Att beslut inom EU påverkar Sverige är det ingen tvekan om, men det är inte ett svar på frågan om vad det har med den här tråden att göra och vad EU har att göra med hur Sverige har beslutat om angående kontinuitetsprincipen. Att denna skall finnas vid arv är inget EU har bestämt.
Att man betalar skatt om man säljer sin bostsd med vinst är väl en självklarhet för de allra flesta. Men om du känner det som en dold skatt, så är det ok för mig.
Försäljningsvinst. Frågan i tråden är när skatt behöver betalas för lösöret.
Försäljningsvärdet får relevans om kvitton m.m. saknas.
Och skulle du sälja ett helt bohag får du räkna med att värdet minskar kraftigt för att du ska orka administrera försäljningen vilket får anses vara det verkliga försäljningsvärdet.
Ok, ja då låter det rimligare.
Det finns mycket i vårt skattesystem som inte är okay, exempelvis moms på skatt.
Ja, att läsa elräkningen är ingen munter historia!![]()
![]()
![]()
Vilka EU länder tillämpar INTE kontonuitetsprincipen vid arv och gåva?
Finland t.ex.
Där tas istället gåvo- och arvskatt ut.
Detta var den tidigare arvskatten i Sverige. Så denna skatt är borta och ersatt men denna skatt vi pratar om nu. Så ser jag på det i alla fall
Arvsskatt i Sverige fram till 2004[redigera | redigera wikitext]
I det system för arvsskatt som gällde i Sverige fram till 2004 delades arvingarna in i tre skatteklasser med olika beskattning:[13]
- Klass I utgjordes av den avlidnes make, registrerad partner eller sambo, barn, avkomlingar till barn (barnbarn och så vidare), styvbarn och i vissa fall fosterbarn, make eller sambo till barn, samt efterlevande make eller sambo till avlidet barn.
- Klass II utgjordes av den avlidnes föräldrar, syskon, syskonbarn och annan person som inte tillhör klass I och III.
- Klass III utgjordes bland annat av kommuner och svenska stiftelser eller föreningar.
Ett grundavdrag tillämpades, med följande belopp för år 2004.[13] Klass I: 70 000 kr, och för barn ytterligare 10 000 kronor per år (eller del av år) som återstår till 18 års ålder. Klass II och klass III: 21 000 kr.
Den del av arvet som återstod efter grundavdraget betecknades den skattepliktiga lotten, och på denna betalades 10–30 % skatt.[13] För klass I gällde 10 % upp till 300 000 kronor och 30 % på delen över 600 000 kronor. För klass II gällde 10 % upp till 70 000 kronor och 30 % på delen över 140 000 kronor. För klass III gällde 10 % upp till 90 000 kronor och 30 % på delen över 170 000 kronor.
Problemet med dödsbon som har många dyra/värdefulla grejer som dödabodelägarna vill sälja av (på Blocket/Tradera) är: vad är anskaffningsvärdena? Om Blocket rapporterar in >50000 kommer Skatteverket vilja ha bevis på vad din reavinst är. Har du då inte kvitton på inköpen av bilen, båten, jaktgevären, fallskärmen, varmluftsballongen, jetskin:a, slalomskidorna, extra alufälgarna och dykutrustningen så blir det 25% schablonen… Och det kommer utlösa en icke obetydlig reavinstskatt.
Visst: den som inte spar inköpsbevis/kvitton, får väl skylla sig själv då.
Att se det så är ju fel. Det är få, nån enstaka, person i denna tråd som håller med dig.
För reavinstskatt på privat försäljning har ALLTID funnits.
Att det tidigare inte fanns Blocket o andra plattformar, innebär inte att denna skatt inte fanns t.ex. på 1980-talet. Du kunde strunta i att deklarera den, visst, men det är ju skattefusk då. Eller hur?
