Du behöver ta det index man har legat inverterad mot.
Säg en fond köpt Apple-aktier som stiger 30% och en annan fond köpt Intel som faller 10%. Då har inte fondförvaltaren som köpt Intel-aktier tagit 40% av fondens pengar och stoppat i egen ficka. Man har bara haft fel i sina framtidsprognoser.
Vilken tur att vi har flera experter här på forumet som kan uttala sig! Jag antar att ni har läst igenom hela hovrättens dom och satt er in ordentligt i målet?
Eller kan det vara så att ni drar era slutsatser på det ni främst läst i media och hakar på pöbeln och drevet?
Sveriges värsta rånare genom tiderna?
Likställas med en serie-våldtäktsman och en mördare?
”Tänk om Hagamannen eller Engla gärningsmannen suttit i TV4 morgonsoffa? Helt sjukt.”
”Du får såklart gilla gänget, men jag tycker de borde fått ett straff som speglar brottet.”
Och kan du själv beskriva vad brottet är? Vad exakt är det de är dömda för och varför tycker du att de ska få högre straff? (Utan att googla eller använda chatgpt).
Gilla gänget? Varför skulle det vara relevant? Det handlar om ett rättsfall, inte om man gillar någon eller ej.
Tips är att kika på forumets regler. I stället för att hacka ner på andras svar. För fram vad du tycker, blir ett bättre diskussionsklimat.
" Princip 3) “Använd jag-budskap” - skriv i jag-form för att hjälpa andra att ta till sig ditt budskap. Delta i diskussionerna och bjud in andra att delta. Tänk på att det i skrift är enkelt att göra en annan person ledsen."
Hovrätten satte dit Ernstberger i princip så hårt som lag och rättspraxis överhuvudtaget medger. Sex års fängelse är maxstraffet för grov trolöshet mot huvudman, och han fick sitta av hela straffet. Han och medbrottslingarna (som också fick 4-5 års fängelse allihop) fick också längsta möjliga näringsförbud (10 år), de blev ålagda att gemensamt betala rättegångskostnaderna på runt 20 miljoner, de fick företagsböter på 10 miljoner, och de ålades att betala hela skadeståndet som Pensionsmyndigheten yrkat på, dvs 170 miljoner plus ränta retroaktivt sedan 2012.
Håller med om att sådana här storskaliga brott mot det allmänna borde straffas ännu hårdare, men då måste det till ändrad lagstiftning.
In Australia, superannuation is a compulsory retirement savings system. Employers are legally required to contribute a percentage (currently 11.5% as of July 2025) of an employee’s earnings into a super fund.
First Guardian en av dom, verkar vara liknande upplägg som Allra (de som sköter fonden köper Lamborghinis etc.)
Hur svårt ska det vara att bara köra en Globalfond?
Vad gör han idag? Bor han med sin fru och hur? 1 med kokvrå när man har 300Mille i skulder som ska utmätas?
Blev frun av med allt också? Taskig situation för henne.
Om det är sant det han säger i alla intervjuer att han har hur många affärsförslag som helst ligger vi nog illa till att så många vill förknippas med honom.