Egen uträknad pensionsutveckling och minpension.se

Ruskigt svårt att gissa hur framtiden blir över rimlig horisont för en individ.
Fluktuationerna är stora!.
Mina pensionspengar precis som dina har utvecklats fint senaste decennierna. Man skall dock komma ihåg att om man kollar på 200+ år statistik är följer utvecklingnen en mycket enkel kurva i genomsnitt över mycket långa tider med genomsnittligt stabil tillväxt utöver inflationen. Men utvecklingen sågar sig fram med rejäla avvikelser nedåt och uppåt runt denna kurva. Ibland med långvariga avvikelser
Alla kalkyler är inflationsjusterade.
Se detta inlägg om detta. Med kurvan.

Där argumenterar jag för att en rimlig avkastning utöver inflationen på extremt lång sikt kan vara härad 4,6% om det är ISK pengar och ca 5,2 % om det är pensionspengar ( pga lägre beskattning) placerade på aktiemarkanden och då rimligen enbart i Breda globala indexfonder med låg avgift eller motsvarande.
Tyvärr påverkas ett normalt människoliv av risker för rejäla dykningar i värde och decennier av inte så bra utveckling som kan inträffa olyckligt.
(Eftersom senaste 25 åren varit ovanligt bra skulle man kunna oroa sig lite extra för säg 2-3% sämre än “normalt” framöver…)

Det kan det vara vettigt att använda en räknesnurra av denna typ där risken estimeras med hjälp av historiska fluktuationer över mycket långa tider. USA -data. Här har jag satt in 4% uttag årligen inflationssäkrat över 30 år . (ISK beskattning 1% och 0,3% förvaltning antas). Risken för olika utfall skattas.
Av 100 personer med dessa parametrar har 46st dött vid ålder 85 (uttag från 55) och 9 av 100 har slut på pengarna innan 85. Resten 45 personer har pengar kvar.

En annan reflektion är att jag kan tycka att statsskattegränsen för 2025 för pensionär över riktåldern som är hela 61.000 räcker rätt långt. OM jag hade familj skulle jag överväga att lugna mig där kanske och fundera över om kanske yngre partnern, barnen skulle uppskatta att ärva lite av tjänstepensionerna. Extra bingo skattemässigt om dessa inte är höginkomsttagare. Man får kolla reglerna. Om alla relevanta är eller blir höginkomsttagare :smiley: kan man lika gärna ta ut pengarna själv som pension och ge bort dom när det känns lämpligt.

2 gillningar