Dyra barnidrotter

Det finns generellt på sikt ett starkare samband mellan idrottande och bra betyg än pluggande och bra betyg.

3 gillningar

Det är en fantastiskt rolig tillvaro för barnen. Ishallen är deras happy place och ingen är intresserad av att festa/ göra dumheter.

Plugga får man påminna dem om lite extra dock (vi pluggar korta stunder tilllsammans flera ggr i veckan). I vårt fall är det dock tydligt att idrottande bidrar till bättre lärande hos båda våra barn.

Men de som frågar om mål för barnens idrottande. Det är ingen långsiktig planering man gör (med mål för framtiden) utan vårt mål är att barnen ska röra på sig och må bra, helst så högt upp i åldern som möjligt. Forskning visar att de som håller på med organiserad sport upp till 15-16 år får med sig träningsrutinen för livet. De vet och kommer ihåg att man mår bra av träning.

1 gillning

Här är intressant läsning på trådens tema:
Barn- och ungdomsidrottens prislapp: Vem bär ansvaret?

En studie av ansvaret för kostnadsutvecklingen för barn och ungdomar att idrotta i förening 2009 till 2023

Och även rapporten: Smakar det så kostar det

Om föräldrars kostnader för barnens idrott

2 gillningar

DU är väldigt fördomsfull utan att ha insikt.

Bara för att man satsar på en idrott så betyder inte det att man inte kan sköta skolan…

5 gillningar

Tur man är allergisk mot hästar och åtminstone en dotter ärvt det, och den andra inte är intresserad :sweat_smile:

Bara skummade rapporterna, tyckte det var svårt att läsa ut något relevant. Vad tänker du var höjdpunkten?

Nu slutade vår äldsta på sin basket förra året, men det var exakt samma summor om än högre. Jag var också förvånad hur andra hade råd och tid. Men jag tror också att för många blir det tyvärr att det blir ett slags grupptryck i att hänga på och “klart att mitt barn ska med”.

Vår yngsta tycker att häst och ridning är kul… Än så länge på en hanterbar nivå, men vi får se. Trodde för övrigt inte att jag skulle vid 44 års ålder lära mig sköta en häst på nivån att jag typ kan göra det mesta nu. :joy:

5 gillningar

Snart kommer uppställning för kostnaden att äga egen häst, eller ?

2 gillningar

Jag rider själv och har vänner med egen häst och vet att kalkylen/budgeten med säkerhet aldrig stämmer då det kommer oväntade utgifter precis hela tiden. Brukar trösta mig själv med att hockeymålvakt åtminstone inte kostar lika mycket som att ha en egen häst och tävla med den (har man ”bara” egen häst i mindre stall långt från Sthlm på landet och inte tränar för tränare och tävlar så kan man nog komma undan med några få tusenlappar i månaden, men annars är det 10+k/mån)

2 gillningar

Ska vi prara segling? Vi har det i familjen och ungen ska lära sig vare sig han vill eller inte. Kan sponsra med båt om pappa får fri tillgång till den och ungen sköter allt meck. DET är fostrande.

2 gillningar

Är det så?

Min erfarenhet var inte att dom som satsade mycket på fotboll och hockey etc hade bra betyg men kanske ändrats sen min tid. Fanns förstås undantag, men de var just undantag.

Jag måste varit drömmen för föräldrarna. Ville inte spela någon dyr spirt alls!

Det var tills jag började be om segelbåtar…
Fick dela med grannen :slight_smile:

Generellt så bestod höjdpunkten i att rapporten Smakar det så kostar det hade samlat in data, inkluderat metodavsnitt och allt annat som gör att informationen utgör en bra ”balansering” till många av inläggen i tråden som bara har sin egen erfarenhet att utgå från.

Specifikt uppskattade jag tabell 4 som med vissa reservationer ändå hade sammanställt en översikt över förändrad kostnad över tid.

Jag skulle gärna se en ny studie med fler respondenter och samma frågeställning.

1 gillning

Det här är långt ifrån en absolut sanning, båda mina barn satsar på sina idrotter som båda råkar vara väldigt dyra, den äldsta är 18 och tar studenten nu till sommaren och har haft högsta betyg i varje ämne i kombination med sitt idrottande. Idrottandet blir ju också miljön där de får sin sociala samvaro och det finns gott om tid till att sköta båda de delarna. Detsamma gäller den yngre men hon har två år kvar i gymnasiet så hon hinner väl förvisso teoretiskt börja negligera skola och falla efter. Vad jag vet har deras vänner också väldigt bra betyg och sköter sin skolgång men har ju naturligtvis sämre faktisk insyn där .

