Du som är konsult - jobbar du verkligen 8 timmar dagen vid full beläggning?

Det är svårt, problemet är väl att det inte går att ta dubbla timpengen och vara snabb, nej då är det bättre att anställa en nolla till låg timpeng men högre totalkostnad.

Såg ett extremt exempel på Youtube. En bilmekaniker som lärt sig byta kupéfläkt utan att riva instrumentpanelen.

Säg att det tog 2 timmar istället för 8. Kunderna gick i taket när timmarna var så dyra trots att kostnaden för jobbet var 75% av det riktpris 99% av alla bilverkstäder tar för jobbet.

1 gillning

Jag har nyligen startat egen IT-konsultfirma efter att ha jobbat på ett par olika produktföretag större delen av min karriär (10-år ish).

På tidigare arbetsplatser har jag haft förtroendearbetstid. Det brukar innebära ingen övertidsersättning eller betald restid och en vecka extra semester, men inte heller någon som detaljgranskar tidrapporter. Jag har jobbat ganska plikttroget ändå, nog har det hänt att jag avrundar uppåt i tidrapporteringen när man tränat på lunchen och ska hämta barnen på förskolan.

Som konsult är jag betydligt mer noggrann med tiden. Det är min tid jag säljer och min tid som kunden betalar för. Jag fakturerar naturligtvis för all mötestid, men om en lunch drar ut på tiden så stannar jag längre eller fakturerar mindre den dagen.

Jag känner också att jag har ett ansvar att vara produktiv under den här tiden, så jag försöker se till att vara utvilad och vid gott mod innan påbörjad arbetsdag. Jag kanske bara är inne i någon smekmånad, men så tänker jag.

Som första uppdrag sålde jag 100 % av min tid i två år, så jag behöver inte direkt räkna på någon beläggningsgrad.

Ja. Egentligen gör han jobbet på två timmar ska man fakturera två timmar.
Samma för konsulter.

Löpande va fastprisavtal handlar egentligen om riskfördelning. I löpande tar konsulter få ekonomiska risker men måste acceptera att få mindre betalt och bolaget måste acceptera att betala mer.
I fastprisavtal kommer förtaget att betalda mer än vad det kostar i de flesta fall men tar inga risker

Rent generellt är det viktiga att kunden blir nöjd, allt annat är oväsentligt. Ibland innebär det man ska prestera 110% och totalkrossa allting, och ibland innebär det man ska prestera i linje med de andra man jobbar med och mest vara trevlig och lätt att jobba med. Det gäller att identifiera vad kunden vill ha.

“Överpresterar” man (dvs levererar rejält mycket mer än de man jobbar med) blir det lätt en ganska jobbig stämning på kontoret, då kan det vara bättre för alla om man växlar ner och släpper gaspedalen.

1 gillning

Jag tycker man ska ställa sig frågan: om jag berättade för kunden att jag jobbat i två timmar men ändå tagit betalt för åtta – skulle de vara OK med detta? Min gissning är att de flesta skulle vara mindre nöjd med sin konsult i sådana fall.

För egen del gillar jag att använda en time-tracking-app med timer som går under arbetsdagen. Då blir det lätt att i slutet av dagen/veckan sammanställa antal timmar man lagt på olika projekt, försäljning, admin eller varför inte pingis.

1 gillning

Fast frågan är mer diffus än så. De flesta linjechefer jag jobbat med har hellre ett lättskött team där alla trivs och som presterar okej, än ett svårskött team som högpresterar men folk är missnöjda och stressade. Det gäller som sagt att anpassa sig. Sen gör du som du vill, men om alla andra i teamet hatar dig för att du orsakar massa stress och får dem att se dåliga ut så lär du få det svårt i längden.

Det är min åsikt efter att ha konsultat ett antal år åtminstone.

1 gillning

Jobbar inte med programmering, men med andra konsultuppdrag. Som anställd är nog snittet rätt vanligt med 75-80% debiteringsgrad.
Alltså du kan fakturera ca 75-80% av din arbetstid. Resten är planering, fakturering, utbildning, Kontorsmöten och fika. Vi skulle helts fakturera fikatid på kund (lite fördelat).

Utifrån det får du räkna på timpris samt dina övriga kostnader (kontor, program och dator mm) så att du vet vad du kan ta ut i lön.

Hoppas det hjälper dig i din planering för att starta eget.

