Har du separerat lekhinken? Dvs annan nätmäklare gör det ju lite svårare att flytta kapital jämfört med typ Avanza där allt är “same same”. Bäst är nog att “kasta” nyckeln till globalfonden hos annan nätmäklare än ens favorit. Det minskar inloggningsantalen. Sätta igång ett automatiskt månadssparande och starta en ny portfölj / lekhink /… med de pengar som blir över.
Jag är själv inte där än håller på att utvärdera och starta igång, därefter kommer väl min disciplin sättas på prov enligt ovan.
Ja, du har så rätt. Det är min disciplin som prövas. Lite ironiskt då jag har bra disciplin i det mesta annat.
Globalfonderna fylls på automatiskt. Utmaningen för mig att pengarna som blir över oftare placeras i lekhinken än i globalfonderna, pga att jag nördar ner mig i något ämne/bolag och får en släng av övermod/självöverskattning att jag listat ut något före marknaden.
Jag behöver göra en översyn, då jag och min fru har lite spridda ISKer hos flera aktörer och två lekhinkar (en gemensam). Regeln är att lekhinkarna inte ska överskrida 10% av totalen. Just nu är hinkarna runt 14% och har inte gått bättre än exempelvis DNB Global Indeks.
Ja, skulle påstå att jag släppt taget till en väldigt sund nivå. Men ska ärligt säga att det titt som tätt kommer tankar om att göra ändringar i portföljerna. Senaste idéen jag hade (motade dock Olle i grind), var att förenkla maximalt och bara gå 100% Amundi all world ETF på alla konton och köra resten på sparkonto. Känns fortfarande lockande nu när jag skriver det
Jag vet kompis att Lysa lockar fortfarande. . Man är inte medveten själv hur bra vi har det där . Det är så smidigt,enkelt och riktigt bra tjänst . Allt fungerar så felfritt på Lysa
Känner verkligen igen mig i det där att fastna i optimering och eviga “tänk om”-loopar. Det är befriande att läsa tankarna från er som vågat välja enkelhet framför perfektion.
Ibland är “good enough” faktiskt det som ger mest lugn i längden. Inspirerande läsning, ser fram emot att höra hur det känns för er efter ännu lite mer tid! Speciellt dig @Alec
till och med kärnvapenkrig kommer världens marknader att vara öppna. Att en global indexfond aldrig återhämta sig. Då pratar vi om att vi är tillbaka till stenåldern med all teknologi och kunskap raderad. Ingen FIAT, inte ens guld kommer vara värd något. Kanske mat då. Om du bunkrar upp. Men folk kommer kanske inte vara så civiliserade att de köper din mat. De kanske bara tar den.
Kan man tänka likadant trots att man bara sitter med några hundratusen kronor och inte miljoner?
Jag menar en global indexfond som i snitt ökar 10% per år gör en fullgod ökning om man har t.ex. 5 miljoner. Men om man bara har 300 000 kr så tar det lång tid att bygga mycket pengar. Antar att det är därför flertalet försöker hitta aktier på uppgång, försöka bygga en stor inkomst från utdelningar osv.
Ja, man kan tänka likadant även med några hundratusen kronor. Skillnaden sitter inte i matematik, utan i psykologi.
10% i snitt är samma sak oavsett om startkapitalet är 300 000 eller 5 miljoner. Avkastningen skalar linjärt. Det som skiljer är hur det känns. Med litet kapital upplevs framstegen som långsamma i kronor räknat, vilket skapar en naturlig frustration.
Det är där många börjar resonera annorlunda. Inte för att indexinvestering slutar fungera, utan för att tidshorisonten blir emotionellt svår att acceptera. Då lockar berättelser om aktier på uppgång, utdelningsstrategier eller andra genvägar som ger känslan av acceleration.
Problemet är att den extra risken sällan ger betalt i genomsnitt. Snarare ökar sannolikheten för stora misstag, tappad disciplin eller att man hoppar av helt efter några dåliga utfall. Det gör att den långsiktiga kapitaluppbyggnaden ofta blir sämre, inte bättre.
Det är också värt att notera att för de flesta är sparandet viktigare än avkastningen i början. När kapitalet är litet är det insättningar och tid som driver utvecklingen. När kapitalet blivit stort tar ränta på ränta över. Strategin behöver inte ändras, bara förutsättningarna.
