Djurförsäkring eller inte?

Nej det är kundägt om det ägs av kunderna

Gör det inte det i förlängningen då?

Om du jämför svelands och agrias premier kommer du se att sveland är klart billigare,inte sällan ca 20-25%. Sveland håller nere premierna för sina kunder, agria drar in pengar till hela lf-kollektivet, de håller inte nere priserna specifikt på djurförsäkringarna. Om du har alla dina försäkringar inom lf har detta kanske ingen större betydelse, men om du vill hitta en billig djurförsäkring bör du välja Sveland.

(eller annat genuint kundägt bolag)

Kommer sent in i tråden, men vi har räknat på detta också. Vi har 4 hönor och 6 kaniner. Inga försäkringar då vi räknat ut att det är en förlust affär. En av kaninerna har dock gått på över 10k i operationer, men vi har ändå gått plus under årens lopp.

Var inlägget riktat till mig?
Priserna har jag aldrig ifrågasatt.
Kan varken bekräfta eller dementa ditt påstående.
Har inte mina katter försäkrade.

Det jag ifrågasatte var din slutsats att Agria inte är kundägt trots att de ägs av ett kundägt företag.

Agria är indirekt kundägt men det är stor skillnad på det och att vara direkt kundägt. Agria är ett aktiebolag som skall leverera så hög avkastning till sina ägare som möjligt. Det är stor skillnad på det och att vara en ekonomisk förening som skall gå plus minus noll. Det är förklaringen till att Agria har så mycket högre premier.

Nja, det är ju ändå ägarna som bestämmer om aktiebolaget ska leverera så hög avkastning som möjligt. Iaf teoretiskt skulle ju LF kunna bestämma att Agrias enda mål är att ge så hög avkastning som möjligt. Men trolígen i strid med sina egna ägares önskemål.

Den stora frågan är varför någon skulle välja Agria om det är som du påstår?

Det är ju inte alltid bästa produkten som dominerar en marknad. när det gäller djurförsäkring är Agria störst aktör med helt andra muskler än konkurrenterna. De kör tv-reklam på bästa sändningstid i tv4 med Anders Bagge i huvudrollen, med så kraftig marknadsföring klarar man sig bra även om man inte är bäst eller billigast

Agria ägs av Länsförsäkringar AB som ägs av de 23 lokala länsförsäkringsbolagen som i sin tur är 100 % kundägda.

Jo jag ifrågasätter inte det, men det är ett aktiebolag och inte ett ömsesidigt bolag som håller nere priserna åt sina kunder. Men vill ni betala överpriser genom att vara kunder hos agria så varsågod.

Du inser att vinsten som uppstår i Länsförsäkringar (inkl Agria) blir till återbäring i de lokala kundägda länsförsäkringsbolagen va? Denna återbäringen utbetalas sen till ägarna, dvs kunderna.

De har en imponerande tjänstebilsflotta för att vara ett kundägt bolag som bara pressar priser till sina kunder. Men det är väl kul att du är en nöjd Svelandkund. Själv har jag haft mina djur försäkrade i kundägda Folksam och kundägda Agria och fått återbäring från båda. Varit nöjd kund i båda.

Ja precis, men det är ju det som är orättvist, vinsten som uppstår i agria borde gå till agria-kunderna och inte hela lf-kollektivet.

Normer i dagens samhälle gör att många anser att husdjur ska ha samma rätt att leva och samma sjukvård som människor.

Den som inte försäkrar katten eller hunden utan väljer att avliva och köpa en ny vid allvarlig sjukdom, den kan räkna med hätskt hat som djurmördare både online och IRL.

Man gör bäst i att säga att man försäkrar, hur man än väljer att göra.

