Ta hänsyn till historisk avkastning?

Att titta bakåt även ett eller två decennier bakåt är ganska skakig metod. Erkänner
att jag också väger in det för en del sparpengar jag har i fonder bara för att det är mer intressant. Extra avkastning är nog när noll tyvärr om jag skulle räkna efter.

Tillväxten historiskt.

Kurvan nedan visar på en stadig värdetillväxt på aktier med inflation avdragen ( USA) under dom senaste 220 Åren !. Visst finns hack i kurvan på upp till 20 år men dom varar inte många år och kurvan tar sig tillbaka upp till det normala igen som om inget varaktigt hänt…Även kurvan för obligationer som ligger mycket lägre var obra i en period på hela 45 år .

image

Sverige ligger ca 1 % under USA senaste drygt 100 åren kan man hitta. Så även resten av världen som ligger ca 2% under…
Säg snitt med vettig bred global indexfond med en hel del USA 1,0% under USA siffran.
Från dessa siffror skall man dessutom dra skatt säg 1% på ISK och förvaltningsavgifter på säg 0,2 % för indexfonder.

Dvs att hoppas på reala 7% efter skatter och avgifter är i alla fall inte vettigt över lång tid.
Att hoppas på snarare vid vettig bred global indexfond
Kan vara… 6,8-1-1-0,2 => 4,6 % Årligen
För många har senaste 25 åren givit en tillväxt på kanske 2-3% mer än det långsiktiga medelvärdet.
Det kan snarare vara en förvarning om att utvecklingen framöver kommer att vara sämre än vanligt eftersom korrigering upp och ned runt ett stabilt medelvärde av tillväxt över tid verkar vara det normala.