Ditt Avanza-år 2023

Hoppsan, vad hände? Hur ser portföljen ut? :slight_smile:

För 137,89 % vinst tror jag det är många som skulle kunna tänka sig att dagligen bevaka sin portfölj. :grinning:

Risktoleransen kan ju vara ett krux dock. Men om du är beredd att ta risken misstänker jag att det finns andra som också är det, vilka portföljen kunde rekommenderas till.

Samtidigt förstår jag att man inte vill vara den som rekommenderat en sådan portfölj till någon, om den istället nästa år går ner 80 %.

100% investerat inom naturresurser, guld, silver, lithium, koppar och uran. Fokus på själva letandet istället för produktion.

Man kan ju se det som en dum allokering men iomed att jag inte kan nåt om varken banker, fordonsproducenter eller klädaffärer så känns det mer safe att lägga pengarna där man har mer kunskap :slight_smile: +mycket roligare att analysera och diskutera borr-resultat än nån banks lånemarginaler :wink:

1 gillning

Det kan man undra :joy:

Skämt och sido!

Den 10%-iga nedgången orsakas av en flytt av ett individuellt pensionssparande till Avanza från HB pga höga avgifter.

Flytten gick igenom på toppen av LF Global Index nu i december.

Portföljen är enligt följande:

LF Global Index 50%

Plus Alla Bolag Sverige Index 30%

HB GL Index 10%

Avanza Emerging markets 10%

Med facit i hand hade nedgången varit ännu större om jag följt RK:s ”råd” på 60% LF & 20% Plus Alla Bolag.

Om valet blev fel får tiden utvisa.

En annan orsak är dåliga aktieköp som nu sålts av. Det knepiga här är att det enbart rör sig om en mycket liten del i det stora hela så jag förstår inte hur dom räknar faktiskt.

Själv vill jag påstå att nedgången är ca 11% vid en överslagsberäkning.

Säg att det rätar ut sig på sikt är du snäll :wink:
Det handlar om ganska mycke pengar :grimacing:

Ja, om du har majoriteten av pengarna i billiga och breda indexfonder så har det historiskt åtminstone alltid blivit bra sålänge man är långsiktig :slight_smile:

3 gillningar

24,6 %. I princip hela mitt kapital exkl krypto är på Avanza. Räknar vi in krypto så landar jag betydligt högre.

Blir ju väldigt märkligt att jämföra varandras avkastning när någon kanske investerat 10k i någon trisslotts-aktie medan någon investerat alla sina 6 miljoner på betydligt klokare vis.

3 gillningar

En massa hävstångsprodukter

2 gillningar

Jag misstänker att svaret i det avsnittet kommer vara att de som nu stolt visar stora uppgångar över index i den här tråden är samma personer som andra år kommer få resultat långt under index (men då visar de inte upp det! :wink: ). Så långsiktigt är det bästa trots allt att placera i indexfonder, även om det inte ger lika spektakulära uppgångar vissa specifika år.

9 gillningar

Mitt Avanza-år har varit ganska dåligt men det baserar jag bara på att jag har ungefär 2500 avanzaaktier!

Mina investeringar som jag har på annan plats har gått okej men inte mer, +8,4%.

Totala kapitalet gick +7% kostade att byta vid helt fel tidpunkt.

Var ingen bra idé att byta bort svenska småbolag mot en global indexfond när fonden låg på -20 :joy:

Anonyma fondbytare finns för oss som behöver bearbeta.

5 gillningar

Skulle ha satsat mer pengar så hade det varit ännu roligare :crazy_face:

2 gillningar

13% totalt på avanza.

Har en rätt stor utdelningsportfölj som inte inte gick speciellt starkt - men delade ut ca 290.000kr under året. Hur räknas det in i avanzas snitt?

2 gillningar

Känner detsamma dock har ju räkningarna gått upp med nästan 50% samt här i västerbotten går en del till drivmedel betalar 20% av lönen för att ta mig till jobbet. Försöker ändå investera 40% av den lilla årslönen man har för att nå fire till 2040. Dock blir det mer teknologiska högrisk satsningar för att förhoppningsvis nå det målet.

1 gillning

2 gillningar

Obs inga direkta summor. Bara lek och tur. 99% stolt indexrockare annars

4 gillningar

Lekhink, dock leker jag inte så mkt hade bara gjort ett köp, men är ju roligare å titta på än lysa som bara låg på +14 %:stuck_out_tongue_winking_eye:

2 gillningar

15% upp i år på Avanza. Jag är nöjd, mest för att jag äntligen landat i en portfölj aom jag trivs med. Det tog ett par år! Jag kommer aldrig att bli 100% global indexkramare, jag har försonats med tanken

Bäst gick indexfonderna och Volvo. Sämst gick mina förvaltade branchfonder (även innan avgift!), de får bli kvar ytterligare ett år så utvärderar jag igen.

Roligast var Golden Butterfly-portföljen. Aktiedelen består av småbolag, gulddelen har en tredjedel krypto. Har blivit två ombalanseringar under året, plus 6,7%

Mvh Kroken

1 gillning

Varsågod för att jag sänker snittet :crazy_face:.
Fram till slutet av november hade jag endast en aktie, till ett värde av kanske 2000kr.

Nu har jag flyttat mitt månadssparande (upplagt rakt av efter RikaTillsammans) från annan bank till Avanza, så kanske blir bättre siffror nästa år.

6 gillningar

Min procentuellt bästa aktie var Alphbet, +58,32%.

Klart sämst var Mackmyra, -38,36%, men jag har så liten post så det påverkar knappt totalen alls. Jag räknar inte det som en investering utan mera som något jag vill ha! Superdålig investering men det är trevligt när de bjuder aktieägarna på provning av produkterna!

1 gillning

1 gillning