Dold arvsskatt i Sverige

Det måste vara väldigt ovanligt att man gör vinst på saker som man säljer. Det handlar om använda saker som man köpt för ett högre pris.

Om man nu gör en vinst, i enstaka fall, så har jag extremt svårt att Skatteverket kommer sätta in deras experter på det.

Skatteverket gör kontroller utifrån sannolikheter och värde. Ni kan själva fundera på vad det innebär.

Alltså; att arvet skiftas och du ärver en massa prylar (tavlor, möbler) som kanske är mkt värdefulla (antikviteter) utlöser ingen skatt. Om du bara tar grejerna, och sen säjer av dem pö om pö med <50000 i vinst per år, så är allt hunky dory el hur?

Ingen “dold” arvsskatt finns.

Problem kan uppstå om du ärver en samling av nåt slag som är mkt värdefull. För att den är komplett, i någon mening. Du måste sälja hela samlingen i ett svep för att den ska behålla värdet.
Då måste du betala "vinst"skatt på’t. Så har det varit länge, som många påpekat här. Inget nytt och ingen arvsskatt.

Jo, men bilar är ingen enkel säljaktivitet utan något som kräver riktig kompetens och betydande resurser, i fler än ett avseende. Jag menar nu om det är ”köpandet och säljandet” som är hobbyn och inte någon unik bil som du mest putsar på. Det är heller inget nytt att sådana hobbies ska beskattas.

Det som har uppmärksammats är att försäljning av ”vardagsföremål som du ägt/använt själv” och sedan säljer begagnade ska börja beskattas. Att detta i praktiken ska leda till beskattning påstår jag är mycket osannolikt, bortsett från just scenariot dödsbo.

Det nya är inte beskattningen i sig eller gränsvärdet 50.000 kr utan att ett antal säljplattformar (Blocket, Tradera med flera) börjat rapportera till Skatteverket. Beroende på vad du säljer för något kan det leda till frågor vid deklarationen. Detta förutsätter i sin tur att du valt att använda de betalningslösningar som finns på respektive plattform. Att du har en pryl för 10.000 kr utannonserad och tar bort den innebär ju inte med automatik att du fått en intäkt.

Så om jag skulle sälja hela mitt bohag (IKEA-möbler jag köpt nya) och jag kastat mina kvitton efter att garantierna löpt ut, räknar man då med att jag gjort vinst?

Jag har ju garanterat förlorat stora pengar, det kan ju alla räkna ut med röven.

Sannolikt inte. Det vore svårt att över huvud taget komma upp i ”rätt belopp” den här vägen. Sedan har ju även IKEA enstaka möbler som fått klassikerstatus och börjat säljas dyrt begagnade.

Det skulle alltså i teorin kunna bli en diskussion med Skatteverket där du behöver motivera att möblerna sålts med förlust. Är möblerna gamla kan det vara svårt. Det är ju de nominella inköpspriserna som Skatteverket tittar på.

Däremot om du ärvt antika möbler som du säljer begagnade så vore risken att åka på skatt stor.

Man lär väl inte komma upp i tillräckligt höga belopp genom att kränga gamla möbler, men dagen jag måste skatta på “visten” av en uppenbar förlust är dagen jag sadlar om och blir yrkeskriminell.

2 gillningar

Ja, jag kan hålla med. Klåfingriga skatteverket har medvetet satt upp ett ypperligt komplicerat system för att skinna medborgare.

Och att skatta för förlust är lätt. Säg att du köpt aktier på nån topp 20 år sedan. Du byter bank ett par gånger och huset brinner ner. Shit happens. Sedan säljer du aktierna som du vet är med förlust, men kan inte visa när/var/hur du köpt dom. Då blir det schabloner för hela slanten och skatt på det. Trots att du gjort för förlust. Detta för att inköpspris inte följer med när du byter bank.

Jag tolkar inte reglerna som du gör. Ovan gäller förutsatt att du gör en vinst!