Vad som är normal debiteringsgrad styrs av väldigt många faktorer. Rollen konsult är inte en homogen roll rakt igenom, tvärtom fungerar den väldigt olika på olika nivåer och i olika branscher.

Därav blir det omöjligt att ge ett generellt svar på detta.

Om vi ändå skall säga något generellt så bör normal konsultverksamhet bygga på att standardkonsulten är belagd externt 80-90 %.

Men eftertraktade och duktiga konsulter som själva gillar att jobba mycket kan debitera långt över 100 %

3 gillningar

Ny uppgift för samma uppdragsgivare eller menar du att man ska ha ett annat uppdrag vid sidan av?

Sådant här beror på mycket.
Har sett konsulter som jobbat på plats typiskt som de som är anställda inom avdelningen ellet inom projektet. Liksom de tar de fikapauser, pratar skit då i då med kolleger (anställda) o tar ibland långa luncher som de anställda ibland gör. De har ibland varit på arbetsplatsen i 10 år. (En del av dem är f d anställda.) I regel hör de till den mer produktiva halvan av arbetskraften där.
Kontentan är att man anpassar sig vad som gäller på arbetsplatsen. En del platser “detaljstyr”, i det fallet kanske man kräver högre timersättning.

Sedan finns det de som har korta uppdrag av specifik karaktär, då debiterat man tid mer noggrant (ibland inte, beroende på “status” på konsulten…).
Dvs effektiv tid + ställtid.

Jobbar man på distans har man ju fördelar som slippa arbetsresor och kunna jobba mer ostört. Är värt mycket.

Det hela är också beroende på om man är “kompetenskonsult” eller “resurskonsult”. Är man där för kompetensen kan det tyst accepteras att man debiterar mer än effektiva timmar, t ex om man inte får ihop antal överenskomna timmar per dag.

@ErikHolm I det här fallet var det inte riktigt det jag syftade på som trådstartare, utan jag tänkte mer om man som system/webbutvecklare är tillgänglig mellan sedvanliga kontorstider, men jobbar kanske 6-7 timmar aktivt, är det då ok att fakturera 8?

I tråden här finns ju blandade svar på det, men jag håller med dig där. Att jobba så oerhört lite och fakturera 8 timmar borde absolut inte vara ok.

@BobbyG Härligt att du hjälper juniora kollegor få uppdrag! Marknaden behöver återgå till att inte vara så rädda för att anlita hungriga juniora utvecklare.

@Rewzen jag tror i det här fallet att de som blir snabba väldigt fort ofta har massa olika uppdrag samtidigt. Då är det så klart ok att debitera mindre, alltså exakta timmar per kund, men totalt får konsulten in 8 timmar jobb fakturerat per dag.

@Scifi Duktigt av dig att du är så noggrann med tiden och att du kan fakturera 100% också! Härligt!

@Frasse1 Ja, jag lutar också mer och mer mot att jag kommer köra fast paketpris den dagen jag börjar konsulta som egen. Dock självklart utifrån vad som kommit fram i den här tråden så kommer jag ju arbeta så nära 8h per som möjligt men huvudsaken är också att jobbet blir gjort och alla parter är nöjda.

@Anita_Endal Ja, har hört det också att det brukar ligga ungefär där. Dock hoppas jag på att man kan debitera 100% av tiden och att allt utanför inte tar så mycket plats. Jag har hört en del konsulter säga att de lägger 1 timme i månaden på bokföring och personligen planerar jag inte så mycket för varken resor eller utbildning. Möten hos/med kund hade jag alltid debiterat för, det är ju jobb! Tack för dina tips :blush:

@iThomas ja du har helt rätt. Jag själv planerar distansjobb primärt den dagen det är dags och i alla fall i början mer som en resurskonsult.

Det finns många varianter av det här tänker jag. Man kan få en ny uppgift hos samma uppdragsgivare, eller ett annat uppdrag, eller höja kvaliteten på det man gör just nu, eller sänka farten, men att i smyg debitera för tid man inte gjort måste vara det sämsta alternativet.

Om du tar paketpris är det förstås bäst att du jobbar så lite som möjligt där kunden är nöjd över förväntan.

1 gillning

Min erfarenhet efter 10 år inom statligt verk är att konsulter jobbar mera och är mindre lediga än anställda. När jag fakturerar 8 timmar har jag haft en 9 timmars arbetsdag t ex 6-15 med 1 timmesrast, ofta jobbar jag dock 6-16 med 1 timmesrast och fakturerar 9 timmar.
Sedan att man tar små raster på någon minut det får man göra, 5 minuter per timme enligt lag.

