Djurförsäkring eller inte?

Helt rätt tänkt. Jag hade ingen försäkring alls på katten-den levde i 17 år och hade en sjukhusvistelse på 15tkr samt att sista året kostade ngr tusen. Totalt sett billigare att inte ha försäkring tror jag.

1 gillning

Det är lite lustigt. När jag skrev detta så tänkte jag inkludera ett resonemang om att det är därför som jag ser till att ha en försäkring på min cykel, eftersom den är rätt dyr och jag använder den såsom många andra använder sin bil (=parkeras ofta på ställen där det finns risk att den blir snodd). Jag tog dock inte med det.

Några dagar senare upptäckte jag att min cykel hade blivit snodd. På cirka ett år (köpte den i slutet av 2019) så kommer jag nu att ha fått ut omkring 130% av cykelns inköpscheferna i försäkring (förra gången fick jag i alla fall behålla ramen).

Det är alltid billigare att inte ha försäkring om man aldrig behöver använda den :slight_smile:
Men plötsligt står man där i kassan på djursjukhuset och skall betala en dyr operation, då uppskattar nog de fleste om man hade försäkrat katten.
Men visst, man kan lägga undan pengar på annat sätt också.

Jag är ivrig förespråkare för att försäkra sina djur för att inte behöva tänka alltför mycket på om man ska avliva eller ha råd när olyckan eller sjukdomen är framme. Veterinärvård är avancerad och slutnotan kan bli både 5-10- 20.000 och 80.000 kr eller mer, vid svåra olyckor eller komplikationer. Ofta med fast självrisk på kanske 3000 plus 20 procent på resterande, så om notan är 10000 blir det självrisk 3000+1400=4400 och ersättning 5600 kr. Min hundförsäkringspremie är nu uppe i 7600 kr/år för ett veterinärvårdsbelopp på 90.000. Det kostar på… Men efter att jag börjat se över min ekonomi tänker jag kanske att jag hellre skulle sätta in pengar på en egen hundfond med avkastning. Mina hundar har nämligen varit väldigt friska och jag har liksom gått back på att de varit försäkrade i 15 års liv var, och de kanske bara behövt försäkringsbetalda veterinärbesök under 1-2 ggr/hundliv. Jag letar här i tråden men behöver mer hjälp för att tänka här hur jag skulle lägga upp detta, jag gissar på risknivån att min nuvarande hund om vi har otur kommer behöva veterinärvård för kanske… 40.000 på tio år?? Men vill kunna betala 90.000 akut om det skulle behövas. Tankar?

Du kan säga upp hundförsäkringarna som kostar 7600 kr per år och sätta de pengarna i ditt sparande istället. Då tar det 5 år att spara ihop 40t kr. Det tar 11 år att spara ihop 90t kr. Om du tror att du snittar dyra operationer på 40t kr per 10 år så verkar det vara en god affär att spara pengarna istället.

En sak som kan vara värd att ta med i beräkningarna är att äldre hund kanske har större sannolikhet att det ska hända något. Så en del av premierna du betalat i hundens ungdom kan du se som att du har sparat till ålderns höst. De pengarna försvinner givetvis i tomma intet när försäkringen sägs upp. Beroende på hur du ser på det så kan det vara värt att ha kvar en försäkring på en gammal hund. Å andra sidan är det kanske troligare att man avlivar den gamla hunden hellre än låter den genomgå avancerade operationer.

Var du ska spara pengarna finns lite olika sätt att tänka. Du kan ha en egen fond om du vill känna att du har kontroll men det är inte nödvändigt. Jag hade skjutsat in det på mitt passiva långsiktiga sparande helt enkelt, och låtit pengarna bygga på min totala förmögenhet. Då kommer det att finnas pengar den dag de behövs. Just nu betalar du 630 kr i månaden för försäkringarna. Det enklaste är att öka på månadssparandet med den summan.

1 gillning

Jag är med i unicef och flickafadder och operation smile. Så jag hoppas det räddar liv.

Till trådskaparen. Du ska självklart ha försäkring på dina djur fast jag håller med om att 300 kr i månaden är dyrt. Du borde kunna hitta billigare för ~100 kr i månaden.

Du kommer vara jävligt glad när du har den. Jag hade inte och var tvungen avliva min katt Tarzan under den mörkaste tiden i mitt liv. :sob:

Det är många som syftar till att en “billig” försäkring skulle vara bättre än en “dyr”, jag vill bara framföra att det är helt beroende av försäkringen innehåll samt omständigheterna. Det senaste året har min hund behövt opereras akut samt haft en massa veterinär besök som landat på omkring 60,000 totallt (34,000 operation + en massa besök och vård). Det gör i min mening att min försäkring som låg på 3,500 kr för upp till 70,000 året var värdefullt. Totallt sätt så fick jag betala mindre än 20% av kostnaderna.

Håller med om att man ska försäkra det man inte har råd att betala men det gäller att ta ett räkneexempel utöver det normala, för det är just det som skulle kunna ske.

1 gillning

Nu var ju räkneexemplet “ca 40t per tio år men ta höjd för extremer kring 90t”. Din operation på 60t ligger alltså inom det normala.

Det tar 17 år att spara ihop 60t kr om man sparar 3500 kr om året (på sparkonto). Kan hålla med om att det kanske är en tillräckligt billig försäkring för att det ska kunna vara värt det. Ligger på gränsen skulle jag säga. Men det är mycket pengar och försäkringen hjälper dig inte alls om du hamnar med en 60t kr-utgift någon annanstans i din ekonomi. Pengarna blir öronmärkta till djuret (på gott och ont).

