Det brukar ofta tilta åt något håll, som gör den andra sidan lidande. Om jag utgår från mig själv, så vet jag med mig att jag mår bra av en balans i dessa saker och får hela tiden ”hindra mig själv” när behov och vilja är på olika sidor av varandra. Det här med ”lagom” är svårt känner jag. Speciellt svårt har jag med spara-slösa.
Det är såklart inte säkert att jag blir lyckligare av att slösa mer eftersom jag är något av en selektiv minimalist i grunden och jag tycker om att spara, men borde investera mer i mig själv, upplevelser m.m än vad jag gör.
Det är klart att det går i perioder i livet, speciellt med småbarnsår m.m, men desto viktigare att lära känna sig själv och ta sig tiden om möjligt att stanna upp och reflektera.
Ett långsiktigt projekt för att må bra helt enkelt. Lite som en globalfond. Ingen raket, men riskjusterad avkastning.
Upplever ni andra också svårigheter i ekvationen med balans i livet? Och vad gör ni för att aktivt förbättra den?
För att förbättra mående, humör, stress och hälsa, började jag med en timmes promenad i naturskönt område varje dag och det är en av höjdpunkterna på dagen.
Någon sa någon gång att man inte ska eftersträva balans utan lära sig balansera. Det vill säga det du letar efter är inte en färdig formula, utan en färdighet. Öva på att känna hur du mår av det du gör, och vilka beteenden som är problematiska för dig.
Insikten av att man behöver lära sig att balansera och prioritera, var någonting som iallafall jag verkligen behövde och märker en klar förbättring i livskvalitet nu!
Exakt. Och när tillfälle ges och tas, då är fiske, böcker, plocka svamp sådana saker som ger mig energi i en annars stressig tillvaro. Naturen överlag är magisk.
Har du själv märkt svårigheter med balansen som du lärt dig att ändra på?
Jag har lärt mig att inte få dåligt samvete för att göra saker som jag vet att jag behöver. Tar jag en tupplur eller tar en promenad på lunchen funkar jag bättre på em. Får jag vara själv ibland blir jag trevligare att umgås med.
Det är så lätt att bli stressad över att man är stressad, jag försöker bryta det mönstret. Är man stressad hjälper det att träna eller slappna av, inte oro sig för stressen i sig.
Jag har infört ett minimalistiskt system i mitt liv för att balansera mitt arbete och min fritid på ett sätt som fungerar för mig som ger mig en bra balans i livet. För att uppnå balansen så har jag skapat en lista som jag följer varje dag.
Min lista är uppdelad i två sektioner: den första sektionen innehåller det som är viktigt för mig att få gjort varje dag. Detta inkluderar mitt jobb, studier (kvällskurser på universitetet) och träning (följer ett schema för gymmet).
Den andra sektionen innehåller saker som är mer för personlig utveckling och hobby, men samtidigt inget “slösande” som att titta på Netflix eller kolla på YouTube. För mig innebär det att jag läser, övar piano och lär mig nya språk.
Så det skulle se ut typ såhär:
Jobba
Studera
Träna
–
Läsa
Öva piano
Studera språk
Mitt mål varje dag är att få den första sektionen klar så fort som möjligt, och därefter följer jag den andra sektionen fram till en fördefinierad klockslag på kvällen (för mig är det klockan 20:00). Mellan det klockslaget och läggdags ger jag mig själv utrymme att göra vad jag vill utan stress att jag måste göra något “produktivt”. Här blir det ofta ett eller två avsnitt på Netflix innan jag går och lägger mig runt klockan 22.
Jag ger också utrymme för spontana händelser under tiden som jag ägnar tid åt den andra sektionen, som att träffa polarna eller äta middag. Om jag tillbringar tid på en spontan aktivitet fram till eller efter 20:00 fortsätter jag bara dagen efter. Men i slutändan så spenderas det oftast flera timmar för mina personliga mål varje vecka, även om det skiljer sig mycket från dag till dag efter första sektionen.
Det här systemet har fungerat bra för mig eftersom det ger mig struktur och riktning samtidigt som jag har utrymme för spontanitet och avkoppling.
Vet inte om detta hjälper dig, men jag finner att detta har hjälpt mig att finna balans inom de fetmarkerade som du nämnde:
Jag tror att sådant är svårt att implementera i mitt liv eftersom mycket styrs av småbarn. Tror jag skulle bli mer stressad av ett så styrt liv faltiskt
Balans antyder att det är något som är svårt att uppnå och upprätthålla. Harmoni tänker jag är ett bättre begrepp. Leva ett harmoniskt liv. Om man inte är för kravfixerad om att det ska vara på ett visst sätt så är det mycket lättare att uppnå harmoni. Känns det bra? Ja då är det bra.
En stor källa till stress i mitt liv är känslan av att jag borde utveckla mig men fastnar på host host forum på internet eller Youtube. Mår man bra at Netflix är det inget fel med det, nyckeln är att lära känna sina egna känslor och behov och skita i vad andra tycker, nej vad man själv tror att andra tycker, att man ska göra.
Jag håller verkligen med dig! Det är viktigt att göra det som känns rätt för en själv och inte bry sig så mycket om vad andra tycker. Personligen känner jag dock ångest över att spendera för mycket tid på t.ex. Netflix istället för att fokusera på personliga mål, som att lära mig ett språk.
Om jag inte sätter en någorlunda struktur för min “produktiva” egentid som att lära mig språk, eller att läsa så fallerar denna tid oftast i Netflix eller Youtube. Att lita på min egen motivation att göra något produktivt på min egna tid är nästintill omöjligt.
Själv funderat mycket på det här med ett balanserat liv. Tycker att det är sjukt svårt eftersom det rör (framförallt) två ändliga resurser - tid och pengar. Känner iof att jag är ganska bra på att göra något meningsfullt av min fritid men hur mycket fritid jag har beror ju på vilket jobb jag har vilket påverkar min inkomst tyvärr oftast på så vis att mycket fritid=låg inkomst och omvänt. Dessutom är ju tiden på jobbet också tid man inte får tillbaka och därför vill man ju att även den tiden ska vara stimulerande och meningsfull och inte bara något man gör för att håva in stålar. Men stålar köper ju ändå som vi det i viss utsträckning lycka iom att det kan köpa trygghet, fritid, ett trevligt boende och fantastiska upplevelser.
En hopplös röra med andra ord som bara blivit värre iom barn. Känns som att något alltid kommer att bli lidande och då blir ju lite frågan hur man maximerar den delen. Kan för lite fritid kompenseras med lyxiga semestrar? Kan lite låg inkomst kompenseras med kloka ekonomiska val, investeringar och budgetering? Finns det sätt att kompensera för för lite stimulans på jobbet?
Balans är inte nödvändigtvis jämn fördelning hela tiden. Det kan göra det mesta i ens liv mediokert. Det behöver såklart inge va nåt dåligt. Men många gånger blir livet bättre av att övervikta en sak i taget och göra den riktigt bra. Är man singel och jobbet är kul, övervikta jobb och nöjen. Gör karriär och ha kul. Har man partner och småbarn, övervikta det. Var en närvarande partner och förälder. Saken är att de flesta nya vågor blir lättare att ta sig an om man gjort av förra vågen med råge.