Utifrån banker, försäkringskassan, A-kassa, korttidsstöd mm är det lättare/enklare om du tar en lämplig stadig månadslön än att ta en stor klumpsumma eller oregelbundna summor ur företaget. De flesta mallar/system är uppbyggda för att användas när man har en fast månadslön.
Som företagare har jag genom åren flera gånger upplevt hur mycket struligare det är att få rätt/hjälp när man plockat ut klumpsummor. Ja års-beloppet och taxerad inkomst är samma i slutändan men ibland får man stånga sig blodig och lägga ner en massa onödig energi när man ska försöka få rätt mot ett stelbent system. Inte heller alltid det lyckas. Man är då lite mer utlämnad mot handläggarens välvilja/godtycke/uppfinningsrikedom/erfarenhet.
Nä, skönt skulle jag inte kalla det hade gärna sluppit mellanhanden den är bra mycket dyrare än 10st ansvarsförsäkringar.
Så hade jag inte varit tvungen att ha en mellanhand hade jag hellre haft försäkringar men då de “bjuder” (vilket de tar bra betalat för) på denna kostanden så ser jag inte att en försäkring är värd att betala för. Summan på 1M är en idiot summa, för låg för att försäkra sig mot men samtidigt för hög för att det ska kännas helt bra i magen.
Ja årslön var vanligare förut när man redovisade lönen en gång per år. Nu blir det ju rätt farligt att ta årslön, då man kanske inte ens för rut/rot avdrag ifall man har 11 månader utan lön Observera när jag skriver vanligare, jag har hört partners ta ut årslön. För att de ville investera allt i januari direkt. Men de som gjorde det hade inte barn och behövde t.ex bråka med FK om eventuell inkomst…
Min redovisningskonsult vill bestämt hålla på med semesterdagar trots att det bara är jag själv som är “anställd”. Jag får allt kolla upp om man kan slippa det! Tror att det är hans ekonomiprogram som förutsätter det…
Men en oskön grej mellan dessa 2, som jag råkade ut för, alltså oregelbunden lön kontra uttag av semesterdagar (i det ekonomiprogrammet) visade sig vara att programmet inte sparade dagar till någon schablonkostnad utan det gick rakt på den månadslön som gällde den månaden. Speciellt i firmaårets sista månad kan detta bli en “grej” om man tar en mycket högre lön än normalt samtidigt som man är ledig i mellandagarna
Hela grejjen verkar ju helt onödig att hålla på med för en egenföretagare. Bara ställer till det och i bokföringen skall bolaget hålla reda på en skuld till den “anställde” för semesterdagarna.
Fundering. Om man nu ligger på 45000 i månadslön, för att det är optimalt, men vill ha bolån baserat på högre lön, hur gör man då? Höjer några månader och sedan söker, eller?
Korttidspermitteringen vill jag minnas var ett annat tillfälle när det här kunde bli problematiskt för den som inte tog ut månadslön.
Att ta ut en fast månadslön som ligger åtminstone på SGI-taket är nog en god hygienfaktor. Jag tar ut skiktgräns / 12 och har sedan två bonuslöner inför semester / årsskifte att reglera upp så att jag hamnar på rätt lön för helåret med tanke på eventuell sjukfrånvaro etc.
Ett tips jag har haft mycket glädje på angående bank. Se till att få en privatrådgivare som jobbar i team företagsrådgivare. När du träffar banken se till att båda är där. Det snabbar upp många processer.
Vissa banker har privatrådgivare som bara jobbar med företagskunder.
Gör enligt min erfarenhet knappast någon skillnad då de dubbelkollar på taxerad årsinkomst bakåt som då bör matcha din lön. Har du nyss höjt lönen behöver du nog då motivera varför/hur den ska förbli på den nivån stadigvarande framåt. Tex långtidskontrakt med ny kund, utveckling av verksamheten eller annan satsning som börjar ge högre lönsamhet i företaget.
Vi fick också problem att de knappt ville räkna med “utdelningsinkomster”. Trots att det var hyfsat stort belopp under senaste 6 åren så sågs det ändå som något slags “tillfälligt” jämfört med den lön vi tog ut.
Japp! Tog ingen lön i just december det året. Ridå, allt utgick och räknades fram utifrån just den månaden och framåt. Blev då tvärstopp även fast “årsinkomsten” omräknat var motsvarande lön upp till brytpunkten.
Direktivet från Finansinspektionen är att banken ska utgå från bruttoinkomst, inte bruttolön. Alltså ingår bruttoutdelning i ditt underlag. Däremot kan bankerna ha sin egen syn på hur man ser på fåmansföretagande. Då var det i mitt fall när jag sökte lånelöfte hos Swedbank. De sänkte min bruttoinkomst pga politiska osäkerheter kring 3:12-reglerna.
Eller, om man som konsult har två kunder, på 50% vardera, och kör dem via varsitt bolag. 750.000 kr/bolag och år. Blir det enklare att få utdelning från båda bolagen då?
Man vill ju helst maximera lönebaserad utdelning i ett bolag och då blir 750 lite lite. Du behöver göra lite mer än miljonen i vinst före skatt för att ta ut lön upp till skiktgränsen + full lönebaserad utdelning. För schablonbaserad utdelning i ett annat bolag så räcker cirka 230k om du har extremt låg overhead i övrigt. Jag kör på just det upplägget men då jobbar jag 80% i ena bolaget och 20% i andra.
Det blir mer praktiskt om inte annat. Håller man på att växla en kund mellan de två egna bolagen kan det ju innebära en del bök för kunden med.
Det behöver inte vara 50 %. Faktum är att det vore ännu lättare om du kan täcka lön och utdelning enligt huvudregeln via ett bolag och utdelning via förenklingsreglen via det andra. Bygger man upp ett tillräckligt stort överskott i ett bolag och investerar det i en KF, kan ju avkastningen på börsen till slut börja täcka den mindre utdelningen. Då krävs ingen fakturering alls därifrån.