2 gillningar

Är övertygad om att många konsulter saltar sina fakturor och lägger till flera timmar här och där.

Brukar ju dyka upp lite såna skandaler titt som tätt. Nu senast var det ju Bravida. Där man till och med gav en manual till de anställda hur de skulle fuska och salta sina fakturor.

Sjävklart fann inte deras ”interna granskningar” något fel. Men när hemliga ljudinspelningar kom fram så erkände man :joy:

2 gillningar

Hehe ja nöjd kommer kunden bli oavsett, nått annat går jag inte med på :wink:

Jag har eget AB och jobbar som grafisk designer, främst mot den amerikanska marknaden. Min erfarenhet är att de frågar vad du tar om dagen (och de flesta baserar ju sin dayrate på 8h arbete), mina projekt brukar landa på mellan $150-200/h. Det beror lite på hur stort/långt ett projekt är, marknad och storlek på företaget.

Men allt som oftast så sätts ett fast pris för projektet. Säg $60000 för 3 månader och för en hemsida med X undersidor. Sen defineras det hur många rundor med feedback man kör, hur ofta man har möten och presentationer. Hur man kommunicerar (oftast Slack) - sen om jag jobbar 16h eller 5h bryr sig inte kunden om, de bryr sig om leverans och slutprodukt. Ett projekt jag gjorde i fjol skulle vara just $60K för juni, juli, augusti och X stora undersidor på en site. De kunde inte komma igång förens 2 v in i juni och skulle ha någon intern teambuilding sista veckan i augusti och kunde inte förse mig med information för den sista sidan jag skulle göra så de skippade den. Men eftersom vi hade ett fast pris fick jag ändå $60K, trots 3 av 12 v uteblev.

Sedan finns det omvända scenariot också där inte leverans och projektet går som det ska och det drar ut på tiden och då har du ju också det fasta priset. Ju mer erfaren man är som konsult ju bättre blir man också på att hantera sina projekt och sin tid.

Jobbar man långsamt av sig så vet man att man kanske får jobba extra timmar och mindre timmar om man är snabb och effektiv, det är det jag gillar med ett fast pris att man blir belönad för sin erfarenhet och snabbhet.

Är du egen och styr din tid och vill träna på lunchen och göra lite ärenden på stan så kan man ju göra det och sen jobba lite längre på kvällen eller ta igen det en annan dag.

Personligen är jag ingen morgonmänniska så jobba mot USA och börja mina arbetsdagar lite senare passar mig rätt bra, och göra personliga grejer på förmiddagen innan jag börjar arbeta.

Utöver min kreativa tid där jag faktiskt designar så ingår även möten, kommunikation, email, research. Väldigt sällan jag designar mer än 3-4h effektiv tid på en dag, vissa dagar mot slutet av ett projekt kan bli extra långa och extremt fokuserade. Då är alla möten avklarade och allt bestämt och nu ska de sista grejerna designas ut. Då kan man verkligen gå in i workmode och jobba 8h produktivt men det är väldigt sällan.

5 gillningar

Det är precis därför jag hade velat köra på fast pris sen, för det känns som det är bästa lösningen.

Sen får man ju så klart anpassa priset efter förmåga.
Stort tack för väldigt utförligt inlägg om hur du tänker kring det här och hur du jobbar. Det uppskattas!

1 gillning

Har man ett bra kontrakt med tydlighet kring leverans och process så ser jag inga nackdelar med fast pris, bara fördelar. Timpris så får du ju bara betalt för exakt de timmarna du lägger ner och kan aldrig komma ifrån att vara en löneslav där ditt arbete aldrig kan skala upp.

I ett fast pris så lägger man ju också in en buffer, jag brukar ta 1,3x timmar jag tror det tar för extra möten, presentationer och ändringar.

Om jag har jobbat 20 år som designer, så tycker jag min erfarenhet, smak och skills som jag har jobbat upp under åren också ska belönas.

Och som sagt man kan tjäna mer genom vara effektiv, samt kunden blir nöjd också om du le vererar innan deadline (såvida de är nöjda med arbetet). Win-Win.

1 gillning

Jag håller med 100%.

Tack igen för att du deltog i tråden :blush:

1 gillning