Eget AB vad får man inte missa?

Bara så att vi tänker rätt.
Någonstans skall dessa 3 % komma ifrån…
I ditt fall låter det som att de skall komma från bolaget som i samma veva får lägre vinst.
Det är alltså samma pengar med lite olika men liknande skatter.

Har du ingen investering som bolaget skall göra och som bolaget inte har resurser till är det en direkt dålig idé.
I det fallet bör du försöka få 3%+ privat vid sidan av bolaget. Då har bolaget de pengarna kvar och du får 3%+ på sidan om :slight_smile:

That aside:
(Jan o 7%): Koolt. Jag vet någon som kör 5% utan att ha kollat upp det. 3% är ju ett skämt. Samtidigt är det inte på det man kommer tjäna några jättesummor, men det kan göra vissa investeringar i bolaget möjliga.

@Robert_G

Jag håller med till fullo att det inte bör eller behöver vara 50/50. Iofs är 50/50 bra om man då hamnar under miljonen på båda bolag så att man får årsmoms, istället för kvartalsvis moms. Men har man en gång varit på kvartalsmoms har jag förstått att det är svårt att gå tillbaka till årsmoms.

Håller med om att “drömläget” är ju att ha ett bolag som kan generera tillräcklig avkastning för schablonbaserad utdelning. Men hur skulle det egentligen fungera med en KF? Det blir ju ingen bolagsskatt på KF’en, jag trodde alltid att man behövde betala bolagsskatt när man gick med vinst. Ville ju ogärna betala både schablonskatt på KF och bolagsskatt(dvs värdera upp KF’en). Jag kanske tänker helknasigt, men blir gärna uppläxad så att säga :slight_smile:

Det fungerar likadant med en företagsägd KF som en privat. Du slipper med andra ord vinstskatten och åker endast på schablonskatt. Kör du en vanlig depå så slipper du schablonbeskatning men åker istället på vinstskatt. Det finns inga alternativ där du åker på både och som väl är.

Om man har kunnat visa överskott i bolaget som stödjer en högre lön går det bra att ge sig själv löneförhöjning för att få större lånelöfte.
SBAB mer eller mindre föreslog denna lösning.

1 gillning

Någon som vet hur de resonerar på bankernas låneavdelningar? Hur viktigt är det t ex med deklarerade inkomster relativt att man har en viss månadslön sedan ett antal månader? Och hur mycket kan man höja sin lön? Reptricket här blir ju att få ett hyggligt bolån utan att för den skull skatta ut en onödigt hög lön under alltför lång tid.

För att förtydliga:
Du skattar på all vinst som vanligt, “sedan” kan du sätta skattade pengar i en KF. Där är vinstskatten istället enligt schablon (och låg).
Man kan förstås sätta in pengar i en KF direkt när du får in pengar från en fakturabetalning, men du kommer vid årsbokslutet att få skatta för dem ändå, eftersom aktieköp i depå, eller insättning i en KF, inte är avdragsgillt ( = ingen kostnad)

Jag sällar mig också till dem som inte rekommenderar 2 bolag, där man endast fakturerar/tar lön ifrån det ena i taget. Känns som om skatteverket kan slå ned på det. Isf bör man nog ha olika kunder i bolagen och helst olika affärsområden.

Optimalt upplägg för den som fakturerar ca 1,5 M per år (en typisk IT-konsult t ex) borde då vara 1 M i ett bolag och där ta ut lön på 45000 i månaden för max pension och utdelning via huvudregeln och i det andra bolaget ta in 0,5 M per år och där använda förenklingsregeln? Med två kunder som är lagom stora löser man ju detta :slight_smile:

Läst i annan tråd att om båda bolagen har samma verksamhetsområde (till exempel IT konsult) så kan Skatteverket ha synpunkter på detta och anse att det egentligen rör sig om samma verksamhet och ska räknas ihop som ett bolag.
Jag har tyvärr ingen länk till ovanstående.

Jag läste en gång till vad du skrev @Dan3 nu är jag med tack för input. Tänkte inte på att man gör vinst även med KF’en.

@Dan3 Håller med om att det bör vara två olika verksamheter.

1 gillning

Hela upplägget känns ju som skatteplanering, vilket det ju är, så det är viktigt att ha koll på legaliteten. Någon som vet?

Skatteplanering är väl bra, men är det olagligt?

Att dela ut via två bolag är fullt tillåtet. Hur vet jag det? För att det är lite av ett kryphål som regeringen har försökt täppa till tidigare.

Läs sidan 40, paragraf 5.7 - Förenklingsregeln får inte kombineras med
huvudregeln i dokumentet jag länkar här:

1 gillning

I KF:en skattar man ju lite hela tiden (enligt schablon på totalen), så pengarna i den är alltid färdigskattade och kan tex användas för utdelning…

Du tänker inte på 5:25-reglerna här? Att lägga ett bolag i träda för att starta upp ett annat och köra vidare inom samma verksamhetsområde är inte OK.

1 gillning

Jag kan tyvärr inte svara med all säkerhet då jag inte hittar vilken tråd det kom ifrån.
Så jag kan ha fel och det är som du säger för fallet med ett bolag i träda.

Tips på litteratur att läsa, någon?! Upplever att jag behöver lära mig mer. Minns min styvfars resonemang om att deklarationen, det var då det gällde om man skulle få pengar över, arbetsåret var liksom vägen fram. Nu var väl detta 80-tal, men förstår att det finns mycket man kan göra mer eller mindre smart med det egna företaget.

Och hur noga är det då att hos Bolagsverket registrerat verksamhetsområde stämmer helt överens med verkligheten? :upside_down_face:

Det beror nog på. Många lägger exempelvis till följande i sin verksamhetsbeskrivning “äga och förvalta värdepapper samt annan därmed förenlig verksamhet” men att exkludera den texten innebär inte att man inte har rätt att äga/förvalta värdepapper. På samma sätt går det inte att ta en kamera på bolaget enbart för att man lägger till “rådgivning inom foto” i sin verksamhetsbeskrivning.

På ett sätt kan det vara en nackdel när man lägger till för många verksamhetsområden. Bolagsverket skriver:

Om du har valt en verksamhetsbeskrivning som är för generell och omfattande finns det risk för att ditt namn kolliderar med någon annans företagsnamn.

Jobbar som konsult, mestadels hemifrån. Köper alltid fika och Zoegas bryggkaffe på AB:t.

Det här med nettolöneavdrag blir jag inte klok på.

Om man tjänar upp till högsta pensionsgrundande inkomst och kommer upp till nivån för spärrlön och lägger bilförmånen ovanpå detta som egenföretagare som vill maximera utdelningen, - tjänar man då på detta?

Jag frågade min redovisningsekonom som påstår att det inte lönar sig.