Tänkte bara informera om att man säger att arvsskatten inte finns i Sverige och att den avvecklades 2004 men sen 1/1 2023 har man infört arvskatten igen
Om du vid enstaka tillfällen sålt saker som du har haft för personligt bruk, till exempel möbler, hemelektronik, prydnadsföremål och liknande ska du deklarera vinsten från försäljningen. Vinsten ska deklareras som inkomst av kapital vid punkt 7.5 (Vinst ej marknadsnoterade fondandelar m.m). Du har rätt att göra vissa avdrag
Om den totala vinsten är 50 000 kronor eller lägre per år behöver du inte deklarera den.
Frågade handläggaren på Skatteverket om det, jag som inte haft det för personligt bruk då vi är ett dödsbo som säljer och de menar på att personen som gått bort har haft sakerna för personligt bruk och därav ska det beskattas.
Så lösöre etc över 50000kr kommer att beskattas 30% och det är arvsskatt men den är dold. Så det enda det inte är någon arvsskatt på är rena pengar på kontot eller i madrassen
Inte så konstigt. Samma med värdepapper eller? Du skattar inte på värdepapper du ärver, men på kapitalvinsten som realiseras när aktier / fonder säljs.
Säljer du bokhyllan med vinst får du skatta. En ikea bokhylla lär knappast ha varit med vinst, om det inte är första exemplaret av Billy i helt nyskick så kanske det blir vinst.
Jag har också tänkt på detta. Just med dödsbo är sannolikt det enda tillfälle när man som privatperson behöver tänka på den här skatten. Jag utgår nu från att det handlar om antikviteter och ett hushåll där de flesta prylar är värda några tusen kronor styck.
Någon får gärna förtydliga för mig. I det här fallet så står det att vinsten från försäljningen ska deklareras. Menar man då vinst som mellanskillnaden mellan inköpspris och försäljningspris? Jag misstänker att det inte är så, det vore ju för logiskt.
Det finns en schablon man kan ta till men det är bara 25% av försäljningsvärdet man får dra av
Säg att du säljer ett helt bohag för 1 000 000 då får du dra av 50 000 då blir det 950 000 sen får du dra av schablonen på 25% 237 500 då blir det kvar 712 500 som du ska betala 30% skatt på som blir 213 750 till staten, om jag inte har räknat fel
Det är väldigt konstigt skulle jag säga när arvskatten var borttagen så betalde man ingenting för sitt arv på lösöre och nu har man återinfört den igen. Mellan 2004-2023 1/1 så betaldes ingen skatt på lösöret som såldes
Jag skrev om det här ämnet i en annan tråd. Jag säljer begagnade saker i systematisk form på nätet sedan 20 år tillbaka. Att jag den vägen skulle komma upp i de belopp som krävs för att behöva betala skatt är inte realistiskt.
Om/när mina föräldrar går bort och det hypotetiskt blir aktuellt att sälja av en massa äldre föremål av olika slag förändras bilden rätt radikalt. Då är varje pryl värd minst lika mycket som de dyraste föremålen jag hittills har sålt. Då blir beloppet 50 tkr i ”vinst” inte svårt att nå.
Då det inte är per sak (vinst 50 000) man säljer utan för ett helt år så är det väldigt troligt att man kommer upp i mer än 50 000 i vinst
Säg att man gillar att fixa och sälja bilar privat man behöver inte många bilar men kan tänka mig att man kan få en vinst en bra bit över 50 000 på endast en bilförsäljning
Men det är inte bilens värde du skattar för. Köpte den du ärvde av för 10.000 och sedan framgår det att ABBA ägde bilen och körde den under deras första Sverigeturné och du lyckas sälja bilen för en miljon, då räknas det vinstskatt på 990.000 precis som den du ärvde av hade gjort. Arv nollar inte skatten som hade betalts.
Gällande bil exemplet var det inte ett arv utan att denna regel också tillämpas på alla som säljer saker och har en vinst över 50 000 per år och att det är väldigt lätta att nå upp till det
Det har inget att göra med arvsskatten man påstår inte finns i Sverige då den har återinförts igen 2023 1/1
Jag kände en deklarations granskare för länge sedan. Hos sa att hon kollade antal ägda och sålda fordon för vissa individer. (Eller alla ,vet ej). Om man sålt 6 bilar eller fler under året krävde hon in dokumentation på vinst och förlust. Ingen aning om det var hennes egen gräns. Inget som hindrar att man gör 50.000 vinst på en enda bil.
Ja det är korrekt om du har ett kvitto på det annars är det schablonen på 25% som gäller men om det bara är 10 000 om det är det enda du säjer under ett år så är det under 50 000 så ingen skatt behöver betalas
Vet inte om du missförstår mig bilen är lösöre och om vi inte har en arvsskatt så om ABBA har kört den och jag sålde den för 1 000 000 då ska jag inte betala skatt men från 2023 1/1 så har man enligt mig återinfört arvskatten om man säljer saker och får en vinst över 50 000
Att ha mer än 50 000 i vinst i ett bohag på lösöret är väldigt vanligt skulle jag tror det behöver inte vara några miljonärer etc kolla på på din hemförsäkring vad du har för värdering av ditt egna lösöre så får du se. Så klar kan man inte sälja det för värderingen som man har där men räkna med att du får kanske 10-20% av värdet om du skulle sälja det om du inte har väldigt finna saker då ökar procentsatsen