Dyra barnidrotter

Bor ni i en större stad eller har ni tränare som är arvoderade? Helt sjukt höga avgifter. Eller så kanske det är så att A-laget får 80 % av era avgifter, det är väl så det tyvärr är i de flesta hockeyklubbar. Inte acceptabelt tycker jag.

Som jämförelse bor vi i en mindre stad strax utanför en betydlig större stad. Medlemsavgiften för U8 är 1200 kr, sedan ökar den med 200 kr per år upp till U15.

Det man kan reflektera på dock är att föräldrar från den betydligt större staden, som har 3-5 gånger högre avgifter är lite för fina för att åka till oss på landet trots att det bara tar 15-20 minuter. I den större klubben får ungarna inte ens spela alla matcher samt att det är krav på närvaro etc vilken dödar möjligheten till att utöva fler idrotter i många fall.

2 gillningar

Beroende på kontext.

I övrigt är detta en seriös tråd, och hade du hävdat skämt efter min första kommentar så hade jag köpt att det var ett “skämt”. Men när man “håller i” så menar man det :wink:

Frågan var om du skämtade, och den var uppriktigt menad. Ursäkta om jag låter virrig.

Jag syftar på observationsstudier där man undersöker hur det har gått i situationer som redan uppstått naturligt. Jag menar alltså inte att någon aktivt ska sära på syskon eller styra deras aktiviteter.

2 gillningar

Jag har flera barn och de har provat lite olika idrotter genom åren.
Vi valde aktivt bort de klassiska dyra sporterna som tennis, hockey, hästpolo och rävjakt eftersom det faktiskt går att styra detta och det ju faktiskt inte är en mänsklig rättighet att hålla på med exakt vad man vill hela tiden.

En av pojkarna som är tonåring visade sig gilla fotboll och dessutom bli bra på det. Fotboll är en relativt billig sport men kostar ändå några tusenlappar när fötterna växer och det ska åkas på Gothia Cup etc. Numera spelar grabben i en allsvensk elitakademi, har sponsoravtal för skor och utrustning och har ett ungdomskontrakt där han får betalt 5000:-/mån för att representera klubben. Men då tillhör han de absolut bästa i landet i sin årskull och har spelat flera pojklandskamper. Med lite tur blir det en bra investering, de där timmarna på planen. Om det inte blir proffskontrakt så har han fått en fantastisk start på livet med toppfysik, många vänner och lärdomar som man inte får genom att spela Fortnite.

5 gillningar

Då är jag med!

1 gillning

Det finns studier på amerikanska colleges som visar att de som utövar sport presterar mycket bättre. Det gäller kanske inte på lägre stadier, men resultat i skolan på lägre nivåer spelar ju ändå väldigt liten roll eftersom lärande är en så otroligt undanskymd och oviktig del av skolan innan universitetsnivån.

EDIT: Missade när jag skrev detta att Straniera ovan redan hade skrivit om de amerikanska studierna, fast betydligt bättre. Jag hade inte sett det när jag skrev.

3 gillningar

Är det verkligen så? Är jurist- och läkarlinjen fulla med folk som spelat amerikansk fotboll och basket på college? Mitt intryck efter att ha varit lite på amerikanska universitet är att de som spelade idrott på college ofta läste communications eller något idrottsrelaterat mest som en ursäkt för att vara på college. Det kan ju vara så att en del av de jag träffade tidigare hade varit collegeatleter men att vi aldrig kom in på det när vi snackade.

Mitt intryck är inte att statusutbildningarna i Sverige har så många idrottare heller, men undantag finns förstås.

4 gillningar

Stämmer säkert.

Vet inte hur det skulle vara någon anledning till att säga att dessa idrottare inte skulle kunna klara av utbildningarna. Dem kan ha haft betyg till att komma in ändå… Men valt något annat som ger dem mer tid. Eller också är dem helt enkelt inte intresserade av jurist/läkare.

