Dyr mat, vad kan man göra?

Tror inte man behöver göra något drastiskt, med simpla medel kan man spara en del slantar.

• Bunkra när det är billigt, t.ex. bönor på burk och skaferivaror. Dessa saker håller ganska länge och är användbara i mycket.
  • Som andra redan nämnt, använd bönor, morötter osv. i köttfärs. Dessa är billigare per kg och du får då fler portioner
  • Soppor är alltid relativt billigt, enkelt att göra samt gott och mättande. T.ex. med linser & potatis.
  • Håll såklart utkick på erbjudanden osv. som kommer. Våga köpa på samt frysa in.

Det enklast är att söka lite inspiration, låna böcker på biblioteket eller läs online. Finns många bra tips & recept via t.ex YouTube med steg-för-steg. Många enkla & billiga recept som är väldigt goda.

Lycka till!

Mvh,

1 gillning

Jag vill absolut inte byta ut råvaror för att spara pengar men dryga ut är ett bra sätt att spara pengar. Skulle aldrig köpa låtsaskött för att spara pengar men drygar gärna ut t.ex. köttfärssås med morötter och krossade tomater.

Att köpa billig pasta och blanda med såsen är ett sätt att köra en pastarätt billigare.

När jag bodde själv hade jag en “snålmånad” ett par gånger om året och det var bästa sättet att spara mycket pengar. Då tog jag ut pengar direkt när jag fick lön och så skulle pengarna räcka så länge som möjligt. Om jag minns rätt brukade jag ta ut 700 kronor och de räckte i flera veckor, det var ett tag sedan…

Snålmånader är kanske lite extremt men att ibland äta riktigt billigt behöver inte vara särskilt jobbigt. Om man annars äter bra tror jag inte att det skadar att äta gröt eller fil till middag ett par gånger i veckan och det sparar mycket pengar.

2 gillningar

Bli vegan, mycket billigare och efter ett tag äcklas du av tanken på att äta animalier och tycker rå tofu är det godaste som finns.

mvh käkar råa tofublock direkt ur förpackning som om det vore knark (Det är knark).

Men helt ärligt tror jag det handlar om att du inte ätit det så ofta, och har inga vettiga rätter med det - samt hanterar det “dåligt”.

Ta för vana att käka mer tofu bara, de olika tofublocken/tillverkarna är mycket olika i konsistens och hur de fungerar i mat. t.ex. är yi pin fasta, inte så fast och väldigt blöt - medan coop änglamarks fasta är hård som in i helvete och rätt torr. Den senare är lättare att ha mindre bitar utav, den förste är bättre att marinera.

Trial and horror, kör på!

Edit:

Den här bilden kan vara behjälplig då du ville ha kaloritänket med proteintänket. (Strunta i komplett/inkomplett då det är mer eller mindre skitsamma)

5 gillningar

Köper stora mängder av deras tofu och fryser in.

När det tinas blir det annan konsistens, passar bättre till grytor och godare att steka.

3 gillningar

Ah precis, finns många sätt att hantera tofu på. Min nya grej är att koka den i typ 5-10 min. Testa i buljong så marineras det jäkla fint

3 gillningar

Mina tips.

• Laga maten själv.
• Baka bröd och fika själv.
• Lägg in favoriter i Matpriskollens app och köp de veckor det är billigt.
• Köp frysta grönsaker.
• Kolla på rätt del av hyllorna i butiken, billigare alternativ är ofta lågt eller högt placerade.
• Undvik dyra butiker, här skiljer det cirka 10-30% i pris mellan Willys och Ica.

Sen får man blunda lite när man köper vissa saker, som ägg, snäll choklad och gurka. För livet blir bra deppigt utan vissa råvaror.

Om man har väldigt låg inkomst, så finns också Matmissionens butiker i vissa städer. En livlina för många.

6 gillningar

Odla eget när årstiden tillåter

1 gillning

Tofu har som sagt ganska högt proteininnehåll och jag rekommenderar ”silkestofu” som är den krämigare varianten. Den kan du mixa ner i soppor och pastasåser, typ istället för creme fraiche för ökad krämighet. Då smyger du in proteinet och måste inte hålla på med marinering mm för att få bra smak på tofun.

2 gillningar

Sniglarna åt upp mina. :see_no_evil:

Tror att du missförstått det med gips. Traditionell tofu verkar framställas med nigari flakes, de tillverkas genom att låta havsvatten dunsta, sedan filtreras “calcium sulfate” (gips) och “sodium chloride” (bordsalt) bort. kvar blir “magnesium chloride” (huvudingrediensen i nigiri flakesen) + resten i havsvattnet.
Inte omöjligt att modern industritofu med ren kemiskt framställd MgCl2, E511.

3 gillningar

Vi äter mycket grönsaker, bönor, linser, rotfrukter, ris, pasta och havregrynsgröt… I stort sett alla grönsaker är från svinnlådor/svinnpåsar, Kött köps nästan uteslutande med röd prislapp från Ät-snart-lådan. Vi äter inte särskilt mycket mejeriprodukter förutom ost.
Vårt favoritkök är det indiska vilket ofta är vegetariskt/veganskt.

3 gillningar

#inteallaveganer :wink::smile:

3 gillningar

Gurka just nu i närheten av mig. Billigt, dyrt?

Tyvärr det här.
Jag gillar ett glas apelsinjuice till frukost, men när en bravo som knappt är apelsinjuice kostar 55 spänn och ungarna dessutom går loss på det om man tittar bort så hade det blivit över 500 spänn i månaden bara på juice, så nu erbjuds vatten eller mjölk till frukost.

1 gillning

Köp mer kaffe när det är billigt.
Röda lappar i affären på kött.
Skipp bröd och pålägg.

Det finns kuponger som tex. 3kr av per liter mjölk, som utgår om ett halv år, använd hos självutcheckning (behåll kupong för nästa gång).
e.g. Valio för mejeriprodukter.

1 gillning

Bor man i Stockholm och har nära till den butiken (MatDax) är det ett mycket hett tips. Handlar man efter det reklambladet kan man spara flera tusenlappar per månad jämfört med Ica. Köpte så sent som för bara någon vecka sen kaffekapslar för 0,5 kr/st och bryggkaffe för 30 kr/förp. Kycklingfilé för 60 kr/kg, enorma buntar koriander/persilja för 10 kr/st, röda linser för 13 kr när det kostar 30 kr på Willys osv. Tror de köper in på samma sätt som Matsmart, alltså restpartier, då det nästan alltid är samma produkter men att MatDax har de för 10-50% billigare än Matsmart då de inte behöver räkna in fraktkostnader.

3 gillningar

Var kostar en Bravo 55 spänn? (Är det 2 liter?)

Vi har slutat köpa Bravos apelsinjuice eftersom den kostar några kronor mer än alla deras andra juicer, fattar inte varför!

Höj inkomsten, handla på billiga ställen, gnäll på politiker och knyt näven i fickan. Rösta på politikerna som orsakat det nästa gång igen ändå. Börja ät bara kolhydrater och billiga växtoljor och förstör hälsan. Finns många sätt att hantera det. Det bästa är nog att höja inkomsten dock. Och handla på billiga affärer.

Glömde bästa tipset, ät bara ultraprocessad mat, jävligt billigt.

1 gillning

Handlar på lidl. Förra veckan hade de potatis för 10kr/kg så vi köpte 8kg.

2 gillningar

Ica Maxi, de höjde nyligen.
2 liter ja.