Eget AB vad får man inte missa?

Jag tror inte det stämmer. Bolagsskatten ligger också på 20,6 % numera. En periodiseringsfond beskattas såvitt jag vet som om du tagit ett lån till statslåneränta (dock lägst 0,5 %).

Så här skriver Visma:

Motsvarar vanlig låneränta på statslåneräntans nivå

För bolag som använder periodiseringsfonder istället för att ta vanliga lån till bolaget, blir kostnaden för skatten på schablonintäkten i normala fall densamma som om bolaget tar ett lån till samma räntesats som statslåneräntan.

Så här skriver avdragslexikon.se:

I praktiken innebär det att aktiebolag får samma kostnad för periodiseringsfonder som om den uppskjutna skatten hade placerats med en årlig ränta lika stor som statslåneräntan.

Med en schablonränta på 0,5 % kan man få avkastning på ett räntekonto som överstiger statsräntan. Jag tycker samtidigt att 6 år är en tillräcklig lång investeringshorisont för att sätta kapitalet på börsen istället. Särskilt om man avsätter till nya periodiseringsfonder kontinuerligt.

Även om man aldrig “planerar” att göra ett förlustår i framtiden så vet man ju aldrig. Periodiseringsfonder tycker jag att man absolut borde maxa när man driver ett aktiebolag.

Sedan den 1 januari 2019 är det 100 % som gäller.

1 gillning