Hittade en studie på ämnet som inte heller styrker din tes: "Academic Achievement of Intercollegiate Student-Athletes Compared to N" by James Reid Beal

”Overall, this study found that student-athletes’ academic achievement surpassed nonathletes. Initially, no significant difference was found between the cumulative college GPAs o f student-athletes and nonathletes. Furthermore, student-athletes were significantly less likely to have been placed on Academic Probation, repeated significantly less credit hours, and earned significantly more annual credits than their nonathlete counterparts. There also was no significant difference in the average number of S-U credits taken and the ACT composite scores of student-athletes and nonathletes. Finally, the cumulative college GPA of student-athletes participating in revenue sports was significantly lower than those participating in non-revenue sports. The “dumb jock” stereotype appears to be based more on myth and misconception than reality and fact.”

Finns även forskning som styrker att idrottande stärker kognitiv förmåga, här är en metaanlys på ämnet: Effectiveness of exercise for improving cognition, memory and executive function: a systematic umbrella review and meta-meta-analysis - PubMed

Conclusions: These findings provide strong evidence that exercise, even light intensity, benefits general cognition, memory and executive function across all populations, reinforcing exercise as an essential, inclusive recommendation for optimising cognitive health.

Här är metastudie till som visar på skillnaderna och fördelarna är ännu större för barn och ungdomar: The effects of physical exercise on cognitive function in adolescents: a systematic review and meta-analysis - PMC

Results

A total of 21 studies were included in this meta-analysis. Considering that cognitive function comprises multiple domains and that different studies use diverse outcome measures to evaluate adolescent cognitive function, a subgroup analysis was conducted. The studies were grouped into categories such as executive function, attention, working memory, cognitive flexibility, and inhibitory control to better capture changes in adolescent cognitive abilities. The findings demonstrate that physical exercise interventions lead to significant improvements in cognitive function among adolescents when compared to the control group. Notably, enhancements were observed in executive function (SMD = 0.21, 95% CI: 0.06 to 0.37), attention (SMD = 0.56, 95% CI: 0.34 to 0.78), cognitive flexibility (SMD = 0.42, 95% CI: 0.26 to 0.58), inhibitory control (SMD = 0.58, 95% CI: 0.22 to 0.94), and working memory (SMD = 0.54, 95% CI: 0.16 to 0.91). The subgroup analysis revealed that aerobic exercise had the greatest impact on cognitive function (SMD = 0.53, 95% CI: 0.32 to 0.73), particularly in areas such as executive function and attention, compared to other exercise modalities. This suggests that aerobic exercise may be particularly effective in enhancing adolescent cognitive abilities.

4 gillningar

Jag tror inte att sportutövare i regel är sämre i skolan. De skulle absolut kunna vara bättre, men det i sig räcker inte för att övertyga mig om den organiserade idrottens förtjänster.

Huruvida det finns en korrelation mellan idrott i ungdomen och akademiska framgångar är egentligen ointressant, om man inte reder ut i vilken riktning orsakssambandet går.

Det kan till exempel finnas ett samband mellan föräldrar som har tid, resurser och disciplin nog att flänga runt mellan olika träningar, och framgångar för barnet på andra områden i livet. I så fall skulle det lika gärna kunna vara genetiken som är den gemensamma nämnaren.

Jag skulle tycka att det vore superintressant med studier på syskon (gärna tvillingar) som vuxit upp under olika förhållanden, med och utan organiserad idrottsutövning.

2 gillningar

Det skulle inte vara en etisk studie, så den studien lär aldrig ske haha

Om jag var otydlig så tänkte jag alltså att man skulle studera särboende syskon/tvillingar som redan finns, inte slita isär familjer för vetenskapens skull :laughing:

2 gillningar

Fler borde sära på sina tvillingar vid tidig ålder för den framtida vetenskapens skull.

Och för att skapa mer verklighetsanknutet inspirationsmaterial till filmer med “Evil Twin”-handling.

1 gillning

Hade inte varit etiskt ändå att med vilje ge dem olika förutsättningar.

Hur vet man om någon skämtar på internet? :sweat_smile:

2 gillningar