3 gillningar

Som kennelägare har vi inte råd att skippa försäkringen. Ett akut kejsarsnitt en lördagsnatt kan kosta över 30´000 kr i västsverige. Ca en tredjedel avgår i självrisk, men den sista, större kakan tar försäkringen. Dock hamnar vi i något som heter kennel-, eller flockförsäkring vilket gör att hela vår besättning försäkras för runt 4000kr per år, exklusive liv.
Vi har sedan jag hamnade i kenneln gått “plus” på försäkringar. Dock är vi nu i en situation där vi skulle ha råd att ta en smäll ekonomiskt utan försäkring. Dock vet jag att en del veterinärer inte påbörjar akuta operationer utan att hunden är backade av en försäkring. Det är ett ständigt dilemma, men än så länge håller vi oss till att vara försäkrade. Säkert hälften av våra uppfödarvänner skippar dock försäkring, men de har generellt sett fler kullar än vi och är inte lika blödiga med sina djur.

Finns ju ett skäl till att Buffet blivit rik på försäkringsbolag.

Jag har, trots att jag själv är klinisk veterinär och kan fixa en del själv, valt att försäkra min hund. Kostnaderna kan snabbt bli 100 000 kr om inläggning eller större operationer krävs. Jag har sänkt min årspremie genom att ha en hög självrisk, så jag betalar cirka 300 kr/månad.

Jag tycker att man bör fundera över hur mycket vård man önskar att utföra på sitt djur när man tecknar försäkring. Det blir ofta sämre vård på oförsäkrade djur då kostnader blir en löpande diskussion. Jag har valt en försäkring som ersätter upp till 120 000 kr. Om man har otur kan två eller flera skador/sjukdomar drabba djuret inom 1 år, och då kan det lätt bli att man når upp till maxbeloppet på försäkringen.

Man ska vara noggrann med att läsa villkoren, försäkra gärna innan 4 månaders ålder, byt inte försäkring på ett djur med tidigare sjukdomar. Tandvård som beror på plack/tandsten ersätts inte och kan bli ett femsiffrigt belopp, så det är bra att ha en extra buffert. Tandsjukdom på katt är ofta en tilläggsförsäkring, och tandsjukdom drabbar nästan hälften av alla katter.

Dock kostar tandbehandling på katt sällan mer än 10 - 15 000 kr per behandling, men dessa behöver ofta årlig uppföljning, och upprepande behandlingar kan bli nödvändigt. En del raser har sjukdomar som inte ersätts av försäkringen. Här är bara några tankar från en veterinärs perspektiv.

6 gillningar

Jag har två huskatter och de har varit försäkrade från den dag en jag fick dem. De är 6 år nu, syskon. För något år sedan fick jag åka till djursjukhuset på helgen för att en av dem inte fick behålla maten. Det visade sig att det hade fastnat ett grässtrå i halsen på henne. Veterinären sa att det kommer att kosta ungefär 15000:- att söva och ta ut gräset men jag tvekade aldrig. Det kunde lätt få kostat det dubbla, jag skulle aldrig avliva henne för en sådan sak, hon var ju inte sjuk. Det gör mig otroligt ledsen att det är så dyrt för jag tänker på alla som hellre skulle avlivat än att betala så mycket. Jag kan tillägga att jag blev otroligt glad när jag hämtade henne senare på kvällen och det “bara” kostade typ 8000:- :slight_smile: Jag fick tillbaka några tusenlappar från försäkringen senare också.

3 gillningar

Har inte katt men hund som har varit frisk som tur är hittills men djurvården är idag nästintill lika omfattande och avancerad som för människor och vet flera som haft vårdkostnader för sin hund på över 100000, skönt med försäkring då även om man skulle ha råd att notan själv. Kärleken till vår tjej är enorm och skulle helt ärligt betala många 100 000 för ytterligare år med henne om det krävdes och självklart kunde förenas med livskvalité.
Att behöva avliva pga av att inte ha råd att betala vård är tacksamt inget vi behöver oroa för men skulle det hypotetiskt ske skulle det nog ärra mig djupt.

1 gillning