På gränsen till off-topic här:
Nu händer ju sånt här lite då och då. LastPass har ju varit på tapeten under året exempelvis:
Att någon utvecklare eller eller annan anställd har IoT prylar, smart TV eller äldre mjukvara körandes på någon maskin som är uppkopplad på hemnätverket är ju väldigt troligt.
För att minska risken hade jag däremot fokuserat på att komma ifrån lösenord i organisationen (What is FIDO? - FIDO Alliance), så att man man blir av med den attack vektorn, istället för att tvinga folk att jobba på kontoret. I allmänhet är det ju poppis att återanvända lösenord. Det är ju även populärt att försöka lura av folk lösenorden på kreativa sätt…
En sak som ibland glöms bort. Det är VÄLDIGT många jobb som inte går att utföra på distans! Det verkar också vara väldigt många som jobbar inom IT-sfären på olika sätt. Spontant är det kanske den yrkesgrupp där det är enklast jobba på distans?
Så när vi diskuterar “hur ser nuläget ut” så är det bra om vi kommer ihåg det i tanken att vi kanske ändå pratar om ett visst segment i samhället. Den ena partnern i en familj kanske enkelt kan jobba på distans, den andre inte alls. Hur lätt är det t ex då att flytta långt ut på landet, kräva att få jobba på ett visst sätt osv.
Frågan om nuläget avsåg främst arbetsgivares regler. Att det finns en mer komplex verklighet som gör att alla inte kan dra nytta av erbjudna möjligheter är en annan aspekt. Viktigt är också som ST pekar på att distansarbete för många är samma sak som att arbeta från sin ordinarie bostad på samma ort som kontoret. Att arbeta från en sommarstuga eller från en annan plats i landet, eller utomlands, är för många inte möjligt. Detta gäller även när man jobbar med helt neutrala uppgifter utan någon sekretess inblandad och det handlar om länder med stabila förhållanden.
Ingen policy, alltså 0-100%. Om chefen känner att han måste bestämma var jag ska vara, har vi ju rätt allvarliga problem.
Logiken är att vuxna människor själva räknar ut var man bäst utför arbetet och får det att fungera med t ex familjelivet.
Ja, om man missköter sitt jobb ska man bli uppsagd. De som sköter sina jobb ska inte drabbas. Minskar personalomsättning och förbättrar produktivitet. Hade det varit en arbetsplats med juniora anställda hade jag nog sagt att logiken är fel.
Distansarbete eller inte beror mest på omständigheter. Men för seniora personer med kvalificerade arbetsuppgifter av tjänstemannakarraktär är det nog nästan alltid kontraproduktivt att detaljstyra hur eller var anställda utför jobb.
Jag skulle kräva betydligt mer i lön samt ökat bonustak för att vara på plats varje dag. Det gör nog många idag.
Kanske lite OT men är det inte så att en hel del av jobbahemma trenden beror på att många kontor fortfarande är makalöst trista och oinspirerande och fortfarande verkar utformade med någon form av fabrikstänk i grunden? Jag är förmodligen inte den enda som även tidigare när det verkligen var viktigt att få något gjort valde att sätta mig hemma för att vara säker på att kunna få det klart. Dessutom brukade ett besök till kontoret ofta innebära en tidsresa 5-10 år tillbaka i tiden rent teknikmässigt, tom kaffet är sämre än i maskinen hemma.
Ironiskt nog verkar problemet bli ännu större av distansarbetet, eftersom ROI på att investera i trevliga kontor blir mindre om folk är där mer sällan
Jag tror det ligger mycket i det. De flesta tjänstemän tycks arbeta i stora, smutsiga och bullriga kontorslandskap, där det är svårt att få något gjort och där man ständigt störs av medarbetare som antingen ska prata med dig om allt möjligt eller som pratar med någon annan i landskapet.
Hade arbetsgivarna investerat i egna rum är jag övertygad om att färre jobbat hemma. Jag jobbar dubbelt så effektivt när jag jobbar hemma. Enda incitamentet för mig att komma in på kontoret är den sociala biten - jag ser fördelar rent karriärmässigt att träffa jobbarkompisarna. Men i övrigt ser jag inga andra skäl till att jobba på kontoret. Hade man kompenserats ekonomiskt för transporten så att det syntes på lönekuvertet, exempelvis genom att arbetsgivaren betalade kollektivtrafik, milersättning och eventuell parkering, så hade läget varit annorlunda. Om dessutom en schablonersättning utgått för tidsspillan till och från arbetet hade det varit ännu mer värt att dyka upp fysiskt.
Jag tror att arbetsgivarna ska fundera i detta - vill ni ha fler som jobbar på plats, betala ut milersättning, parkering, kollektivtrafik samt ekonomisk kompensation för tidsspillan med transporten samtidigt som kontorslandskapen ersätts av egna rum. Då kommer arbetsmiljön ute på kontoren kunna konkurrera med hemmakontoret.
Värt att fundera på för dig som är arbetsgivare och läser detta.
2 dagar i veckan får närmaste chef bestämma om.
Jobbar dock sällan hemmifrån, mest om man är lite krasslig eller har ett barn som är sjukt. Ibland om man har ett skypemöte hela dagen kan jag köra det hemmifrån.
Dels har vi datorsystem som inte är kopplade till vanliga nätet, dels blir tempot i arbetslaget bättre när man är på plats allihop.