Jo, jag förstod det senare. Så FIRE fram till pensionen, om man så vill. ![]()
![]()
Men man har ju inte kontroll över hur investeringarna avkastar. FI blir helt omöjligt med den definitionen.
Håller med men tycker inte att pension räknas som bidrag.
Sant, men som kalkyl var inne på: Man har inte full kontroll heller. Man sitter liksom i knät på farbror ststen ändå.
I någon sorts svart svan-ögonblick kan banker förstås krascha och bostadsmarknaden helt haverera. Så visst är man beroende. Ska man dra oberoendet helt till sin spets ska man väl vara självförsörjande med en bra medicinlåda boendes off grid.
Men jag tänker att gränsen går vid resurser man kan förvalta som man vill och plocka ut/sälja som man vill. Det kan man inte med pension.
Jag kan förstå om man inte vill räkna med pensionen, även om jag tycker att man kan göra det.
Det jag opponerade mig mot var att FIRE bara handlar om avkastning och det tycker jag inte att det gör.
Kan ju handla om andra saker än spend också. Tänk t ex olycka/fysisk skada. Du kanske byggt upp tillvaron/ekonomin på att förflytta dig med cykel och göra saker själv fysiskt. ELLER du byggt upp det på att bo billigt avsides och ha en billig bil som du reparerar själv.
En olycka/sjukdom som gör att du inte längre fysiskt kan/orkar göra saker eller du får inte köra bil längre osv.
Vips omkullkastas kanske en ”annan del än spend” en tänkt grundförutsättning som var default i ditt Fireupplägg.
Om det krisade sig handlar om att skaffa sig tid.
- Sälja boendet
- Försöka ta ut pensionen
- Skaffa mig ett jobb
Annars tycker jag FIRE ideologin inte håller, om det kräver att leva under en extrem snålhet.
Du blir sårbar ekonomiskt och mentalt samt att du tappar förmågan att arbeta.
Dagens arbetsmarknad kännetecknas delvis av en strukturell arbetslöshet, har du inte varit verksam senaste 5 åren har du tappat moment med arbetsförmåga.
Dessutom ingen SGI eller pensionssparande genom inkomst, nej tack!
Finns ju alltid jobb om man vill ta dom. Äldrevården tex. Antar att många hellre skulle dö än att jobba med nåt sånt. ![]()
Lagerarbetare, restaurang, lokalvårdare, köra taxi mm.
Det är klara fördelar att arbeta ur alla synvinklar.
Misstänker att det är nästan omöjligt att få jobb i de där branscherna efter 60.
Lokalvårdare kanske går men ganska få över 60 orkar nog börja som lokalvårdare, jag menar alltså att kroppen inte orkar.
Att få jobb inom äldrevården är kanske enkelt men ställer väldigt höga krav på den anställda. Att jobba inom äldrevården är inget enkelt jobb som vem som helst klarar av.
Hemtjänsten söker väl alltid efter personal.
Saknar man gymnasieutbildning kan det vara mkt svårt om inte omöjligt, precis som vissa yrkesgrupper som fotografer, grafiska formgivare, illustratörer.
Den strukturella arbetslösheten är nog värst inom den gruppen > 60 år skulle jag tro?
Nu börjsr det bli mycket om, men och kanske i tråden.
Rätt räknat innehåller siffrorna i den stora majoriteten av utfallen mycket luft. I extremkris och ytterlighetsfallen finns det t ex timjobb, saker att sälja eller tidigare uttag av pension.
Absolut inget att räkna med efter 60. Det är nästan omöjligt att få alla typer av jobb om man har fyllt 60.
För mig som lärare kanske det skulle kunna vara lättare men kanske måste de ge mig en hög lön och då skulle de eventuellt hellre avstå! Jag skulle inte kräva en hög lön själv men det kan finnas avtal som gör att jag inte kan bestämma det själv.
Som sagt, extremkris och ytterlighetsfall. Jag tror nog det finns friskolor som gärna tar in en utbildad lärare på vikarietimmar och därmed ger vikarielön, helt oavsett hur överutbildad hen eventuellt är.
Jag tänker att man ska brygga en kortare tid, tills det värsta lagt sig, att man kanske drar in 30-50% av vad man en gång tjänade och ändå klarar sig fint, eftersom man ändå hade hög sparkvot innan FIRE.
Men ja, ska man tillbaka på heltid inom det yrke man en gång hade, då kan man nog kamma sig.
Det kan vara så att de avtal som finns bestämmer att de måste ge mig en viss lön oavsett vad jag säger men jag vet det inte säkert.
Utbildade lärare har ofta ett övertag mot “chefen” på en friskola, kunskapsmässigt och statusmässigt, och det skulle kunna göra det svårare att få ett jobb. Utifrån vad jag har hört försöker åtminstone vinstdrivande friskolor hellre hanka sig fram med den personal de har än att anställa timvikarier.
vi har väl sociala skyddsnät som skyddar för de lite mer allvarliga olyckorna/sjukdomsfallen.
Hänger din Fire på att du ska cykla överallt och inte åka bil så känns det som det hänger på en mycket skör tråd.
Skulle inte ta det alldeles för givet. Känner en i detta nu som har problem med Försäkringskassan trots hjärntumör(!) med efterföljande besvär. Men i den bästa av världar bör hjälp finnas, ja ![]()