Det första antagandet (som jag tror du missar) är att fundera på om du gör en vinst eller ej. Gör du ingen vist behöver du inte deklarera inkomsterna (och du behöver inga kvitton eller schabloner). Säljer du av ett gammalt bohag gör du garanterat ingen vist = Inget att deklarera. Var dina anhöriga antikhandlare och samlade på Carl Larsson tavlor som gått upp 1000% i värde så hamnar du i en annan situation, men så är förmodligen inte fallet.

Reglera uppkom för att hindra att man kan försörja sig på systematisk “trading”, uthyrning etc utan att skatta för det…inte för att människor ska behöva skatta på enstaka försäljning av skinnsoffa

Jag hade sålt av bohaget, antagit att det inte rör sig om någon vinst och inte tagit upp något i deklarationen. Däremot min bil som jag systematiskt hyr ut gör jag vinst på och tar upp i deklarationen och skattar på vinsten (minsus schablonavdrag)

Då borde man få göra förlustavdrag?

Bil köptes för 450 000 säljs för 50 000 kr lika med förlust på 400 000 som kan kvittas mot eventuella vinster av lösöresförsäljning?

Riktigt så här enkelt är det inte i praktiken. Skatteverket får numera in siffror på vad du säljer för. Det är en totalsiffra per försäljningskanal. Om du kommer upp i en viss typ av belopp (per år) så kommer deras utgångspunkt vara att det ska beskattas. Om du tycker annorlunda behöver du presentera underlag som styrker din bild.

Det man i praktiken kan göra är att sprida försäljningen på flera år, personer och kanaler.

Att detta främst skulle vara ett problem för mycket rika samlare av dyrbara antikviteter är inte sant. Om du kommer från en familj i övre medelklassen, och välståndet har börjat skapas före din egen generation så är det sannolikt så att möbler och saker är äldre och ganska lätt kan säljas för femsiffriga belopp (per styck). Detta gäller så klart inte allt men den räcker med några få sådana objekt för att slå i taket. Detta gäller förstås i extra hög grad om man är ensam arvinge.

Då hade jag förklarat det med att försäljningen från bohaget i sin helhet inte är en vinstaffär.

Kanske beror det på att min släkt inte är överklass men för mig har detta varit en ickefråga. Det mesta hamnar tyvärr i en container och några vinstaffärer har det inte blivit.

Det lär du inte få godkänt. Sannolikt skulle det behövas detaljerade listor över sålda föremål och en detaljerad beräkning kopplad till dem.

I praktiken lär sådana här fall handla mycket om gamla föremål. Att du får dra av 25% lär då vara mer än inköpspriserna. Detta beror då ofta bara på inflationen - inte på att varorna i reell mening har haft någon hög värdeutveckling.

Det man ärver (i den här diskussionen- lösöret) är det ingen skatt på. Du ärver lösöret, inte värdet av lösöret. Behåll lösöret så behöver du inte skatta för det. Efter arvskiftet är det dina prylar. Säljer du dina prylar kan det bli skatt på försäljningen. Säljer dödsboet ”sina” prylar kan det också bli skatt på det. Skulle du ärva ett ISK (om men nu kan det) så skulle schablonskatten fortfarande betalas, på samma sätt som innan.
Jag tycker det är lite långsökt att gräva fram ”dold arvsskatt” ur detta system.

1 gillning

Låt dödsboet sälja sakerna.
Låt boet skatta. Ta pengarna som blir över så slipper du tänka på din egen skatt.och hur det deklareras.
Eller sälj inte det du ärver… och du slipper trätan om att vissa fått dyrare sakerna än andra.
Jag kan nog kolla hur det blir på deklarationen när den kommer. Vi har sålt fastigheter med vinst och förlust. Och sålt fordon lösöre för styvt 1.6-1.8 både på auktioner och blocket.
Allt är sålt från dödsboet

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden. Men du har fattat fel, detta är ingen arvskatt!