Jag håller inte med ditt antagande om att man klarar av hundens veterinärbehov med 40k på 5 år, ännu värre 10 år. Först och främst så kan olyckan ske närsomhelst inom ramen av dessa år. Dessutom så är det ju inte bara operationer man behöver ta höjd för, utan alla veterinär besök. Jag vet inte vad snittet ligger på, det går säkert att kolla upp, men i min erfarenhet så är det iallafall 1 per år som kostar ca. 3-4k utan försäkring, och typ hälften med.

Dessutom så kan det för vissa bli en beslutsprocess där kostnaden avgör om man söker veterinärvård eller inte, vilket jag inte tycker är sjyst mot djuret. Väljer man att inte ha försäkring så anser jag att man bör ha sparat minst 30-40k + ca. 500 i månaden för att säkra hundens behov. Det kan absolut bli så att man sparar pengar på det i slutändan, men till vilken risk?

2 gillningar

De allra flesta kommer ju spara pengar på att inte ha någon försäkring i slutändan, troligtvis en ganska stor majoritet. Annars hade inte försäkringsbolagen gått runt. Men det gäller ju att man har pengar när de behövs. Har man bara en hund och i övrigt litet försäkringsbehov så kan det ju vara motiverat att ha en försäkring ändå. Klassiskt exempel på “det är dyrt att vara fattig”.

2 gillningar

Fel. Du behöver bara ta höjd för de kostnader som hade ersatts av en försäkring. Om du har, säg, 3000 kr i självrisk och ett veterinärbesök kostar 3500 kr så behöver du bara ta höjd för 500 kr när du jämför försäkring med eget sparande. Veterinärbesök som kostar mindre än självrisken behöver man inte ta höjd för överhuvudtaget. Samma sak med vaccinationer och andra förebyggande åtgärder som inte täcks av försäkringen. Det är som är samma oavsett om man har en försäkring eller inte.

Ja, det här är ett mycket bättre argument för försäkring. Men om man “självförsäkrar” (alltså har eget sparande istället) så kan man lösa det genom att sätta pengarna man sparar på ett eget konto eller en egen fond. Då ser man hur mycket man kan lägga.

Håller med. Man behöver ha en buffert i den storleksordningen, plus att man bör spara ungefär lika mycket som en försäkring skulle kosta, plus det sparande som man skulle ha ändå för att täcka självrisker och vanliga veterinärbesök. Lär bli i ungefär den storleksordningen som du säger.

Tack för tipset. Funderar på att göra detsamma. Har en försäkringen för hunden som strax fyller 8 år.

Försäkringen kostar 180/mån men täcker bara veterinärvård upp till 25’000 kr (jag har basvarianten) plus har en självrisk på 1800 kr samt 25% på resterande belopp. Täcker alltså inte så mycket egentligen.

Kanske vore 300 kr i ISK som du föreslog ett bättre alternativ? Är bara lite skrockfull och det vore ju tusan om vi fick söka upp veterinär så fort jag sagt upp försäkringen… Och säger jag upp kan jag inte ångra mig eftersom de flesta bolag inte försäkrar hundar äldre än 7 år (vår hund fyller 8 om 3 veckor).

Men ja, jag hör ju själv hur jag vacklar. Svårt.

Generellt tror jag att de flesta köper en försäkring men man har ingen aning om vad som egentligen ingår. Vad är otursförsäkring t ex?
Det står i villkoren.
Läs villkoren.

Jag betala 292 kr per månad för min hund, detta är med 0 kr fast självrisk och 15% rörlig, 60 000 SEK max per år för veterinärvård hos ManyPets. 2 månader efter vi köpte henne har hon haft urinvägsinfektion och jag har direkt fått ersättning för rund 1000 kr veterinärbesök och medicin utan problem. I dags läget har vi såklart betalt mer än vad vi har fått som ersättning, men 1 operation kan enkelt ändra det och jag tycker inte om dåliga överraskningar och jag vill aldrig hamnar i en situation var jag måste välja att avliva min hund pga brist i planboken.

Om man har hund eller katt då vet man att det kostar lite, och i förhållande till mat, godis, leksaker, utrustning, bränsle till hundpark eller hundstrand, skador i lägenheten eller andra grejer de tugga på och såklart tiden man ligger på sitt djur är så en försäkring en ganska liten kost tycker jag.

1 gillning

Dagens bästa utan tvekan. Att läsa om människor som uppenbarligen har råd att skaffa djur att 50 lax är avliva nivå får min mage att vända sig in och ut.

Det är 300 spänn. Lägg lite tid på konsumenternas och jämför villkor. Om det kostar 200 eller 300 kanske inte knäcker FIRE kalkylen.

Att inte försäkra ett djur eller barnen är bara sjukt dumsnålt. För när du står där och operationen kostar 50 tusen så kommer tanken om avlivning att finnas där.

1 gillning

Agrias försäkringar är klart dyrast, det är ett ab som skall dra in pengar åt moderbolaget Länsförsäkringar. Använd istället kundägda försäkringsbolag som ex Sveland, det blir betydligt billigare

Om man känner att man borde avliva om hunden kräver operation för 50k så kanske man eg. inte skulle skaffat hund? Jag menar, om den inte betyder mer än så?

Som avhandlats tidigare i tråden, många djurförsäkringar är dyra för vad man får ut och för nästan alla blir det ju kraftigt ekonomiskt minus. Men de kan ju ändå vara något att ha, om inte annat för den mentala bokföringsbiten att man så att säga redan betalat för den där operationen, kanske flera gånger om, så det finns inget att tveka på att göra den.

Länsförsäkringar är också kundägt.

1 gillning

Ja men inte agria, det är helägt av Lf

Ja då är det väl kundägt… om det ägs av ett kundägt företag?