Dold arvsskatt i Sverige

Det där är väl inte mer arvsskatt än reavinstskatten på ärvda fastigheter och värdepapper som säljs :person_shrugging:

Nä det är korrekt men när arvskatten var borttagen så var det ingen skatt på lösöret som är ditt arv och nu har man återinfört den

inlägget för likt det jag tog bort var tvungen att skriva detta

Fast vänta nu, det är ju vinsten som ska deklareras. Ingen vinst = ingen deklaration. Det är väl realistiskt sett väldigt få saker i ett bohag som över 20 års tid ökat i värde. Dvs den där 1.000.000 du får in på försäljningen kostade förmodligen det dubbla (och bra mycket mer) i inköpsvärde om man tar hänsyn till dagens pengavärde. Och även om man skulle göra någon enstaka vinst måste ju förlusterna vara större. Jag har iaf aldrig gjort någon vinst på mina IKEA möbler…eller tänker jag fel?

1 gillning

Säljer du saker lösöre för mer än 50 000 och du inte kvar kvitton på vad sakerna kostade så får du göra en schablon avdrag på 25% av försäljningsvärdet

Säg att lösöret du säljer har sålts för 100 000 du har inga kvitton så har du gjort en vinst på 100 000 och då får du använda schablonen på 25% allt efter det får du skatta 30% på

Enda jag ser är fel att du hänvisar till pengavärde och inte belopp. Dock få saker som slår inflationen.

1 gillning

Jag förstår inte vad du menar

Glömde att nämna att detta kommer vara första året man behöver göra det eftersom deklarationen man lämnar in är för 2023 så det lär bli många som blir varse om det då. Jag tror att skatteverket kommer att sätta in en arbetsgrupp som ska kolla extra på folks deklarationen just gällande detta.

Jag tror du missförstår vad som är nytt. Beskattningen har inte ändrats utan det är bara att vissa aktörer numera måste lämna uppgifter om sådan försäljning till Skatteverket.

Står till och med på sidan du länkade till:

“De nya reglerna om uppgifter från digitala plattformar innebär ingen förändring av hur inkomsterna ska beskattas eller hur skatten ska betalas in.”

med andra ord ingen “dold arvsskatt” som införts…

3 gillningar

Jag ser fortfarande inte vad som ändrats? Du skulle redan innan betala skatt om du tjänat på försäljning. Vad som tillkommit är att plattformar mm måste rapportera till skatteverket dina försäljningar.

2 gillningar

Ursäkta, men detta är ingen dold arvsskatt. Beskattningen av vinster på över 50 000 kronor årligen är ingen nyhet utan har funnits i många år.

Tidigare var det upp till folk att själva deklarera skatt vid försäljning av lös egendom, från 2023 finns ett lagkrav på att nätplattformarna ska göra detta.

De nya EU-reglerna som länkas till handlar om att nätplattformar sedan 2023 ska redovisa antalet transaktioner och det totala beloppet per privatperson.

2 gillningar

Så du menar att ett dödsbo lösöre som är ett arv har man mellan 2004-2023 1/1 behövt skatta för ?

Beskattning av vinster från sig själv har aldrig varit något frågetecken om utan det är arv som är ändringen inget annat.

Utan att söka särskilt djupt så verkar det funnits sedan kring 2007:

“En avlidens personliga tillgångar ska behandlas som personliga tillgångar också hos hans dödsbo. Lag (2007:1419)”

Kolla 52 kap. Inkomstskattelagen och ändringarna som skett i kapitlet.

Vad är det då för arvsskatt man inte har i Sverige

Skatt på totalvärdet.

Jag menar att man har alltid fått betala skatt på vinst vid försäljning av lös egendom för över 50 000 kronor – oavsett hur man kommit i besittning av denna lös egendom.

Arvsskatt är inget man som arvinge betalar, arvsskatt är något dödsboet betalar, d.v.s. den bortgångna. Den arvsskatten finns inte längre i Sverige.

Min tanke med detta var som information och något som jag inte viste och om detta hade gjorts mellan 2004-2022 så skulle det inte bli något skatt på lösöret enligt juristerna. Men dom kanske har fel och ni har rätt men nu finns informationen för dom som trodde att arvskatten in fanns.

Det är först när lösöret säljs och när försäljningen ger en vinst på över 50 000 kronor per år som skatt ska betalas.

2 gillningar

Saker som inte använts för personligt bruk ska man väl skatta vinsten från första kronan, förresten.

Hittar det inte uttryckligen :thinking:

Här är gränsen med 50000 kr för personligt bruk nämnd igen, under Försäljning av varor och saker:

Det spelar ingen roll om föremålen har använts eller inte, gränsen för när skatt ska betalas är en vinst på 50 000 kr per år.

Det finns dock en skillnad mellan “försäljning vid enstaka tillfällen” och “regelbunden försäljning” den sistnämnda kategoriseras som en hobbyverksamhet och reglerna är annorlunda när det gäller att deklarera.

Och så finns det andra tillgångar som betraktas som kapitalplaceringstillgångar:

Vad räknas som en annan tillgång? > andelar i dödsbon