Jag har insett samma sak och förstår din tanke. Speciellt när börsen går neråt och man ser alla som får panik på forumet så är det lätt att dras med. Det är även lätt att dras med i någon annans strategi och överge sin egen. Jag tror du gör ett klokt beslut. Bara att sluta läsa nyheterna också… ![]()
Jag tycker det är väldigt märkligt att kalla det att “sabba forumet”. Allt Alec har bidragit med under åren har varit en gåva till communityn, inte en skuld han står i till oss. Att han väljer att städa upp sitt digitala fotavtryck när han går vidare är hans fulla rätt. Vi kan inte både dra nytta av någons enorma engagemang och sedan kräva att de ska stå kvar som en staty i arkivet för vår bekvämlighet
Att haka upp sig på att någon betecknar det som att ”sabba” är väl ungefär som att mena att det kan handla om ”bekvämlighet”. Bara semantik.
Värde har tillförts communityn via @Alec och om kontot anonymiseras så kvarstår värdet i framtiden. I så fall elegant och ett stort tack igår, idag och i morgon till @Alec !
Om man vill hålla det enkelt så hittade jag Vanguards ETF er V60D och V80D som är färdiga 60/40 och 80/20 produkter. Är det någon som har dom eller har synpunkter. Ca 60% USA.
V60D har +24000 innehav
På ett vis är det befriande att tänka: “Jag kan inte detta, jag bara gör som Jan säger.”
det händer såklart jag loggar in lite mer än vad jag borde men jag ändrar inget. bara kollar hur mycket det gått upp. Investera och glöm bort är det bästa.
Lättare att säga än att göra dock.
Jag har haft samma strategi hela tiden sedan jag hittade Jan och hörde honom prata om indexfonder: att investera i den globala indexfonden Avanza Global. Jag har hållit mig till den strategin och månadssparar 5 000 kronor varje månad (mer när jag hade jobb). Det har jag gjort sedan januari 2025 och är uppe nu i 140 000 kr.
Detta hade jag faktiskt helt missat! Tack för detta. ![]()
Klart intressanta om man vill hålla det enkelt
Nackdelen är väl att räntedelen har valutarisk vilket man väl normalt vill undvika. Valutarörelser kan både förstärka men också helt eliminera avkastningen på räntor. Men vill man ha det eller kan leva med den nackdelen så är det ju en bra lösning.
Har ett enkelt innehav av V80A som jag handlade på Nordnet ![]()
Tycker om produktet och kommer nog handla mer när jag närmar mig slutet av min tidshorisont
Amundi har liknande produkt men kommer inte ihåg namnet.
Lite samma som Wisdomtree’s ETF NTSG då, fast NTSG ju effektivt är 60% Agg-like ränta och 90% MSCI World (tyvärr lite ESG på MSCI delen). tillsammans 150% exponering.
Ser på Justetf att V80A som är 80/20 och NTSG som är 60/40 inkl hävstång har likvärdig avkastning.
ganska likvärdigt, ja. Det har du rätt i.
Jag undrar dock ifall inte skillnaden blir större över tid (NTSG har ju endast existerat sedan kring november '24 så det är lite väl kort tid för utvärdering).
Sen är det ju avgiften och kostnad för belåningen att ta i beaktande också när det kommer till NTSG.
Såhär ser jämförelsen ut på Tradingview.
Var är siffrorna för Dimensional Global Targeted Value och AVWS hämtade ifrån?
Tänker placera en större klumpsumma i eventuellt både WEF och WGTV, men är osäker på deras inbördes fördelning mellan Large, Mid och Small Cap idag. Såg i en annan tråd att @Alec hävdade att WEF innehöll 40% SCV vilket jag spontant tycker låter ganska högt vid närmare granskning av fondens innehåll. Kan iofs vara rimligt utifrån en kategorisering enligt Fama och French som bl.a. skulle innebära att en hel del av Morningstars Mid Cap egentligen ska räknas som Small Cap.
WEF per 2026-06-23 utifrån Morningstars definition av bolagsstorlek:
kanske förmätet att anta men min resa måste ligga på toppnivåer avseende korthet!
Jag började med att köpa enskilda aktier där valet i princip berodde på vad jag personligen tänkte om företaget.
“Clas Ohlson - alla handlar ju där”
“Elous vind - Mp sitter ju i regeringen och de gillar ju vindkraft”
“ICA - alla äter ju”
Redan efter 2 månader märkte/insåg jag två saker:
- Men det jag tänkte var sant, varför går ICA så dåligt?
- Om Clas Ohlson gått upp, hur vet jag att den inte kommer gå upp mer? När ska jag sälja och köpa? Jag måste ju har rätt två gånger
Insåg att jag antingen behöver läsa på om sånt som teknisk analys etc men insåg också jag inte hade den tiden. Och av en slump så ramlade jag in på RT och resten är global-indexfond-historia så att säga
Jag är i komplexa fasen
och samtidigt på väg in (månader kvar bara) till miniFIRE/pension vid 56-57 och gradvis på väg över mot något lite enklare. Har en djungel av olika tjänstepensionern men förenklat:
Buffert på 2 netto årslöner
Grupp1: uttag 2027-32/33: 100% Kortränta
Grupp 2: brygga till 65 då jagtar ut allmän pension: 40% Aktier (varav majoriteten G, resten EU + SE), 60% Räntor
Grupp 3: fylla på allmän pension: Här bibehåller jag komplexiteten i delar av portföljen med lite allväderstänk (guld mm) men i huvudsak försöker jag komplettera den almännapensionen så att totala portföljen blir ca 60%ränta 40% Globalidx
Förklaringen bakom relativthög % ränta är att jag har “vunnit spelet given min budget”= behöver bara inflationsskydd + lite tillväxt