Ärver du en villa och säljer med vinst får du betala reavinstskatt, precis som alla andra. Behåller du villan händer ingenting. Det är inte kopplat till arvet. Samma gäller vid aktier.

Ärver du en dyrbar klocka som du behåller så utgår heller ingen skatt. Reavinstskatt utgår inte vid arv utan vid försäljning.

3 gillningar

Många har påpekat att det inte är någon egentlig arvsskatt.

Diskussionen sätter fingret på att man inte rakt av kan utgå från att det man ärver motsvarar “värdet” av tillgångarna, utan att man också måste räkna in hur skatterna betalas för olika tillgångar.

Exempel:
Om man ärver ett hus med marknadsvärdet 10 miljoner och en fonddepå där summan står på 10 miljoner. Detta betyder inte att man ärvt 20 miljoner utan betydligt mindre, eftersom skatten kommer vid försäljning. Har man däremot ärvt ett ISK på 10 miljoner och ett sparkonto på 10 miljoner så har man ärvt 20 miljoner eftersom skatten på dessa betalas löpande.

1 gillning

Som konstaterat finns det ingen arvsskatt i Sverige. Kapitalskatt är något annat. Och så har det varit länge.

Lite info till de intresserade: Lösöre regleras i 52 kap. inkomstskattelagen. Man får inte göra avdrag för kapitalförlust er av personlig egendom. Det är paragraf 2 och 5 som är huvudsakligt intresse där paragraf 2 reglerar vinstskatt och paragraf 5 avdrag för kapitalförlust (båda i kapitel 52 såklart). (Ping @GetOut )

Omkostnadsbeloppet är antingen det verkliga värdet eller ett schablonvärde. Liknande regler finns angående värdepapper när man inte kan styrka anskaffningsvärde eller har gjort stora vinster. På samma sätt som vid värdepapper går brytgränsen för när det är lönsamt att använda schablonen vid 400 % vinst.

Försäljningspris: 1M
Omkostnadsbelopp/inköpspris: 250 000
Vinst 750 000
Skattefri försäljning: 50 000
Beskattningsbar vinst 700 000
Skatt: 210 000 kr

Skattat arv du inte alls förtjänar utan som du ödmjukt och på knä ska tacka för att någon lämnade efter till dig. 810 000 kr. Var glad för att du har 810 000 kr du inte hade igår istället. Får be om ursäkt här men dödsbodelägare som gråter över kapitalskatt är en riktig trigger för mig.

Omkostnadsschablonen är till din fördel. Den möjliggör ett visst avdrag där det är.lycket svårt att styrka ett anskaffningsvärde. Har man lösöre för ca 1 miljon har man dessutom som regel antingen gjort betydligt mer än 400 % i vint eller så kan man få fram anskaffningsvärdet. Ett normalt hushåll med ett hus värde 5-7, miljoner har sällan ett lösöre värt mer än 50 000 kr bortsett från eventuell konst.

1 gillning

Det följer ju av att varken huset eller fonderna hade ett nettovärde på 20 miljoner ens när den förra ägaren ägde dem. Du ärver ju nettovärdet av tillgångarna.

Tänk er själva ett system där alla skatter försvinner vid dödsfall…

2 gillningar

Fast inkomstskattelagen tar inte hänsyn till inflationen. Om du ärver en potta som din farfar köpte för 5 kr, och säljer den för 50 kr så har du gjort en vinst på 45 kr.

Så är bohaget äldre är det faktiskt möjligt att sälja av med en vinst även om det är en realvärdeminskning. Sen kanske inte din farfar sparat kvittot på pottan och då blir det svårt för dig att veta hur stor vinsten faktiskt är.

2 gillningar

Jag kan försäkra dig om att säljer du en potta för 50 spänn, så struntar Skatteverket totalt i detta… .

2 gillningar