda till arbetsplatsen, så hänvisar jag igen till tidigare inlägg i tråden av både mig och andra. Cirkeln sluten.

Tror inte att vi kommer längre du och jag. Vi verkar missa varandras poänger. Jag kan upprepa mitt gamla inlägg om samma sak.

2 gillningar

Konstigt att jag aldrig har hört talas om det.

1 gillning

Det är olagligt om du inte blivit informerad om det, så särskilt vanligt kan det nog inte vara.

Edit: Ah, läste resten av tråden. Vilken trist inställning. :frowning: Lite som att man borde sluta med flex för att folk fuskar med det. Varför bryr du dig så mycket om arbetsgivaren? Eller är du bara avundsjuk?

2 gillningar