Så: om din definition på ny/dold skatt är att staten / EU eliminerat ett sätt att skattefuska så fine… men det är en rätt perverterad definition anser jag. Så jag håller inte med dig.
Jag tror att du missförstår en hel del av vad jag menar med denna tråd och det är att gemene man inte har en aning om detta och har trott att man inte ska betal någon skatt för sålda saker. Men eftersom alla kommer nu att skicka in information om allt du säljer så kommer vad jag tror i alla fall många börja betal denna skatt. Och just när man pratar om dödsbon så är det en stor del av dom som kommer att få betala denna skatt, det är vad jag tror
Skulle också vilja lägga till att gemene man inte bryr sig om regler som inte följs upp eller på annat sätt rapporteras. Jag är övertygad om att vi alla bryter mot ett flertal såna regler som inte har någon uppföljning eller rapportering flera gånger om året
Om vi gör en recap. Det började så här:
Nyckelordet här är “kvitto” = bevis på anskaffningsvärde.
Och sen exemplifierade du med värdefulla jaktvapen och andra exempel kom från andra runt bilar (som självfallet ofta är värda mer än 50000).
Det finns alltså inga inköpskvitton alls på dessa värdefulla saker i detta fallet. Synd. Jag skulle sälja dem till nån privatperson direkt utan att använda någon “plattform”.
.
2005-01-01 togs arvsskatten bort helt och hållet och sen 2007 har det varit såhär med avlidens personliga tillgångar. Det tycks ha funnits ett litet “fönster” på ~2.5 år när denna sorts reavinstskatt på dödsbos lösöre ej fanns, hur många människor har varit medvetna om detta? Knappast allmänt känt.
Men tack för påminnelsen om att det finns reavinstskatt på försäljning av personliga saker, oavsett hur de kommit i min ägo (köp, gåva, arv)
Såhär kan man göra när man säljer lösöre, eller så använder man inte nån digital försäljningskanal alls:
Den huvudsakliga lärdomen av denna tråden är, enligt min mening: SPAR ALLA KVITTON för evärdelig tid på allt du köper som är kostade >5000 SEK. Förvara dem på ett så säkert ställe du kan.
Den enkla åtgärden kan göra saker så mycket lättare för dina efterlevande ifall olyckan skulle vara framme.
Det finns en relevant kommentar i tråden (ovan) om just det här med latent skatteskuld:
Jag frågade: “Vilka EU länder tillämpar INTE kontinuitetsprincipen vid arv och gåva?”
Ah, jag fattar. För att tydliggöra då för alla i denna tråd: det är alltså såhär i Finland nu att
Det utgår arvsskatt på dödsboets totala värde som boutredningen kommit fram till, på x% (kan vara olika arvsklasser precis som det var i Sverige före 2004-5).
När sen arvet är skiftat och lösöre tillhör en arvinge, så har den arvingen inte trätt i den avlidne personens ställe beträffande anskaffningsvärdet. Utan reavinsten vid en senare försäljning beräknas på ett anskaffningsvärde som är värdet den prylen hade i dödsboet innan skiftet.
Är det korrekt uppfattat?
Om inte, hur fås anskaffningsvärdet fram?
(För reavinstskatt på privat försäljning finns väl i Finland??)
Ja, det är korrekt.
Vad exakt är din definition av “alla” här? Om jag vore jägare, och du mailade/ringde mig och erbjöd mig a köpa schyssta gevär så lovar jag dig att vid affär skulle jag inte rapportera in dig till Skatteverket! ![]()
Givetvis en fullt laglig affär, jag har vapenlicens och korrekt förvaring etc m.m. som du skulle kolla upp så gott du kan.
(Jag är inte en digital plattform för sälj- o köp…)
EDIT: referens DAC 7
Hur i all världen tänker du nu ? Reavinstskatt fanns även före 2004.
I gamla tider var den dessutom värre. Reavinsten på villor och bostadsrätter var 30 procent. Nu är den 22 procent.