Ät upp sniglarna!
![]()
Så snål behöver jag inte vara. ![]()
Kika på icas koncentrat i stället. 30% billigare och samma innehåll, minus kranvatten.
Detta är en överdrift men en helt sant. Jag har en kollega som enbart dricker alla sina kaffekoppar på jobbet. Köper inget eget.
Tips om man har förmånen att ha kaffe på jobbet.
Bunkra när det är extrapris och frys in kött, bröd osv
Ja men de butikerna finns bara i förorter
Vi är självförsörjande på sniglar och kirskål
![]()
Ett tips är att inte följa recept slaviskt. Många recept innehåller en mängd olika ingredienser som man ska i lite av. Visst det blir oftast gott och kanske mer “autentiskt” i fall det är mat från annan kultur - men, 3-4 paket kryddor och såser kan kosta 100-150 spänn i inköp och om du dessutom inte ens använder upp hela förpackningen så blir det en dyr historia. Våga experimentera lite och ersätt med andra ingredienser du redan har eller testa att skippa helt enkelt!
Samma med frukt.
Amen tack för tipset, tror jag kör på vatten och bröd isåfall!
Sparpotentialen beror på i vilken grad man kan tänka sig att förändra sitt beteende.
- Ändra till rätter som har nyttiga men billiga ingredienser tex minska kött öka bönor och linser och grönsaker.
- Planera storkok och inköp efter vad som är billigt för stunden. Jämför en del priser och Lidl och Willys verkar betydligt billigare på varor vi ofta köper när de är på kampanj. Köp max antal när det är kampanjer och bunkra eller frys in.
- Skippa allt socker o snask och släng ingen mat.
- Laga från grunden och skippa halvfabrikat så långt det går.
Om man väljer att ändra allt ovan finns många tusenlappar att spara per månad för en större familj tror jag. Vi tillämpar inte allt men håller nere utgifterna så gott det går. Går inte att lägga all tid på att minska utgifterna på ett område…
Förmodligen inga större hälsofördelar. Beror på hur man vill se ut. Men då kan det vara en bra början att träna regelbundet.
Artikeln är från 2017. Finns ett par nyare metaanalyser om man har intresse av proteinintag i kombination med träning.
Eric Helms har sammanfattat i en av sina poddar. Guidol hade kunnat tråka ut ett lik.
Lockvara som är billig, men se upp med priserna i resten av butiken. Det kan vara samma trick som när butikerna ger bort potatis till midsommar eftersom de vet att du kommer köpa 100 andra varor.
En metod som jag tidigare använt har varit att plocka kuponger som oftast finns i dyrare butiker. Vi pratar nu flera kuponger för varor som jag ändå skulle köpa. Sedan tar jag med kupongerna till en billigare butik och använder dem där.
Att kuponger inte är jämnt fördelade mellan alla butiker tycker jag har varit tydligt, alternativt att de tar slut direkt i de billigare butikerna. Lidl tar tyvärr inte emot kuponger.
Alla har ju såklart olika ramar för vad som är dyrt eller billigt kring mat men min erfarenhet är sällan att det är “riktig” mat som är dyrt utan snarare snacks, fredagsmys och allt extra. Detta tycker jag även gäller för protein.
Mina lunchlådor består nästan alltid av 200g nötfärs och ris eller potatis. styckpriset för dessa blir 15-20kr. det är knappast det som får matkontot att sticka iväg. Men en chokladkaka kostar nästan nu 50kr, chipspåse 30kr, glass 40-50kr för en liten bägare. Ganska snabbt kan ett fredagsmys kosta mer än luncherna för 1-2 veckor.
samma med färsk frukt. Mina barn äter massor med färsk frukt, vilket jag gärna lägger pengar på men jag gissar att frukten varje månad kostar mer än mina lunchlådor.
med andra ord, vill man få ner kostnaden skala bort allt extra. har man redan gjort det så får det väl bli gröt och potatis som någon skrev ![]()
Enligt Livsmedelsverkets hemsida slänger hushåll i Sverige varje år ca 15 kilo ätbar mat per person. De uppger också att det dessutom hälls ut 18 kilo mat och dryck i vasken per person och år. Dvs ca 33 kilo mat per person och år! Jag vill inte ens tänka på vad det blir i pengar.
Så det är också en ände att börja i…
För att undvika att slänga mat brukar jag lägga fram allt som börjar se lite visset ut och prioritera att slänga ner det i antingen pastasås, soppa, gryta eller gratäng (beroende på vad jag har hemma i övrigt). Ett annat mattips är det oftare billigare att köpa hel kyckling och inte färdiga kycklingdelar. Personligen föredrar jag hel kyckling för att jag tycker det är så mycket godare. Har jag tid och ork kokar jag kycklingbuljong på skrovet. Går utmärkt att frysa in och är otroligt gott samt näringsrikt!
Det är en sk. lågpriskedja i Stockholm, googla Matdax.
Vi handlar ofta frukt och grönt där pga priserna.
Galna låter lite hyperbol. Bor nära ett ICA ett Coop och ett Xtra. Bläddrar reklamen snabbt på söndagen och skriver en shoppinglista runt det. Många år av rutin med detta gör att man har koll på priserna på mycket utantill. Med skafferi och frysbox är det lätt att köpa lite extra av vissa saker när de är extra prisvärda.
Är man låst vid vissa märke eller produkter är det såklart svårare än om man anpassar vad man äter lite. Där är också en hel del mat som aldrig är särskilt dyr.
Är man smart med att köpa fisk och kött är man redan långt kommen på att hålla kassan rimlig. Ät lagom. Middagens rester kan bli lunch dagen efter. Ät mättande mat.
Kolla om du har Edenred Lunchförmån (gamla Rikskortet/rikskuponger). Nu kan du köpa “ingredienser till din matlåda”. Det funkar på Hemköp och Willys åtminstone, vet ej om det är alla ICA eller bara vissa. Inte Lidl vad jag vet. Det är olika för olika arbetsgivare men det dras 1900 på lönen och jag får 2600 att handla för per månad.
Om ingen här redan nämnt det: TGTG! To good to go, en app du laddar ned där matbutiker, caféer, bensinstationen, restauranger mfl rear ut sin överblivna mat. Det kan kräva några försök då alla inte har så bra deals men efter ett tag hittar man sina favoriter
. Obs! Det är överraskning vad du får och varorna kan ha nått bf-datum eller vara väldigt nära utgångsdatum.