1 gillning

Det forskning visar är att regelbundet idrottande främjar lärande. Forskning visar också att rörelse kan fungera som ADHD-medicin och t.o.m ersätta den (många idrottare som slutar vittnar om att de upptäcker att livet inte alls funkar och det blir rörigt i huvudet när de slutat. Deras idrottande har i själva verket fungerat som ADHD- medicin utan att de förstått det då). En person med ADHD kan således få det lättare i skolan tack vare sitt idrottande.

Sedan så behövs det givetvis ett intresse och tid att någon gång öppna skolböckerna. Och här kan det såklart bli så att någon som går till ishallen direkt från skolan och kommer hem sent inte får något skolarbete gjort (utanför skolan). Men det är två olika saker. Teoretiskt sätt så behöver en idrottande person mindre tid för plugg då idrott/rörelse ökar koncentrationen, men alla är ju sina egna individer och så här enkelt är det inte.

När barnen är unga så behövs det föräldraansvar för att frigöra tid för plugg trots tidskrävande fritidsaktiviteter.

2 gillningar

Håller helt med om att det är nyttigt att röra på sig! Tror få skulle hävda något annat. Tvivlar inte på att universitetsstudenter som rör lite på sig på fritiden presterar bättre än de som är helt stillasittande.

Det jag vände mig mot var hur extremt tidskrävande idrott verkar vara i tidig ålder. Att ett barn spelar lite hockey nån gång i veckan tror jag bara är positivt! Att i princip alla ledig tid går åt till hockey tror jag kan vara skadligt. Jag tror absolut inte att barn som elitsatsar på hockey i tidiga tonår är överrepresenterade på läkar- och juristlinjen t.ex.

Jag har en grabb som med största sannolikhet har ADHD. Hockeyn ger honom utlopp för sin energi vilket gör att han mår bättre. Så jag håller med dig :slight_smile:

Precis det jag menar. Att man är högpresterande idrottare och har bra betyg innebär inte att man vill satsa på 5-6 år universitet. Framförallt inte om man satsar på idrotten :slight_smile:

100%, vi försöker redan sätta standarden. Först “tråkigt och nödvändigt (skola)” sen kul.

3 gillningar

Jag fick aldrig göra någonting som liten (pengar fanns) så jag lärde mig att slåss istället. Jag jobbar gärna extra pass bara så mina barn kan hålla på med sina idrotter istället för att göra samma misstag som mina föräldrar.

4 gillningar

Tror vi förr la otroligt mkt mer tid på ideella aktiviteter. Det pratades nog aldrig om det. Men gissningsvis hade tränare aldrig betalt då. Fanns det ett kansli så var ingen betald där och gräset klipptes också gratis. Bussarna till cuper m.m. var en förälder som körde osv.
Tänk bara en sån sak som elljusspår i varenda by (åtminstone här i norr) alla har ett 2-4 km lång spår som har belysning. Helt övertygad om att allt det arbetet är ideellt. Det är maskiner och traktorer och handkraft som dragit detta spår i skogen och elkablar och belysningsstolpar som monterats.
Sedan är det så att förr så kanske man valde mellan 2-3 idrotter och det nu finns 15-20 olika så visst blir föräldrarna spridda tunnare och jag tror även att när barnen växt upp så slutar föräldrarna medans förr så fanns det eldsjälar som höll på långt in på pensionen.

Ytterligare ett problem som dyker upp mer och mer. Att sova på ett gymnastikgolv eller i omklädningsrum i en gammal skola försvinner mer och mer då brandkraven blir allt snävare och kommuner m.m. inte tar kostnaden för att brandsäkra för övernattning.
Samma att kommuner numera är mer restriktiva till fri hyra då det egentligen inte är tillåtet för kommunen att konkurrera mot privata näringslivet.

1 gillning

Det är lite skrämmande att vissa sporter blivit så mycket dyrare, framförallt hockey som jag själv utövade fram till jag var 20 och nu återupptagit i veteranform.

När jag växte upp på 90-talet i Södertälje i en medelklassfamilj var inte hockey någon rikemanssport. Man ärvde skydd eller köpte begagnade. Alla spelade med träklubbor som kostade några hundralappar.

Nu verkar det ha utvecklats till en överklasssport. Samma tendens kring skidsemester på sportlovet.

2 gillningar