Man kan säga att global indexinvestering inte bara är en strategi för den som redan är rik. Det är lika mycket en strategi för den som vill bli det, långsamt men med hög sannolikhet.
Hur ser du på att de flesta globala indexfonderna har mycket mot USA? Antar att det kan vara en stor anledning till varför de flesta bara ökat med ca 3% under året? Normalt sett så brukar väl USA gå bättre och bli draglok i indexfonderna.
Borde man då se det som investeringsläge nu? Trots att börsen generellt ligger högt.
Tänker generellt att det är så alla miljontals investerare tillsammans bedömer att det är så man får den bästa avkastningen i förhållande till risken man tar. Vem är jag att säga det är ”fel” eller övervärderat?
I USD räknat har USA avkastat rätt hyggligt i år, mätt i SEK är det som du skriver inte lika hög avkastning i %, men å andra sidan får vi mycket mer för våra SEK när vi ska köpa saker från USA, man får tänka på den totala köpkraften och inte bara stirra på grafer i appen.
Hur vet du att börsen är högt värderad? Kanske är det billigaste att köpa in sig idag som det någonsin kommer bli i framtiden, omöjligt att veta. Om du känner att du vill ha högre risk och möjlighet till högre avkastning kan du alltid vikta mot billigare bolag, även kallat värdefaktorn.
Så värst permanent kan inte den permanenta portföljen ha varit
Jag körde RT och senare även investerarfysikerns variant av PP i många år, men räntedelen och cashdelen skavde. Så landat i bara globalt & guld, förutom en rätt trimmad buffert.
Själv höll jag på i nästan 15år råplugga 6-7 år försökt lära mej mera vilket jag också gjort. Kom till insikt att det är 95% i skallen när man tradar. Har byggt ett system som döljer pengarna på första sidan. Får endast satsa en viss risk av portföljen som är helt beroende på börsklimatet max Bull 7% av portföljen i risk och fallande. Är bra på swingtrading så det är mitt pris. Har sedan lite längre positioner i annat. Kan nu ta ut en liten lön om jag vill. Men för mej var det alla hjärnspöken, jaga trades, överbetta ja i princip alla fel man kan göra
Först och främst, stort tack. Jag har lärt mig väldigt mycket genom åren. Många insikter, många bra diskussioner och flera perspektiv som jag inte hade haft annars.
Samtidigt har jag på senare tid landat i att forumet inte längre ger mig särskilt mycket. Snarare tvärtom. Diskussionerna tenderar att ta mer energi än de tillför, och jag märker att jag inte längre utvecklas av att vara kvar här.
Det är ingen enskild händelse, utan mer en gradvis insikt. Optimeringen är i praktiken klar. De viktigaste besluten är tagna. Resten blir mest variationer på samma tema.
Det finns såklart saker jag hade önskat fungerade bättre, till exempel moderering och nivå i vissa trådar, men det är egentligen inte avgörande. För min del handlar det mer om att jag själv är färdig med den här typen av forum.
Onödigt att sabba forumet genom att radera sitt konto, bara för att man tar en paus eller lämnar. Bättre att lämna det kvar så att efterföljande i forumet fortfarande kan förstå hur gamla trådar hänger ihop, så att den postade infon även från andra användare som interagerade med dig fortfarande går att begripa i sammanhang.
Tack @alec, håller med föregående talar. Du är och har varit väldigt uppskattad.
Jag behåller gärna ditt konto så att andra kan få följa dina klokskaper. Sedan kanske jag kan få värva tillbaka dig då och då.
Ett ord som vibrerar hos mig när vi läser denna tråd. En saknad och längtan efter att minst en person hos RT som lyfter ämnet där den yttersta udden berörs. Finns inget som nämns som dödar olika marknader för då finns inte längre möjligheterna.
alpha decay
Ber om ursäkt Jan men det börjar bli tröttsamt då inte ens nobelpristagare har vetskapen att lyfta alla tänkbara variabler som kan påvisa andra möjligheter som råder i det dolda. Förvånas om du med din position inte rört vid eller från oväntat håll fått en fingervisning.